A World Wide Web feltalálója úgy gondolja, a teremtménye rossz útra tért. Ezért új alapokra helyezné, ki hogyan birtokolja az interneten fellelhető személyes adatait, mindezt üzletileg fenntartható módon.
Úgy három évtizeddel ezelőtt, Tim Berners-Lee megalkotott egy egyszerű, de hatékony keretrendszert multimédiás dokumentumok keresésére, küldésére és bemutatására, majd rászabadította a világra. Ez lett a World Wide Web. Az internet születésében szerepet vállalók dollármilliárdosok lettek amíg Berners-Lee óvta és fejlesztette azokat a technológia normákat, amik a világ információmegosztását mindenki számára elérhetővé tették.
Mára azonban a hatvanöt éves férfi úgy gondolja, az online világ tévútra került. Túl nagy hatalom és túl sok személyes adat összpontosul a Facebook- és Google-szerű techóriások kezében, amelyek inkább megfigyelési platformokká váltak nemcsak Berners-Lee, hanem versenyjogi szabályozók szerint is. Európában és több amerikai államban szigorítják az adatvédelmet, a Facebookot pedig antitröszt perekkel sorozzák.
„A célom az, hogy visszataláljunk ahhoz a webhez, amit eredetileg akartam.” A törekvéseiről a The New York Times írt hosszabban. Ehhez a célhoz a „podsok” (personal online data stores) létfontosságúak. Segítségükkel mindenki visszakapná a kontrollt a saját online tevékenysége után fennmaradó adathalom fölött –
a látogatott oldalaink, a kártyás vásárlásaink, a zenehallgatásaink, edzéseink adatai mind-mind egy egyéni adatszéfben lennének, amihez jellemzően egy apró szervertárhely szükséges.
A cégek egy biztonságos linken keresztül férnének csak hozzá a személyes adatokhoz, ami például egy kölcsönigénylés vagy egy személyre szabott hirdetéshez szükséges. Elérnék és használhatnák a tulajdonos adatait, de nem tudnák tárolni.
Berners-Lee megoldása egy open-source projektként indult Solid néven, később pedig megalapította az Inrupt nevű céget John Bruce startupveteránnal. Berners-Lee a cég technológiai vezetője, és már több pilot projektre is aláírtak céges és kormányzati szervekkel, például a brit népegészségüggyel és a flamand kormánnyal.
A Bostoni Inrupt Eddig húsz millió dollár kockázati tőkét vont be, üzleti modelljét kereskedelmi szoftverjének licenszelésére építi, ami a Solid technológiáját használja, de már egy nagyobb biztonságú környezetben megerősített fejlesztői eszközökkel. Az elterjedésében a startupoknak óriási szerep jut. Az adatbiztonságra épülő cégek jöttek és mentek az elmúlt években, a szoftvereik használatán többnyire csak a témában jártasak tudtak kiigazodni. A technológia azonban gyorsabb és okosabb lett – épp, ahogy a nyomás is nőtt a techcégeken.
A podsok ingyenesek lennének a felhasználók számára, akikhez az alapítók reményei szerint megbízható előfizető cégeken keresztül jutnak majd el. Az Inrupt első pilot projektje hosszas tesztelés után még januárban belép a gyakorlati fázisba. A cél, hogy demenciával kezelt páciensek szükségleteiről és preferenciáiról bővebb információt kapjanak a gondozóik. Minden páciensnek vagy felhatalmazott rokonnak a tulajdonában van egy Solid-pod, benne egy „Mindent rólam” funkció, ami a teljes kórtörténetét tartalmazza. A pod listázza, hogy a páciensnek miben van szüksége segítségre: felkelni az ágyból, bekötni a cipőt vagy kimenni mosdóba. Abban is segít, mi nyugtatja meg, ha valami felzaklatná, de okosórákból is lehet aktivitási adatot átmenteni a podba. Ez az újítás alapjaiban változtathatja meg az információátadást az egészségügyben – mondta Scott Watson, a projekt technikai vezetője.
A teszt 50 pácienst von be, az eredményeket néhány hónapon belül értékelik.
Berners-Lee számára a Solid-Inrupt egy javítási projekt. Teljes karrierjét az információmegosztásra, a nyitottságra építette fel, a mai napig a World Wide Web konzorcium és az Open Data Institute elnöke, tanít az MIT-n és az Oxfordi Egyetemen, sőt hazájában a lovagi címet is megkapta. A változásra, melyben az emberek visszanyerik a kontrollt adataik fölött, adatvédelmi problémaként tekintenek. Pedig Berners-Lee új irányához vállalkozók, bekfetetők és fejlesztők is kellenek majd, akik lehetőséget látnak az új termékben és szolgáltatásban – pont, ahogy azt a webnél tették.
Borítókép: Tim Berners-Lee // Wikimedia Commons