Az akkumulátorgyárak szükségességéről, valamint a jegybank és a kormány közötti vitáról is beszélt Orbán Viktor a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara gazdasági évnyitóján. Elárulta azt is: hamarosan több gázerőművet építhetünk.
Ma tartotta hagyományos gazdasági évnyitó eseményét a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, amin a Forbes.hu is részt vett. Az eseményen a gazdaságért felelős miniszterek mellett felszólalt Orbán Viktor kormányfő is, aki a következő évek gazdaságstratégiájáról beszélt.
Jönnek a gázerőművek
Orbán Viktor szerint a következő évek gazdasági fejlődésének finanszírozásában két nagy probléma merült fel.
- A magyar gazdaság energiaigénye jelentősen megnő a beruházások hatására, amit valahonnan fedezni kell.
- Másrészt egyre magasabb lesz a magyar államadósság finanszírozásának kamatterhe.
Az energiaigény fedezésére új kapacitásokat kell létrehozni.
Ezért a kormány elhatározta, hogy Magyarországon 2-3 nagy teljesítményű gázerőmű fog felépülni a következő években.
Ez aránylag gyorsan valósulhat meg, a plusz kapacitásokból pedig az ország keleti felében (például Debrecenben) épülő új ipari központokat szolgálnák ki. A finanszírozás formájáról még nem döntöttek. Uniós források és külföldi befektetések is szóba jöhetnek, ahogy az állami szerepvállalás sincs kizárva.
A kamatteherben az okozza a gondot, hogy a most lejáró olcsóbb kamatozású hiteleket csak jóval magasabb kamatozásúakkal tudja kiváltani az államháztartás. A megnövekvő terhek nem azonnal, hanem a következő években éreztetik a hatásukat, de addigra a miniszterelnök reményei szerint enyhülni fog a magas kamatkörnyezet is.
Szükség van az akkumulátorgyárakra
Orbán Viktor beszédében kitért a sorra épülő hazai akkumulátorgyárakra és az ezt övező lakossági tiltakozásokra is. Leszögezte, hogy a legszigorúbb környezetvédelmi előírások betartása mellett fognak megvalósulni ezek a beruházások.
Az akkumulátorgyártási kapacitás kiépítése ugyanakkor gazdaságstratégiai kérdés. Jelenleg 300 ezer magyar család megélhetése származik a járműiparból a miniszterelnök becslése szerint. 2035-től ugyanakkor az Európai Unióban már nem lehet hagyományos, benzines meghajtású járművet gyártani. Ha viszont az ország nem tudja előállítani az elektromos meghajtáshoz szükséges elemeket, akkor a hagyományos autógyárak szépen lassan bezárnak.
„Hogyan fog kinézni Győr az Audi vagy Kecskemét a Mercedes nélkül? Miből fognak megélni? Mindenképpen meg kell tartani a magyar járműipart.”
Jelenleg a magyar gazdaságtörténet 4 legnagyobb beruházása egyszerre zajlik Magyarországon. Ezek fantasztikus, történelmi léptékű iparfejlesztési eredmények – szögezte le a miniszterelnök.
Vita a jegybankkal
A miniszterelnök kitért Matolcsy György nagy port kavart kormánykritikájára. Van gazdaságpolitikai vita a kormány és a jegybank között, ismerte be a miniszterelnök. Szerinte ugyanakkor nem kell ettől megijedni, mivel az volt rendkívüli, hogy az elmúlt 6-8 évben egyetértés volt a fő irányokról a gazdaságpolitikai intézmények között.
„Szokatlan nekünk, de nem kell felcsattanni azon, hogy a jegybankelnök úr mond mindenféléket.”
A vita lényege abban áll, hogy a jegybank elképzelése szerint az inflációt úgy kell kezelni, hogy a gazdaságban lévő pénzmennyiséget (ezáltal a vállalatoknak kihelyezhető hiteleket is) jelentősen csökkentjük. „De ha ez az infláció legalább felerészben a szankciós politika következménye, akkor nem biztos, hogy ilyen ütemben kell szűkíteni a mennyiséget” – fogalmazott a miniszterelnök. Ettől függetlenül a háttérben zajlik a monetáris és a fiskális politika összehangolása. Ez akkor lesz könnyebb, ha az infláció a következő hónapokban valóban csökkeni fog.