Fotó: Sásdi Helga / Fotó: Publicis Groupe Hungary
Üzlet

Nem az országot fogják látni, csak a kompetenciákat, amivel Magyarország jól jár – mondja a magyar CEO

Gólya Ágnes
2021. december 30. 7 perc olvasás

Bekapcsolom, ha kell, és nem kapcsolom be, ha nem – foglalja össze Sásdi Helga a Publicis Groupe Hungary új ernyőszervezetének lehetőségét, amivel többek között a magyar kommunikációs szakmát is becsatornáznák a nemzetközi topligába. A Le Pont lengyel, magyar és cseh, 600 főből álló csapatának Helga lesz az egyik vezetője, ezzel pedig új szintre lép a már amúgy is impozáns track recordja.  

A francia Publicis Groupe anyacég stratégiai modellje elsőre bonyolultnak tűnhet, de közelebbről megvizsgálva már sokkal magától értetődőbb: a Publicis több mint száz országban van jelen, ahol összesen nyolcvanezer munkavállalójuk van, ezzel ők a világon a harmadik legnagyobb kommunikációs ügynökség.

Ilyen leánycég a Publicis Groupe Hungary is, aminek Helga a vezérigazgatója,

az irányítása alá pedig további hat ügynökség tömörül egy szervezetté: ez a Leo Burnett, a Saatchi & Saatchi, a Publicis, a Starcom, a Performics és a Zenith. Öt évvel ezelőtt aztán az anyacég minden országra kiterjesztett egy olyan modellt, amivel ezeket a különböző ügynökségi márkákat lehetett fúzionálni, és ha a feladat úgy kívánta, kompetencia alapján szemezni csapattagokat a különböző helyekről.

A most létrejött Le Pont ennek az erőegyesítésnek egy még magasabb szintje: ami eddig hazai ügynökségek összevonása volt, most régiós országok közötti átjárást biztosít. „Az országok között is megvan, ki miben erős, hol milyen tehetségből van a legtöbb” – mondja Sásdi Helga, aki az új ernyőszervezet egyik regionális vezetője lett amellett, hogy a Publicis Groupe Hungarynél is vezérigazgató marad.

„Felesleges arra erőforrást szánni, hogy mindenhol kiépítsük ugyanazokat a kompetenciákat, amikor egy ország adott problémában sokkal előrébb jár, mint egy másik, és mindketten Publicisen belül vannak.”

A Le Pont-ba Csehország az adatelemzési, fejlesztési és technológiai tudását, Lengyelország az e-kereskedelmi tapasztalatait, Magyarország pedig a digitális tartalomstratégiát és kreatív erőit dobja a közösbe. Helga és lengyel társvezetője, Konrad Dorabialski így már 600 ember munkájáért felelnek. 

De a gyakorlatban miért lesz jobb?

Helga szerint ez a modell két szempontból hasznos: az egyik, hogy a covid óta extra gazdaságosságra átálló ügyfeleknek gyakorlatilag teljes körű megoldást ad.

„Eddig egy-egy országot kompetencia alapján ítéltek meg, és ha olyan feladatról volt szó, amiben itthon nem voltunk erősek, könnyen alul maradhattunk. Így viszont nem az országot fogják látni, hanem csak a kompetenciákat egy helyen, ezzel Magyarország is több szerephez és nagyobb ügyfelekhez juthat”

– mondja Helga. 

A másik előny, hogy a Publicisnél dolgozók sokkal könnyebben gondolkodhatnak nemzetközi karrierben a könnyebb átjárhatóság miatt. Helga több mint tíz évet töltött vezető pozícióban New Yorkban és Londonban, ezért pontosan látja, hogy ugyanaz a tehetséges kreatív munkaerő Magyarországon is megvan, csak kissé elszigetelve. A Le Pont-nal gyorsabb áthelyezési terveket tudnak kialakítani. Ennek felpörgetésére a Publicis a napokban egy új programot is elindított, amely keretében a cégnél dolgozók bármely olyan országba áthelyezhetik magukat hat hétre, ahol működik Publicis. Ez több mint 100 országot jelent. 

