Nemrég a Forbes.hu nagy cikkben járt utána annak, mi újság a magyar startupforradalom egyik, ha nem a legfontosabb alakjával, a Prezivel. Ma már miért nem hallani (annyit) róluk? Most is az a küldetésük, mint tizenöt éve? Ők is beálltak az MI-mozgalom soraiba? Létszám? Bevételek? Tőzsde? Exit? Íme 10 fontos megállapítás a cikkből.
Keresd a teljes cikket a Forbes.hu-n!
Tíz éve minden csapból ők folytak, ma alig hallani róluk. Az ikonikus műfüves irodát visszaadták, de azt mondják, nincs szükségük befektetésre. Beteljesületlen álom? Vagy végül tényleg ők lesznek az első magyar unikornis? Prezentáció után videó, és most az MI?
Mi ma a Prezi? És miért nem hallunk róluk? Olvasd el a Forbes.hu-n!
1. Meg kellett tanulniuk, hogy nem milliárdoknak szól a Prezi
Az alapítók tíz éve még úgy fogalmaztak: kétmilliárd olyan emberhez, szervezethez szeretnének eljutni, akik ötleteket kívánnak megosztani. Kicsit ma már máshogy szól a küldetésük.
„Korábban volt olyan ambíciónk, hogy itt milliárdok fognak preziket készíteni. Mára egyértelműen megtanultuk, hogy nem”
– fogalmazott a hétfőn megjelent cikkben Prekopcsák Zoltán, a cég stratégiáért és analitikáért felelős alelnöke. Helyette azokhoz érnének el, mint fogalmazott, „akik különlegeset akarnak alkotni”. „Egy 100 fős szervezetben nem 100 ember az, aki ki akar tűnni. A felső valahány százalék az, aki tényleg motivált. Ők a mi ideális felhasználóink, akik utána milliárdokhoz juttatják el az ötleteiket.”
2. A műfüves iroda már a múlté, de amúgy sem szerették annyira
A Prezi műfüves irodarésze már kezdetek óta ikonikus eleme volt a cég imázsának. A covid óta viszont visszaadták az iroda 40–50 százalékát, vele az említett fejlesztői részleget is.
A lépést azzal indokolták, hogy immáron ők is alapjaiban home office-ból működnek, és „butaság lenne” üresen hagyni a kihasználatlan helyeket. „Amúgy sem ez a tér volt a csapat kedvence. Kicsit olyan volt, mint egy nagy könyvtár, ahol mindig csöndben kellett lenni” – tette hozzá Somlai-Fischer Ádám társalapító, a Prezi Labs vezetője.
3. A legtöbb adat nem nyilvános, de azért kaptunk pár izgalmas számot
Magáncégként a Prezi híresen kihasználja, hogy nem kell minden számot a nyilvánosság orra elé dörgölniük. Azért pár adatot így is elárult velünk a jelenlegi cégvezér, az amerikai Jim Szafranski.
- Létszám: 300 fő körül – öt évig nem változott érdemben a létszám, de tavaly náluk is voltak „átszervezések” a tech leépítési hullám közepette, „néhány százalék volt a távozók aránya”.
- Több mint 140 millió felhasználója van a három terméküknek (Present, Video, Design) – a konkrét előfizetőszám viszont titkos. Vagyis, ahogy Prekopcsák fogalmazott: „Szép nagy!”
- Kéthavi ütemben ma is milliós nagyságrendű a havi felhasználószám-növekedés.
- A felhasználók csupán egy százaléka származik marketingköltésből.
- A bevételi adatokról is csak annyit tudni, hogy a bevételek immáron harmada az újabb termékekből származik (Video, Design).
4. A Prezi ma már nemcsak a prezentációkról szól, hanem a videóról is
- A lett infografikás, adatvizualizációs Infogramot 2017 tavaszán vásárolta fel a Prezi, ezt veszi alapul a Prezi Design.
- A Prezi Video már Somlai-Fischer párfős boszorkánykonyhájából, a Prezi Labsből bukkant ki prototípusként.
Ez utóbbiból 2019 őszén jött ki az első verzió, márciusra már ki is tudták gyomlálni belőle a kezdetleges bugokat, így a covid és a Zoom-korszak sem érte őket annyira váratlanul. Ma már a Fortune 1000-es cégek több mint fele használja a kiterjesztettvalóság-elemekkel turbózott, előre felvett formában vagy élőben is használható szolgáltatást. A Prezi Video az év elejével a Zoom hivatalos appválogatásába is bekerült.
