Pohárnok Iván tizenhat éves volt, amikor egy külföldi filmes újságban rábukkant a világhírű maszkmester, Dick Smith levelező tanfolyamának hirdetésére. Miután megírta neki, hogy nincs kétezer dollárja a kurzusra, Smith ingyen elküldte a tananyagot. Iván később Los Angeles-i stúdiókban tanulta ki a trükköket, és ma világszerte foglalkoztatott maszk-, kellék- és makettkészítő cége van. Megjelent az októberi Forbes, a címlapon a Julius-K9 alapítóival (és egy kutyával), a magazinban olvasható Pohárnok Iván története is.
A Soroksári úti Stúdió4 komplexum egyik épületében egészen abszurd tárgyak hevernek művészi összevisszaságban. Szörnyek, lófejek, egy láda leszakadt kar, egy másik ládában lábak. Habszivacs űrlények, szilikon terheshasak és egy különösen élethű műkar, amibe heroinos tűt lehet beleszúrni.
Bezsákolt hullák, egy polcon Kádár János feje, egy másik polcon dobozban lófülek, lófogak és -nyelvek.
Az egyik teremben szobrászok és festők dolgoznak, egy másik 3D-szkennerekkel és -nyomtatókkal van tele, hogy egy színészt tetőtől talpig be lehessen szkennelni. Az udvaron öntőformák műlovakhoz, egyszer ugyanis negyven lovat kellett legyártani. A lovak egy félreeső raktárban várják, hogy egy következő filmes produkció bérbe vegye őket. A raktár másik fala mentén polcsor, rajtuk vagy hatvan élethű, zsákba húzott emberbábu, tipikusan csatamezőkre, halottnak.
A Filmefex világszerte ismert és foglalkoztatott maszk-, kellék- és makettkészítő cég. Csak néhány film, amelyben Pohárnokék lényeit, bábuit és protéziseit lehet látni: Hellboy 2, Az utolsó szamuráj, Midsommar, The Martian, Szárnyas Fejvadász 2. Csupa híres külföldi produkció, a speciális effekteket mégis Budapesten rakta össze egy csapat festő, szobrász, technikus és makettező, Pohárnok Iván vezetésével.
Filmes kellékekre nehéz üzleti tervet készíteni. Fotó: Orbital Strangers
Nem létezik, mégis valóságos
Pohárnok Iván tízéves volt, amikor a Csillagok háborúját látta moziban. Annyira megfogta a film világa, hogy otthon sci-fi festményeket festett, papírból pedig űrhajó-maketteket kezdett gyártani. Az érdekelte, milyen módszerekkel lehet egy filmben olyan világot teremteni, ami nem létezik, mégis valóságos. „Na, ebben így megrekedtem, és azóta is ez érdekel” – nevet.
Az utolsókat rúgó Kádár-rendszerben nem volt könnyű hollywoodi filmek készítéséről szóló információkhoz jutni. Pohárnok tizenhat éves volt, amikor egy külföldi filmes újságban rábukkant Dick Smith, világhírű maszkmester levelező tanfolyamáról szóló hirdetésre.
Az azóta elhunyt Smith forradalmasította a szakmát, elég csak megnézni Marlon Brand elváltoztatott fejét a Keresztapában vagy a tízéves Linda Blair irtóztató démonarcát az Ördögűzőben.
Pohárnok levelet írt a mesternek, és elküldte neki néhány munkája fotóját. Megírta azt is, hogy nincs kétezer dollárja, hogy befizessen a tanfolyamra. Smith a munkáit – köztük egy háromméteres űrvirág szobrát – látva ingyen elküldte a tananyagot. Amint leérettségizett, már repülőre is ült, hogy Dick Smith stúdiójában dolgozzon. Úgy egy évet töltött Los Angelesben, ahol egyik stúdióból a másikba vándorolt, és tanulta a trükköket.
A lármás forgatások helyett Pohárnok Iván legszívesebben a műhelyében bütyköl. Fotó: Orbital Strangers
Arról, hogyan boldogult Pohárnok a 90-es években, majd a válság idején, hány produkciónak dolgozik egyszerre a Filmefex, illetve hogy mennyibe kerülhet egy bábu elkészítése, az októberi Forbesban olvashatsz. Itt pedig bele is lehet lapozni a magazinba: