Az osztrákok szerint jogsértő módon szorította ki őket a közös cégből cégből a magyar állam.
Mi történt? Beperelte az osztrák közlekedési minisztérium a GYSEV Zrt.-t, ugyanis az osztrák-magyar tulajdonú cég esetén a magyar állam jogsértő módon járt el, amikor a cég másik tulajdonosát, az Osztrák Köztársaságot kizárta a tőkeemelésből, annak ellenére, hogy az minden szükséges feltételt teljesített. Az osztrák cég feltételezi, hogy mind erre azért volt szükség, hogy a GYSEV járműveit, humánerőforrásait más célokra használják, illetve olyan helyzet állt elő, amit kihasználva a magyar állam egyedül is módosíthatja az alapszabályt, dönthet egyesülésről vagy szétválásról, de akár be is zárathatja az Ausztriában működő fióktelepeket és vasúti hálózatot.
Háttér. Miután a magyar állam tavaly kétharmados többséget szerzett az osztrák-magyar tulajdonú GYSEV-ben, a magyar fél tőkeemeléséről döntöttek a társaságban, az osztrákokét pedig leszavazták, miközben a magyar állam tőkeemelését az osztrák fél nem szavazta meg. A 890 milliós tőkeemeléssel 75 százalékra nőtt az magyar állam részesedése. Az osztrákok hiába akarták megtartani a tulajdoni arányukat, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium erőből lenyomta őket.
A GYSEV elfoglalása után Lázárék már a személycseréket is megkezdték, a teherfuvarozó leányvállalat részvényeinek többségét pedig átadták a Tiborcz és Hernádi érdekeltségébe tartozó Waberer’s Nyrt.-nek.