Nem kötelező érvényű, hogy innentől minden ország minden ügyfelének összes feladatán a Le Pont dolgozzon. Az egyértelműen helyi megoldásokat, mint például a Publicis A család az család kampánya nem a Le Pont fogja kezelni, hanem a dedikált magyar csapat. Minden feladatnál megnézik viszont azt, hogy tudnak-e valami extrát adni a különböző kompetenciákból, és ha igen, azt rögtön prezentálják az ügyfélnek. „A rendszer lényege, hogy maximalizálja a cégen belüli közös tudásban lévő lehetőségeket. Szimplán a mérete miatt nagyon nagy a játékterünk a megoldásokban” – mondja Helga. Ez a modell egyébként már kipróbált a Publicisnél, két ilyen ernyőszervezet is van Amerikában, a Le Truc és a Le Pub, de a digitális tudásra nincs másik ilyen hub. „Mára a digitalizációról elterjedt, hogy Kelet-Közép-Európában ezt jól tudjuk csinálni” – mondja Helga, és szerinte a Le Pont-nal olyan nagy neveket is be fognak tudni húzni, akiknek egy magyar ügynökség még nem lett volna vonzó, de egy 600 fős régiós szervezet már igen. Az első ilyen igazolásuk januárra várható.

Helga vezetése alatt az ország legnagyobb kreatív műhelyévé nőtt a Publicis Groupe Hungary. Fotó: Publicis Groupe Hungary

Jó évük volt

Nem mondhatni, hogy hirtelen jött számára a felkérés. A Le Pont ötletét hónapok óta formálta a Publicis többi vezetőjével, mert rájöttek, hogy felesleges versenyezni egymás között, a számaikat úgyis egyben, régiós szinten nézik. Azt, hogy a lengyel társa mellett ő került a szervezet élére a cég jó éveinek számlájára írja. A covid miatti leépítések helyett a Publicis több mint száz új embert vett fel, új irodába költöztek, felépítettek egy stúdiót, megnyertek egy nagy, nemzetközi nyomdaipari ügyfelet és egy tucat díjat elnyertek a reklámos seregszemléken. „Éreztem, hogy elégedettek velem, de egy kívülről behozott vezetőt nehezebb is átvinni három ország vezetőjén és alkalmazottjain” – mondja. 

Persze a track recordja is elég impozáns egy ilyen kaliberű kinevezéshez. Helga eddigi karrierjéről részletes portrét írtunk még 2019 novemberében. A Danubius rádió 2003-as digitális transzformációjának kulcsembere volt, ehhez a tapasztalatot New Yorkban szerezte meg, miután kijárta az akkori főnökénél, hogy kimehessen dolgozni és kapcsolatokat építeni. Később a Me Plus You amerikai cég londoni irodájában első európaiként rakták rá a Procter & Gamble 12 márkájára.

„Amerikából nézve Európa érdekes. Londonból nézve Magyarország nem. Konkrétan emlékszem olyan meetingre, ahol a britek direkt brit angolt kezdtek el beszélni, amiről tudták, hogy nem értem. Nagyon nehéz volt, vért izzadós.”

Ezután újabb vezetői pozícióra hívták el a Blast Radius ügynökséghez New Yorkban, majd hazatért, mert a budapesti Saatchi & Saatchi-ban aktívan építhette tovább az akkor már pár éve jelen lévő digitális tartalom központot, ami akkor csak a Procter & Gamble márkákon működött. Innen lett a Publicis Hungary ügyvezetője, irányítása alatt a szervezet az ország legnagyobb kreatív műhellyé nőtte ki magát. 

„1997-ben New Yorkban találkoztam először az online marketing témakörrel, ekkor csináltam meg az első email címem. A kezdetektől érdekelt ez a téma, és mivel az elején csöppentem bele, részese lehettem az internet hőskorának, gyakorlatilag együtt nőttem fel az iparággal” – mondja Helga arról, miért vonzza ennyire a digitalizáció. „Valószínűleg ez a forradalmi lendület tetszett meg benne a legelejétől.”

Sásdi Helga / Fotó: Publicis Groupe Hungary