Megkérdeztük Maciej Podwojskit, a Primark közép-kelet-európai vezetőjét arról, hogy miért éppen most nyitnak Budapesten, na és hogy mire készülhetnek fel a magyar vásárlók: vajon az adó- és áfakörnyezet miatt drágább lesz-e itthon a Primark, mint a környező országokban?
Már tényleg csak egyet kell aludni, és Magyarországon megnyit az első Primark-üzlet. Az ír divatcikk kiskereskedelmi vállalat Európában az egyik legnépszerűbb üzletlánc, amelynek hatalmas boltjaiba eddig sok ezer magyar is elzarándokolt a szomszédos, vagy akár a távolabbi országokba.
Noha nem vagyok a fast fashion megszállottja, sőt, mindig is törekedtem a fenntarthatósági szempontok figyelembe vételére is, sok-sok alapdarabom és legszebb, utazásaimhoz kötött nagybevásárlós emlékeim között biztosan feltűnik jó néhány cucc, ami a Primarkból van. Éppen ezért én is izgalommal és lelkesedéssel fogadtam, amikor tavaly kiderült, a Primark végre-valahára Budapesten is terjeszkedik.
A Primark ma már 16 európai és amerikai országban több mint 80 000 munkatársat foglalkoztat. Az 1969-ben Írországban, Penneys márkanév alatt alapított Primark célja, hogy mindenki számára megfizethető árú választékot kínáljon, a mindennapi alapvető cikkektől kezdve a változatos stílusú, divatos női, férfi és gyermekruházaton át a szépségápolásig, lakberendezési cikkekig és kiegészítőkig.
A Primark ma már több mint 400 üzlettel rendelkezik, és folytatja terjeszkedését új és már meglévő piacokon, hogy 2026 végére elérje az 530 üzletet – beleértve az új piacot, Magyarországét is.
Nem költenek felesleges faksznikra
Hogy mitől ilyen dinamikus ez az évtizedek óta tartó terjeszkedés? Az árak miatt. A Primark lényegében verhetetlen ezen a téren, miközben a minőségi és más, a kornak megfelelő kritériumoknak egyre inkább igyekszik megfelelni, ezzel komoly kihívást jelentve más, drágább nagy divatáruház-láncoknak, mint a H&M, a Zara vagy a Mango.
A Primark azt mondja magáról, hogy amiatt tudja jóval versenytársaiénál alacsonyabban tartani árait, mert minimális a reklámtevékenysége, azaz ennek költségét nem kell beépítenie az árakba.
A H&M esetében például átlagosan a bevétel 4 százalékát költik reklámra, ami ezzel szemben a Primark esetén közelít a nullához. A Primark híre gyakorlatilag népi bölcsességként, szájhagyomány útján terjedt el az utazó és persze vásárló közönség körében.
A márka közlése szerint olcsóságukat segíti, hogy a lehető legkevesebbet költenek a termékekhez kapcsolódó olyan kiegészítőkre, mint a fogasok, ruhacédulák, árcédulák, és persze a csomagolás. A Primark évekkel beelőzve versenytársait, a hírhedt papírtáskái mellé felvette az újrahasználható, papírtextil, illetve textil bevásárlótáskákat is, amelyeket az európai nagyvárosokban ezerszámra láthatnak a turisták.
De nemcsak a vásárlók viszik haza a lehető legegyszerűbb csomagolásban a termékeket, ezzel is hirdetve a Primark márkát. A cégnél azt vallják, alapvetően azért tudnak ennyire jó áron kínálni termékeket, mert az év meghatározott szakaszaiban, óriási tételben rendelnek árut, amit így alacsony egységáron tudnak eladni.
Kiemelik még, hogy a szállítási költségeket is igyekeznek alacsonyan tartani azzal, hogy a logisztikai folyamatot próbálják egyszerűsíteni, például úgy, hogy már eleve alig csomagoltatják be a ruhákat, így azok azonnal kipakolhatók az üzletek polcaira.
Mivel kevesebb és szakaszosabb a gyártás, nagyobb a cég gyártópiaci mozgástere is: a ruhagyárak azon időszakaiba foglalja be a munkát a Primark, amikor azoknál kevesebb a megrendelés, és nem cserélgeti a kínálatot havonta. Ez volt a cég stratégiája már az induláskor is, hiszen ezzel jobb árakat harcolhatnak ki a gyártás során. És a stratégia bejött: a Primarknak, és az olcsó, de hordható divatcikkek iránt rajongó tömegeknek is.
De mit is hoznak Magyarországra?
A budapesti üzlet a város egyik legnagyobb bevásárlóközpontjában, az Arena Mallban kap helyet, és május 28-án, kedden 10 órakor nyitja meg kapuit a vásárlók előtt. Több mint 3100 négyzetméternyi területen nyitnak meg, méghozzá a Primark teljes termékszortimentjével: női, férfi és gyermekruhák, lakberendezési cikkek, továbbá szépségápolási termékek és kiegészítők is lesznek majd a boltban.
