Bejárta a világot, külföldre ment tanulni, és egy családi vállalkozást is örökölt, de Babits Tamás ennél többet akart. Azt, hogy egy magyar cég ne csak beszállítója legyen a nyugat-európai márkáknak, hanem a saját névjegyét is letegye. Kerékgyártó András bútortervezővel összefogva hét éve megalapították a Plydesignt, és székeik már olyan nemzetközi díjakat is hazahoznak, amit előtte magyar tervezői darabok még soha. A bútoraikkal először a külföldi piacot célozták, de ma már egyre több a magyar megrendelésük is.
Bútorkészítő nagypapa és apa, amerikai és holland egyetemek, egy harmincéves családi vállalkozás és annak a megunása, hogy „mi Kelet-Európában elhisszük magunkról azt, hogy jók vagyunk másodiknak is, nem merünk nagyobbat álmodni” – ez áll a Plydesign bútormárka mögött.
Babits Tamás alapító a cég Thaly Kálmán utcai, szobányi stúdiójában nosztalgiázott a július végi forróságban arról, hogyan fertőzte meg az amerikai vállalkozói szellem.
Szerinte, aki egyszer ott megtapasztalja, hogy milyen a „mi aztán mindenre képesek vagyunk” attitűd, már nem fog megelégedni kevesebbel, minthogy minden célját a maximumon égve valósítsa meg.
„Láttam, hogy működik az egész ellátási lánc és felcsattantam, hogy nem hiszem el, hogy ott vagyunk a rendszerváltás óta és a nyugat-európai piacon nem tudtuk elérni azt, hogy ne csak beszállítók legyünk” – mondja Tamás arról, hogy miután átvette a külföldi márkáknak főként szék alkatrészeket bérgyártó Licit Kft. nevű családi céget, miért alapította meg a Plydesignt. A Licitben már kiskorától kezdve belelátott, először kereskedelmi vezető, később ügyvezető, mára az egyetlen tulajdonos lett.
Tamás egy 2014-es olasz kiállítás után találkozott Kerékgyártó András bútortervezővel.
„Én egy értékesítő vagyok, András designer, nem voltunk azok az emberek, akik maguktól leülnének egymással sörözni, de a cél közös volt, így rögtön megtaláltuk a közös hangot is” – emlékszik vissza a Plydesign-alapító Tamás az első beszélgetésükre, amikor rögtön több órát diskuráltak a székkészítésről.
A cégbe András végül vezető tervezőként szállt be rétegelt lemezből székeket alkotni. Rajta kívül most még egy grafikusból, egy projektmenedzserből, és egy kommunikációs menedzserből áll a csapatuk.
MI AZ A RÉTEGELT LEMEZ?
A magukban papírvékony fafurnérlemezek könnyen törnek és szakadnak, de több rétegben összeragasztva már könnyen formázhatóak. Az így kapott, körülbelül százéves múltú rétegelt lemez a jó hajlíthatósága miatt kevesebb hulladékkal és környezeti terheléssel jár. Kezdetben az anyagot olcsó fapótlónak tartották, a 19. század végén egy észt cég, a Lutherma gyártott belőle először bútorokat, kézitáskákat, ebédhordókat és olyan botanikai dobozokat, amiben növényeket biztonságosan szállíthatták.
Van, hogy három évig kell borozni egy üzletért
A külföldi kiállítások nem csak azért fontosak, mert lehet, hogy ott figyel fel egymásra két magyar, akik utána közös üzletet csinálnak, hanem azért is, mert itt tuják letenni a névjegyüket. Tamás szerint ahhoz, hogy komolyan vegyenek egy új márkát, legalább
öt–hat évig kell nemzetközi kiállításokra és vásárokra járnia, hogy megmutassa, hosszú távra tervez és lehet rá számítani.
Volt olyan Plydesign-megrendelő, akivel három évig csak borozgattak és beszélgettek egy kiállításon, a negyedszerre már üzlet lett belőle. „Ha valaki azt álmodja magának, hogy elmegy egy kiállításra és másnap már skandináv bútorüzletek fogják árulni a termékeit az nagyon gyorsan elbukik.”
