Visy Zoltán és Mérő Bálint tíz éve építik a Redmentát, de csak tavaly jutottak el odáig, hogy felmondhattak a munkahelyükön, amit mellette vállalniuk kellett. Későn, de kamatostul jött a siker: egy cápa nemrég felvásárolta volna őket, ketten pedig be akartak szállni. És ők nemet mondtak. Mindkétszer.
Először hangzott el teljes felvásárlási ajánlat a Cápák közöttben. Lakatos István, az egyik cápa felajánlotta, hogy az online feladatlapok készítését megkönnyítő cég, a Redmenta 100 százalékát megvenné. „Töredékszázalékokért nem szeretnék olyan befektető lenni, aki remegve arra vár, hogy egyszer majd jön egy nagy hal, aki bekapja a kis halat, és reménykedek, hogy ebből majd exit lesz” – indokolta a cápa a műsorban, hogy miért vásárolná fel a céget.
Visy Zoltán és Mérő Bálint, a cég alapítói azért mentek a cápák elé, hogy a Redmenta nemzetközi terjeszkedéséhez keressenek partnereket. Ha elfogadják István ajánlatát, az a most ismert Redmenta végét jelentette volna. Az ajánlat hallatán Bálint kikerekedett szemekkel, jelentőségteljesen ránézett Zoltánra, és a vállára tette a kezét. „Az csak a meglepettség volt” – mondja Zoltán, a cég ügyvezetője. –
Nagyon jólesett István ajánlata, de egyszerűen nem volt opció.”
Már csak azért sem, mert bár Zoltán és Bálint közel tíz éve alapították a Redmentát, egészen tavaly nyárig még csak a szenvedélyük volt, nem a főállásuk. Bálint szoftverfejlesztőként, Zoltán kommunikációs tanácsadóként dolgozott. „Napi 12 órát redmentáztunk, aztán mikor befejeztük a munkát, mentünk pénzt keresni” – emlékszik vissza Zoltán a covid időszakára. A pitch után kértek egy kis időt, felhívták az egyik jelenlegi befektetőjüket, hogy a tanácsát kérjék. „Rengeteg terv van még előttünk, és a jelenlegi tanárainkat sem tudtuk volna cserben hagyni, így elutasítottuk az ajánlatot” – mondja Zoltán.
A tanárok terhein könnyítenek
A Redmenta online feladatlap-készítő alkalmazást biztosít a tanárok számára: segítségével egyszerűbbé válik a tesztlapok összeállítása és kiértékelése is, így lecsökkenti a jelentős, az óraadáson kívül a diákok anyagaival töltött időt. A legújabb fejlesztéseikkel pedig már mesterséges intelligencia segítségével tudnak a tanárok a hagyományos tananyagból interaktív tananyagot, izgalmasabb dolgozatokat és projektfeladatlapokat készíteni a tanulóknak. Az alkalmazást ráadásul nem csak iskolai környezetre fejlesztették, vállalati belső oktatásokhoz, munkatársak betanítására vagy továbbképzésére is alkalmas.
2020-tól nonprofit formában, teljesen ingyen adták a terméket, saját és támogatói forrásokból tartották fent a céget. Aztán a covid során, amikor már épp azon gondolkoztak, megéri-e így tovább csinálni, vagy engedjék el, beütött a távoktatás, és
a Redmenta felhasználóinak száma 200 ezerről 1,3 millióra nőtt néhány hónap alatt.
Ebből jelenleg mintegy 180 ezer fő az aktív havi felhasználó. Ekkor az alapítók belátták, hogy érdemes elhagyni a főállásukat, és teljes erőbedobással a Redmentára fókuszálni.
Ideje pénzt keresni
A covid alatt végig ingyenes maradt a platform, és a megnövekedett figyelem néhány technológiai fejlesztésre is lehetőséget adott. Aztán 2022 nyarán sikerült összehozniuk az első angyalbefektetői kört, amiről a Forbes.hu-n is beszámoltunk. 140 ezer eurós, akkori árfolyamon körülbelül 56 millió forintos angyalkört hoztak össze többek között Csillag Péter, a Starschema exitált társalapítója részvételével. A nonprofitból kft. lett, és az ingyenes csomag megtartásával bevezettek három fizetős csomagot is. Jelenleg az összes tanár felhasználójuk 41 százaléka fizet a Redmentáért, jellemzően hat hónapon belül térnek át fizetős csomagra. A diákok továbbra is ingyen használhatják a rendszert.