Arról korábban lehetett olvasni, hogy a budapesti nyitás jelentős mérföldkő a Primark globális terjeszkedési terveiben: Magyarország a divatcég 17. piaca világszerte és 6. piaca Közép-Kelet-Európában. Azaz a régió továbbra is kulcsfontosságú a márka üzlethálózatának fejlesztése szempontjából.
Megkérdeztük ugyanakkor Maciej Podwojskit, a Primark közép-kelet-európai vezetőjét arról, hogy miért éppen most nyitnak Budapesten, na és hogy mire készülhetnek fel a magyar vásárlók: vajon az adó- és áfakörnyezet miatt drágább lesz-e itthon a Primark, mint a környező országokban?
Forbes.hu: Miért kellett ilyen sokat várni az első magyarországi Primarkra? Ebben a régióban szinte már csak Magyarországon nem volt üzlete a vállalatnak, korábban Szlovéniában, Lengyelországban, Csehországban és Romániában is jelen vannak.
Maciej Podwojski: Üzlethálózatunk országonként lokalizált és egyedileg alakítjuk ki. Az üzlethelyszínek kiválasztása általában hosszú és összetett folyamat, mivel sok tényezőt figyelembe kell venni. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Primark híres és megfizethető divatját május 28-án kedden először Magyarországon is elhozhatjuk a vásárlóknak. 2023. januárjában jelentettük be piacra lépési szándékunkat, így az izgalom egyre nagyobb, és alig várjuk, hogy megnyissuk kapuinkat. A magyarországi terjeszkedésünk a Primark elkötelezettségét mutatja a közép- és kelet-európai régió iránt, a sikeres szlovéniai, lengyelországi, csehországi, romániai és szlovákiai üzletnyitások után. 2019 óta markánsan jelen vagyunk a közép-kelet-európai régióban, Magyarország pedig természetes lépés volt hosszú távú fejlődésünkben.
Mekkora piacra készültek fel Magyarországon?
Jelenleg arra összpontosítunk, hogy sikeresen megnyissuk első üzletünket az Arena Mallban. A korábbi közép-kelet-európai üzletnyitások tapasztalatai alapján úgy gondoljuk, hogy nagy figyelmet fogunk kapni a vásárlóktól, akik érdeklődnek a megfizethető árkínálatunk iránt. Tudjuk, hogy a Primark egy olyan márka, amelyet már régóta vártak Magyarországon, és már mi is nagyon várjuk, hogy a vásárlókat az üzletben üdvözölhessük.
Készült a Primark valamiféle vásárlói attitűdvizsgálattal a magyarországi terjeszkedést megelőzően? Azaz lehet például tudni, hogy a magyar Primark-rajongók mely termékcsoportokat keresik a leginkább?
Amikor új piacra lépünk, igyekszünk egyensúlyt teremteni a Primark márkakínálatban, amelyet vásárlóink ismernek és szeretnek, és a helyi piachoz igazítani a termékkínálatot. Az is fontos számunkra, hogy megértsük a helyi vásárlóinkat, illetve, hogy mi mozgatja őket; például, hogy inkább alapdarabokat vagy divatos terméket vásárolnak. Az általunk forgalmazott termékeknek több mint 50 százaléka alapdarab – pólók, kapucnis pulóverek, farmerek, zoknik, vagy olyan termékek, amelyeket az emberek egész évben keresnek. Azonban a vásárlóink továbbra is jól akarnak kinézni és jól érezni magukat, és mindezt úgy, hogy közben nem kell kiköltekezniük. Tisztában vagyunk azzal, hogy vásárlóink a legújabb trendeket szeretnék viselni, ezért az üzletben trendzónákat alakítottunk ki, hogy a szezon kötelező darabjait könnyen elérhetővé tegyük. Büszkék vagyunk a széles körű licenckínálatunkra is, és folyamatosan bővítjük az üzleteinkben található licencválasztékunkat, beleértve a Disney, a Netflix és az NBA kollekciókat is.
Ezek szerint a Primark valamennyi termékcsoportja megtalálható lesz az első magyarországi üzletben – ideértve a ruhaneműkön túl a szépségápolási, vagy akár az otthonápolási- és lakberendezési cikkeket?
A Primarkban mindenki talál a maga számára valamit, a kiváló minőségű alapdaraboktól kezdve a kiemelkedő stílusú női, férfi és gyermekruházatig, valamint a szépségápolás, a háztartási cikkek és kiegészítők terén is. Az Arena Mallban vásárlóink a ruházati, kiegészítő és háztartási cikkek széles választékára számíthatnak, beleértve a legújabb nyári kollekciókat is.
