Andrew Leu / Unsplash
rövid hír

Rabszolgatörvény 2.0? Lobbizik az autóipar

Forbes
2021. október 18. 2 perc olvasás

Visszatáncoltak az autóipari cégek attól, hogy dolgozóikkal fizettessék ki az alkatrészhiány miatt elmaradt munkaórákat, de az autóipari szereplők szeretnék elérni az ún. rabszolgatörvény módosítását. A magyar beszállítókat is komolyan érinti az alkatrészhiány. 

A globális félvezetőhiány most is komoly nehézségeket okoz az alkatrészellátásban, és hogy ez mikor rendeződik, azt meg sem lehet jósolni. A Népszava azt írja, ha az elkövetkező hónapokban nem tud teljes gőzzel beindulni a termelés, akkor hiába adna rá lehetőséget a kormány ún. rabszolgatörvénye (másnéven túlóratörvény, ami 400-ra emelte a kiadható túlórák számát), a vállalatok nem tudják ledolgoztatni a hamarosan lejáró munkaidőkeretek végéig a kiesett munkaórákat. Ha nem szerelnek össze autókat, akkor a magyar beszállítók is munka nélkül maradnak, vagyis tovább gyűrűzik a probléma.

A lap úgy tudja, az ágazat szereplői közül többen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternél lobbiznak, hogy

a ledolgozatlan munkaórákat – akár némi pluszdíjazás fejében – tovább görgethessék a következő munkaidőkeretre. 

Ehhez a mostani túlóratörvény módosítására lenne szükség.

A „mínuszórák” kifzettetésére voltak már próbálkozások, voltak cégek, amelyek le is vontak ezen a jogcímen a dolgozóik fizetéséből. Miután a múlt héten napvilágot látott a gyakorlat, ettől gyorsan visszatáncoltak az érintett cégek (a levonásokat is visszautalták).

A Magyarországon gyártó nagy autógyárak különböző módon kezelik a helyzetet, a Népszavának volt, aki azt mondta, le tudják majd dolgozni a mostani keretet, máshol tárgyalni fognak a szakszervezetekkel. Az továbbra is kérdés, a kormány hogyan segít majd a kevésbé tőkeerős beszállítóknak.