Vállalati felhasználóikra nem fordítanak külön sales vagy marketing erőforrást, de sok kis-és középvállalkozás talál rájuk, és használja őket betanításra vagy továbbképzésre. Sőt,
az ország egyik legnagyobb munkáltatója a MÁV is a Redmentát használja.
Magyarország nehéz piac oktatástechnológiai innovációk bevezetésére. Az innováció hiánya egy súlyos probléma a magyar közoktatásban, a rendszer nehezen változik, és az állam által biztosított kötelező eszközökön és segédleteken nehéz túllátni a a fenntartóknak.
Zoltánék is tapasztalták, hogy eleinte sok tanár saját zsebből fizetett a hozzáférésért, hogy valamennyire könnyítsen adminisztrációs és dolgozatjavítós terhein. Ez az arány mára kisebb lett, sikerült megszólítaniuk az intézményi előfizetőket is. Összesen 135 intézmény, köztük tankerületek, képzési centrumok, iskolák vásároltak tőlük csomagokat a néhány fős licensztől egészen a 400 fősig.
Még két cápa ajánlatot tett
A következő validációs pont az lesz, hogy a modelljük külföldön is működik. A nemzetközi terjeszkedésre szánt befektetői kör volt az apropója a műsorban szereplésüknek, ahol István all in-jén kívül volt más ajánlat is. Az eredetileg felajánlott, 4 százalékos tulajdonrész helyett Balogh Petya öt százalékot kért, és csak a kért befektetés felét, 30 millió forintot ajánlott. Társult volna hozzá egy harmadik cápa, Moldován András ugyanilyen feltételekkel. Némi alkudozás után Zoltán és Bálint végső ajánlata 3-3 százalékos tulajdonrész lett volna, ezt azonban elutasította Petya és András.
„Egy ilyen ajánlat segít a rövid távú pénzügyi problémákat elkerülni, de hosszú távon visszafogta volna a cég növekedését” – mondja Zoltán. – Volt bennünk egy érzelmi nyomás, hogy jó lenne diadalittasan kijönni a stúdióból. Megkaphattuk volna ezt az érzést, de ezzel üzletileg rosszabb ajánlattal mentünk volna haza.”
Ha elfogadták volna a 4,5 százalékos ajánlatot, azzal több mint 20 százalékot hígult volna az alapítók tulajdonrésze a cégben. Mivel még csak most készítik elő a második befektetési körüket, nem akartak ilyen gyorsan engedni a legfőbb erőforrásból, ami az alapítók kezében lehet: a tulajdonrészből. Ha túl sokat, túl korán adnak belőle befektetőknek, azzal a jövőbeli lehetőségeiket korlátozták volna. Nem bánták meg, hogy nemet mondtak.
Jöhet az új befektetési kör
A céget most nagyjából kétmillió euróra értékelik, és dolgoznak a következő befektetési körön, amit nyáron terveznek zárni. Mostani angyalbefektetőik és kockázatitőke-társaságok is jelezték az érdeklődésüket, de az alapítók mindenképp szeretnének egy nemzetközi vc-t is behúzni a körbe.
Szerencsés helyzetben vannak, mert a runway-t már kétszer is meg tudták hosszabbítani bevételeik miatt. Néhány hónapja, amikor a műsort felvették, még 3500 euró, azaz úgy 1,3 millió forint volt a havi megújuló bevételük.
Azóta ez a havi bevétel 8500 euróra, azaz közel 3,3 millió forintra nőtt.
A Cápák közöttben tapasztalt pozitív visszhangon felbuzdulva közösségi finanszírozási kampányt indítottak a Brancson. Egymillió forintot kérnek szülőktől, helyi vállalkozóktól és pártfogóktól, hogy segíthessenek azokon az iskolákon és tanárokon, akik nem engedhetik meg maguknak a Redmenta-előfizetést.