Kissé egyoldalúan és röhejesen fociszurkoló-specifikusan mutatja a magyar sajtó az elmúlt napok rengeteg járatkésését és törlését, nézzük inkább a nagy képet. Ács világa.
Elárasztották az elmúlt napokban a magyar sajtót a gaz légitársaságok utasellenes merényleteiről beszámoló cikkek, tele otthagyott, reptéren éjszakázó utasokkal, síró gyerekekkel, elérhetetlen ügyfélszolgálattal, meccset lekéső szurkolókkal. Csak a lényeg nem derült ki ezekből az írásokból: miért lett hirtelen sok fennakadás, mi áll a háttérben, ki a hunyó és mit lehetne tenni, hogy kevesebb ilyen jellegű probléma legyen?
Mi jutott el a lapokba és mi történik valójában? Négy ügy futott nagyot. Az egyiknél egy török légitársaság gépe elromlott Budapesten, utasok nélkül kellett visszarepülnie a bázisára és csak másnap küldtek helyette pótlást. Ez azért kakukktojás a többi között, mert az ok itt műszaki hiba, ilyen volt is, lesz is, azon lehet vitázni, hogy milyen gyorsan illik megoldást találnia a légitársaságnak. Szerintem is valóban kellene lenni annyi tartaléknak a rendszerben, hogy ha reggel derül ki a probléma, még aznap oldják is meg. Persze az utas akkor se tehetne semmit, ha törölték volna a járatot.
Fapados Eb-láz
Aztán jöttek olyan szurkolók sirámai, akik jó ötletnek tartották nulla, vagy minimális ráhagyással, épp a meccs elejére odaérő gépre foglalni. A Wizz Air dortmundi járatának esete azért nagyon tanulságos, mert a cég kezét-lábát törve igyekezett a szurkolók kedvében járni, szerzett nekik buszt, ami elvitte őket a késő járattól a meccsre. Csak azért, mert az Eb-pszichózisba esett országban a szurkolóknak, meg a gépen utazó sportriporternek nagy a hangjuk, és nem vállalta a cég, hogy ha már annyi feccölt az Eb-marketingbe, egy ilyen eset, még ha vétlen is, ráégjen.
Semmi se járt volna ugyanis a szurkolóknak és nyilván nem is kaptak volna semmit se, ha nem szurkolók.
Kockáztattak, késett a gép, megszívták, elkéstek, így járhat bárki, aki ráhagyás nélkül tervez utazni fix és fontos eseményre, de a szurkolókat marketing okokból ki kellett szolgálni, meg kellett menteni.
A másik szurkolós sztori azért ment nagyot, mert egy celeb, Geszti Péter is a gépen volt és megírta, hogy mi történt. Itt még az előzőnél is szűkebb, meccs előtt bő két órás érkezést vállaltak a szurkolók egy mezei menetrend szerinti járaton és ráfaragtak. Az viszont a témával foglalkozó kismillió újságcikk egyikéből se derült ki, hogy már jóval a hivatalos pesti indulás előtt eldőlt a szurkolók sorsa, a gép ugyanis az előző körét rendben és késés nélkül teljesítette a stuttgarti bázisáról, viszont Budapestre már nem tudott elindulni. Állt a földön, mire felszállhatott közel három órás késéssel. Itt Pesten volt túlfoglalás miatti plusz csúszás is, de lényegében már csak annyi történt, hogy a szurkerek rájöttek, hogy bukta van, néhányan elkezdtek balhézni és leszállni a gépről, ők késleltették tovább az indulást.
Igazából a többi utast szívatták, akik nem meccsre mentek.
Miért késtek a gépek?
De miért késett két órát az idefelé jövő járat? A Eurowings bullshitválasza technikai okokat emlegetett, de miután aznap az európai járatok döntő többsége slotproblémák miatt késett sokat, itt is ez lehetett a helyzet.
És ezzel rá is kanyarodtunk a valós okra, amiről sokáig láthatóan nem akartak kommunikálni a légitársaságok.
Már napok óta nagyon sok késés volt a múlt hét közepén a légiirányítás problémái miatt, amikor bejöttek a mindenfelé kóricáló zivatarláncok a kontinens nagy részén.