5. A Prezi is elkezdett mesterséges intelligenciával foglalkozni
„Nem meglepő módon egy ideje mi is MI-vel foglalkozunk”
– árulta el az interjú során Somlai-Fischer, már zajlik a bétatesztelés.
Céljuk, hogy a Prezi publikus, több százmilliós prezentációs bázisa alapján az MI-modell az előadás tartalma mellett a geometriát és a térábrázolást is megértse. Így aztán a júzer mint társat tudja használja az MI-t a prezentációkészítésben. Ez amiatt is fontos, hogy az MI ne vegyen ki minden feladatot a kezünkből. „Ez szerintem sok kreatív és produktivitást támogató appnál érzékeny kérdés lesz. Nem akarsz feleslegessé válni” – tette hozzá Somlai-Fischer.
6. Nem terveznek újabb tőkebevonást, ma is vígan elvannak a bevételekből
„Tőkét bevonni sok munka, háromszor is megcsináltuk. Akkor csinálja az ember, ha muszáj, és persze lehetőséget ad.
Tök jó érzés, hogy azok az emberek adják a pénzüket és fizetik a kísérletezésünket, akik használják a terméket”
– foglalta össze Somlai-Fischer.
Szafranski szerint is önellátó cég a Prezi, a bevételekből élnek, és a fejlesztésekbe is ebből invesztálnak. A 2014-es, 57 millió dolláros Accel- és Spectrum-féle befektetési kör óta nem vontak be újabb tőkét – egyszerűen azért, mert nem is kellett.
7. A cégérték nem nyilvános, de ma is 300 millió dollár felett lehet
A Forbes 2015-ben 300–350 millió dollár közé becsülte a cégértéket, forrásunk szerint ez ma sem csökkenhetett 300 millió dollár alá.
Erről, és hogy mi a stratégiai cél (IPO, exit), Szafranski úgy fogalmazott: „Tőkebevonás vagy tőzsdére lépés nélkül nem is kapsz új cégértékelést.
Felesleges is erre várni, ilyen irányú terveink továbbra sincsenek a közeljövőre nézve.”
8. Volt rá ötlet, hogy más területet is kipróbálnak, de nem bánják, hogy végül letettek erről
A produktivitást segítő termékek piacán több, a Prezihez hasonló területen mozgó startup robbant nagyot az elmúlt években a Canvától kezdve a Miróig. Utóbbi kollaborációt segítő online whiteboardokban utazik, hasonló prototípusokat a Prezi is fejlesztett az évek során.
„Végül nem álltunk a mozgalom élére – fejtette ki Prekopcsák. – Külön pályán mozgunk, nem kell szomorúnak lenni emiatt. Igen, vannak cégek más hasonló piacokon, akik még jobban mentek az elmúlt években, mint mi. De nem biztos, hogy irigynek kell lenni rájuk, ugyanebben az időszakban mi a videós prezentációk piacán lettünk vezetők.”
9. Ma már közel sem akkora a hájp a Prezi körül, mint 10–15 éve
Tíz éve olyan mennyiségű figyelem zúdult a Prezire, mint amennyi ma öt–tíz startupra egyszerre. Ez ma már közel sincs így, pedig három városban is van központjuk (Budapest, San Francisco, Riga), Berlinben is van irodájuk, valamint Dublinban is vannak embereik.
Tíz éve minden csapból ők folytak, ma alig hallani róluk. A magyar startuppiac eközben ma is pezseg, elég csak a Seonra vagy az aiMotive-ra gondolni, tavaly mindketten történelmet írtak, közben pedig A 15 legforróbb magyar startupnak a fele is idén vadiúj szereplő. „Ma valószínűleg a híreket is kicsit elszívják ezek a hájpoltabb cégek. Nagyon örülünk nekik, hogy vannak. Nem is bánom annyira, hogy most nem néz felénk annyi szempár” – foglalta össze Prekopcsák.
10. Ők is tudják: nem tudtak minden elvárásnak megfelelni
Szafranski szerint a magasabb elvárásokból még profitálni is tudott a cég azzal, hogy az eredetinél még komolyabb célokat is el tudtak érni. De tudja azt is, hogy „az alapítók képességei miatt” sosem volt mindennapos a Prezi helyzete. Már a tekintetben, hogy egyesek szemében meg tudnak-e felelni minden elvárásnak és a maguk által kitűzött célnak.
„Bizonyos szempontból nem mindig tudsz hatni arra, hogy mindezt milyen gyorsan éred el. Ahogy az emberek gondolkodására sem, hogy szerintük mikor hol kellene tartania a Prezinek.”