Ugyan Európa összességében kevesebb orosz olajat vesz, több ország kihasználja, hogy csak év végén lép életbe a teljes embargó.
A dél-európai olajvásárlók szép lassan visszatérnek az orosz olajhoz. Mivel a teljes uniós embargó csak év végén lesz hatályos, most még bevásárolhatnak azok az országok, akiknek nincs alternatívájuk.
A Bloomberg adatai szerint augusztus első hetében
- az Olaszországba irányuló tengeri szállítmányok héthetes csúcson vannak
- a Törökországba érkezők hathetes rekordon
- Spanyolországba április óta először érkezett orosz kőolaj, míg
- Görögországba február óta először.
Ráadásul több szállítmány nem is orosz felségjelzés alatt érkezik, hiába indultak a hajók orosz kikötőből orosz olajjal feltankolva. A helyzet jól mutatja, milyen nehéz lesz betartani Európában a teljes olajembargót, főleg azokban az országokban, amik jobban függenek a keleti nyersanyagtól.
Az Európából kieső tengeri szállítmányok a Bloomberg szerint teljesen megtalálták új helyüket. Nagyjából napi félmillió hordóval érkezik kevesebb kőolaj tengeri úton Oroszországból Európába, ugyanennyivel több talált piacot Ázsiában. Az orosz tengeri kőolaj-export négyhetes átlaga napi 3,25 millió hordó, több, mint a háború előtt közvetlenül.
Mindenesetre az ingadozással és az olajár változásával együtt is az látszik, hogy az orosz olajbevételek július eleje óta megint nőnek,
a kormányzati számlák heti összege eléri a 170 milliárd dollárt.
A Bloomberg látványos statisztikákat készített, hogyan alakulnak Európába a tengeri szállítmányok. Az látszik, hogy a legtöbb ország ugyan megszabadult a keleti nyersanyagtól, de a súlyosan függő országok legfeljebb csökkenteni tudták saját vásárlásaikat.
És a mediterrán országok is még bevásárolnak év végéig.
Borítókép: a Mihail Uljanov orosz tanker. Forrás: Wikimedia