Mivel ezeket kerülgetni kellett, illetve időlegesen le kellett zárni a légtér bizonyos részeit, sőt reptereket is, ez már igazi káoszt okozott. Nem a szegény magyar szurkolók és nyaralók járatai késtek tehát, nem azok, amelyekről szóltak az utasok magyar újságoknak és amelyekre még a kormányhivatal is rárepült olcsó népszerűséget szimatolva. Rendszerszintű összeomlás-közeli helyzet volt, a két évvel ezelőtti nyári káoszhoz hasonló, sok ezer járat nagyon hosszú késésével és még most a hétvégén is több száz törléssel szerte Európában.
Amikor pénteken a Wizz Air elkezdett a légiirányítás problémáiról kommunikálni, a magyar újságok már a címükben is magyarázkodásnak, hárításnak minősítették az esetet. Pedig régi problémáról van szó, persze közismertnek csak az iparágon belül lehet nevezni. Később a Ryanair is kiadott egy közleményt arról, hogy mi folyik és hogy most aztán valóban normálisan meg kellene csinálni az európai légiirnyítást, de ezt ezer éve szorgalmazzák a légitársaságok, mégse történt előrelépés az ügyben. Abban bízhatnak, hogy az elmúlt napokban már annyi utas életét keserítették meg a hosszú késések és törlések, hogy uniós szinten talán nagyobb figyelmet kap ez a kérdéskör. Mondjuk láttuk, mit ért, amikor a Ryanair petícióját hasonló ügyben több millióan írták alá.
A légiirányításban nincs elég ember
De vissza az okokhoz. Két éve, a covid-kilábalás káoszos nyarán a légiirányítás szűkössége mellett a reptereken is brutális személyzethiány volt és a légitársaságok egy része is alultervezte az emberállományát. A Wizz Air volt az egyik legkirívóbb vesztes, látványosan átlag felet törölt, de utána átszervezte a rendszereit, több emberrel, több ráhagyással tervezett. A tavalyi nyár el is gurult rendben, mindenki tanult az előző évből, felkészült, nem voltak látványos fennakadások. Most a repterek felkészültek, a légitársaságok szintén, ellenben a légiirányítás problémái súlyosbodtak, egyre nagyobb a létszámhiány és beütött több technikai probléma is.
Az utas ebből általában azt érzékeli, hogy beszáll a gépbe, majd a pilóta közli, hogy még fél órát, órát, vagy még többet várni kell a betonon, mert nincs résidő, vagyis hely az égbolton. Visszafelé ugyanez, a következő körben megint, estére összejön a sok óra késés és ilyenkor előfordul, hogy a személyzetnek lejár a munkaideje. Ekkor össze-vissza újra kell tervezni a gépfordukókat és vezényelgetni ide-oda a személyzetet, van ugyan tartalék, de nem ekkora borulásokra. Például van három garnitúra tartalék, de hat személyzet szorult be órákat földön álló, felszállási engedélyre váró gépeken lejáró munkaidővel, akkor mi lesz? Nyilván törlés.
Ez a mostani káosz, tehát a sok késés és törlés döntően nem a légitársaságok sara, nekik is az lenne az alapvető érdekük, hogy minden flottul menjen. Irgalmatlan bukta nekik az, ami most folyik, simán átfordíthatja más közlekedési módok felé azokat, akiknek van alternatívájuk. Ezzel nem azt mondom, hogy mindent jól kezelnek, a kommunikációval, a ráfázott utasoknak nyújtott szolgáltatásokkal valóban sokszor most is komoly gondok vannak.
Nagyon nincs jól, hogy ha az utas a gépmozgásokat a neten követve többet tud, mint amit a légitársaság, vagy a reptéren a földi kiszolgáló információként közöl vele. Vagy hosszú órákig képtelen bejelenteni a légitársaság, hogy nem bír mindenkinek szállást intézni, oldd meg magad, utólag kifizetjük. (Aztán az éjszaka közepén mégis közlik, majd hosszú hónapokig mégse fizetik ki.)
Az, hogy mi jár az utasnak fennakadás esetén, elvileg jól szabályozott, de sokat nem ér, ha képtelenség betartani és nincs is semmi következménye, ha a légitársaságok tesznek rá magasról. Ezért fontos, hogy az utas ismerje a lehetőségeit és segítsen magán, ha már a szolgáltató nem segít neki.