A környezet védelméért dolgozók kritikájának célkeresztjébe gyakran került a Primark, hiszen klasszikus fast fashion divatáruháznak tartják.
Az új, budapesti üzletben található ruházati termékcsaládok közül a legtöbb a Primark Cares stratégia része, amely a fenntarthatóbb termékek előállítására tett ígéretünk, megengedhető áron. A Primark ruháinak 55 százaléka már most is újrahasznosított vagy fenntarthatóbb forrásból származó anyagok felhasználásával készül, mi pedig elköteleztük magunkat amellett, hogy 2030-ra ez az arány 100 százalék lesz.
Saját stratégiával vágtak vissza a kritikusoknak
A cég néhány éve egy erőteljes stratégiával állt be a klímaküzdelem és fenntarthatóság harcába, nem titkoltan reagálva ezzel a fast fashion-piaci pozícióit érintő sok-sok támadásra. A Primark Cares stratégia fenntartható divatot ígér, továbbra is megfizethető áron. A Primark a többéves program keretében a ruhák hosszabb élettartamára, a bolygó életének védelmére és a ruhákat készítő emberek életének és életszínvonalának jobbá tételére összpontosít. Ennek részeként a Primark közzétett kilenc kötelezettségvállalást, amelyek megvalósításán 2030-ig dolgozik, és minden évben be is számolnak a stratégiai terv megvalósításának állomásairól. A vállalt fő célkitűzése, hogy 2030-ra minden ruhája újrahasznosított vagy fenntarthatóbb forrásból származó anyagokból készüljön, az értékláncának szén-dioxid-kibocsátása a felére csökkenjen, és hogy a beszállítói láncban dolgozó munkavállalók biztos megélhetését elősegítse.
De a cég más módon is visszavágott a fast fashion kritikusainak. Az európai üzletek eladatlan ruháit ugyanis nem megsemmisítik, hanem 2010 óta a Newlife jótékonysági szervezetnek adományozzák. A Newlife fogyatékkal élő gyerekeket segítő jótékonysági szervezet.
Hogyan befolyásolja a Primark magyarországi árait az adókörnyezet, illetve az Európában rekordnak számító 27 százalékos áfakulcs? Drágább lesz Magyarországon a Primark, mint máshol?
Büszkék vagyunk arra, hogy a legjobb ár-érték arányú termékeket kínáljuk minden országban, ahol tevékenykedünk. A Primark üzletekben az árak minden piacon azonosak, azonban a valuták közötti árfolyam-ingadozás miatt kisebb eltérések lehetnek.
Mi a lokális stratégiája a cégnek, milyen mérföldkövek/feltételek teljesülését kötötték például újabb magyarországi üzletek jövőbeni nyitásához?
Az év végére 16 üzletet tervezünk nyitni hat különböző közép- és kelet-európai piacon. Budapest mellett üzleteket nyitunk a romániai Temesváron, a lengyelországi Bydgoszczban és egy második helyszínt a csehországi Prágában. Ugyanakkor folyamatosan keressük az új lehetőségeket, hogy fejlesszük és építsük kapcsolatainkat vásárlóinkkal Közép- és Kelet-Európa más helyszínein.
Milyen – akár biztonsági – intézkedések előzték meg az Arena Mallban való üzletnyitást? Fel kell készülni esetleges tömegjelenetekre létszámkorláttal, biztonsági szolgálattal, és egyéb biztosító személyzettel?
Örömmel látjuk, hogy a Primark egy olyan márka, amelyet már régóta várnak Magyarországon, így felkészültünk arra, hogy a nyitás napján sok vásárlót fogunk fogadni. Az új üzletnyitásokhoz jól kiépített koordinációs, kommunikációs és biztonsági rendszerrel rendelkezünk. Tapasztalt biztonsági csapatunk a helyszínen lesz, hogy biztosítsa a szabályozott sorban állást és a látogatók megfelelő koordinálását.
Volt, amikor dolgozók sérültek meg
Amikor megnyitották Londonban, az Oxford Streeten az üzletüket, az első tíz napon több mint egymillió terméket adtak el. A 2007-es londoni üzletnyitáskor két alkalmazott meg is sérült, mert egyszerre háromezren akartak bejutni az üzletbe.
Mekkora pontosan az üzlet, hány dolgozója lesz jelen, és például hány próbafülke és kassza?
Az új budapesti Primark üzlet egy emeleten több mint 3100 négyzetméternyi üzlethelyiséget foglal magában, és több mint 8 millió eurós beruházást jelent. Az üzletben 22 próbafülke – köztük akadálymentesített és családi használatra is tervezett, valamint 18 kassza található. A nyitással több mint 180 új munkahelyet teremtettünk.