A székmárkának most tizennégy viszonteladója van, ebből öt itthon, a többi Dániában, Finnországban, Csehországban, Németországban és az Egyesült Királyságban. A hálózatot szeretnék bővíteni, de a covid-év miatt ezek a tárgyalások elcsúsztak, a boltok a válságkezelésre, nem az új partnerkapcsolatok megkötésére fókuszáltak.
A díjak megdobják a bizalomszintet
A Plydesign-székek a Licit Kft. kertai gyárából érkeznek a viszonteladókhoz és a B2B megrendelőkhöz is. A bútormárka indulásakor még egyértelműen a külföldi piacra céloztak, de ma már az árbevétel körülbelül felét a hazai piac adja. A Budapest Music Centerben található Opus Jazz Barban és Magyarország algériai nagyköveti rezidenciáján is Plydesign bútorokat találunk. Aki csak egy-egy darabot venne a székekből, az 100–170 ezer forintos darabárral számolhat a hazai viszonteladóknál.
Tamás szerint az, hogy Magyarországról is egyre több a megrendelés a cég által bezsebelt díjak miatt van, amik nemcsak itthon dobták meg az ismertséget, hanem Stockholmban, „a fabútoripar Mekkájában” is komolyabban veszik őket.
MILYEN DÍJAKAT KAPTAK EDDIG?
- 2015: Magyar Formatervezési Díj – Biela kollekció (nem Plydesign termék, András első szakmai elismerése)
- 2016: Határtalan Design Díj – Flagship karfás szék
- 2018: Bigsee Product Design Award – Frigate szék
- 2019: Bigsee Wood Design Award Grand Prix – Flagship karfás szék
- 2019: Magyar Formatervezési Díj – Frigate szék
- 2020: Design Management Díj
- 2021: If Design Award Termék kategória – Frigate székcsalád
Idén áprilisban a designmárka Frigate székcsaládja nyerte Termék kategóriában az If Design Awardot. A nemzetközi elismerés 67 éves fennállása óta ez volt az első eset, hogy magyar bútor kapta a díjat, amire 2021-ben 54 országból közel 10 ezer pályaművet regisztráltak. A szék gyártástechnológiai innovációja a német Danzer nevű cég által kifejlesztett 3D-furnért hagyományos idompréselt technológiával ötvözi. A bútor előállítása az ötvözött technológiának köszönhetően olcsóbb, így azt remélik, hogy szélesebb közönséghez is elér.
A jövő Kerékgyártó Andrásai
A cég most egy ötletpályázattal keresi a Plydesign jövőbeli tervezőit. Július 31-ig minden BA, BSC szakon végzős, MA vagy MSC felsőoktatásban tanuló aktív hallgató, és az elmúlt két évben itthon végzett volt hallgató pályázhat egyénileg. Olyan pályaműveket várnak, amik arra keresik a választ, hogy milyen új formákat és funkciókat lehet még kifejleszteni a rétegelt lemezt használva.
A pályázatra bármilyen berendezési tárggyal lehet nevezni, ami nem szék és nem asztal.
„Olyan rendszert igyekeztünk kitalálni, hogy ne csak egy legyen, aki mindent visz, hanem azok számára, akik jelentkeztek heti-kétheti rendszerességgel elérhetővé teszünk oktatóvideókat különböző technológiákról és gyártási folyamatokról. A jövő Kerékgyártó Andrásait keressük, akik később akár becsatlakoznak majd a cégbe.”
Plydesign Kft.
Bevétel: 87,6 millió forint (2020), 162,9 millió forint (2019), 130,3 millió forint (2018)
Adózott eredmény: 287 ezer forint (2020), 21,5 millió forint (2019), 16,7 millió forint (2018)
Licit Kft.
Árbevétel: 800,9 millió forint (2020), 660 millió forint (2019), 696,6 millió forint (2018)
Adózott eredmény: 81,9 millió forint (2020), 27,4 millió forint (2019), 46,3 millió forint (2018)
Borítókép: Sebestyén László