Bár itthon még nincs üzlete, a Mere orosz kiskereskedelmi láncnak úgy tűnik, van már magyarországi árlistája. Beindul az árverseny?
Mi történt? A Világgazdaság a magyarországi boltnyitásra készülő Mere belső használatra készült, december végi állapotot tükröző árlistájával jelentkezett. Ebből látszik, milyen termékeket forintra pontosan mennyiért tervez árusítani a hazai boltjaiban.
A lap szerint a Mere a piacon jelen lévő boltokkal – Lidl, Aldi, Tesco, Auchan, Spar, Penny – szemben határozta meg a maga árait, gondosan ügyelve arra, hogy
legalább 10, de a legtöbbször 20 százalékkal olcsóbb legyen a versenytársainál.
Kontrák. A Mere árai egyelőre csak papíron léteznek, hiszen a többszöri ígéretek ellenére eddig egyetlen üzletük sincs Magyarországon. Úgyhogy kérdés, mi valósul meg a tervekből.
Ráadásul az orosz boltokban kisebb lesz a kínálat, nagyjából ötszáz különböző termék lesz megtalálható bennük. Köztük sok a kifejezetten fapados, alacsony értékű brand.
Mi lesz olcsóbb? A lap hozott pár példát is.
- Hüvelyes zöldségek. A borsót kilónként 500 forintért, a hajdinát 958 forintért adnák. Ezek legalacsonyabb kilós ára a kiskereskedelemben a Mere szerint 560 és 1200 forint.
- A kilós zabpelyhet 574 forintra árazzák, szemben a többi bolt 718 forintjával.
- Az étolaj literje 471 forint, itt már 20 százalékos a leárazás a versenytársaknál talált 590 forintos árhoz viszonyítva.
- A kilós cukor ára 350 forint, amiből a legolcsóbb 390 forint máshol.
- A vajra (70-80 százalékos) 2870 forintos kilónkénti árat mondanak, pedig ez máshol bőven 3000 forint fölött alakul.
- A vodka literenkénti árát 4341 forintnál húzták meg, ami 20 százalékos árelőny az 5427 forintos jelenlegi kiskereskedelmi átlagárhoz képest.
Mikor lesz Mere? Nem tudjuk. Az oroszok legalább négyszer már nem tartották be a maguk által kitűzött határidőket a boltnyitásra. A legújabb, az ötödik úgy szól, hogy 2025 első felében átadják az első üzleteket. Fél éve még azt is sejteni lehetett, hol lesz az egyik első üzlet.
Mit lehet tudni róluk? 2009-ben indultak Oroszországban, de azóta már 20 országban vannak jelen. A régióból Romániában, Csehországban és Szerbiában is nyitottak üzleteket, de terjeszkedtek Nyugat-Európában is. Utóbbit a háborús szankciók megakasztották, van, ahol MyPrice néven újra próbálkoznak (Belgium), van piac, amit egyelőre feladtak (pl. Spanyolország). Most Kelet-Európára koncentrálnak.
A Mere egy nagyon olcsó, fapados diszkontlánc, melynek átlagosan ezer négyzetméteres boltjaiban dobozokból és raklapokból lehet elvenni az árut.
Hogy indítanak? Az első információk szerint első évükben 20 üzletet nyitnának Budapesten és az agglomerációban.