Balogh Tibor, az OMV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója szerint rekordhéttel zárták az üzemanyagárstop előtti utolsó hetet – még ha hasznuk nem is feltétlenül volt belőle.
Balogh a Portfoliónak adott interjút, ahol kifejtette: az ársapka megszüntetése előtti utolsó héten „hihetetlenül nagy forgalom” alakult ki náluk, ebből fakadóan pedig „komoly készlethiányok léptek fel”.
„Az egymást követő napokban is volt eltérés, illetve területileg is voltak különbségek, összességében a hálózatunknak közel a felén alakult ki készlethiány” – fejtette ki. Ez bizonyos kutaknál csak egy terméket, máshol többet is érintett. Mint mondja, 1-2 napon belül ezeket a hiányokat általában megszüntették, de „folyamatos küzdelmet” vívtak ellene, egyszerűen „képtelenek” voltak lereagálni a megugrott keresletet.
„Soha nem adtunk még el egy hét alatt annyi üzemanyagot, mint amennyit az ársapka eltörlése előtti egy hétben. Azt nem mondom, hogy haszonnal, de eladtuk”
– jelentette ki Balogh.
Hozzátette: „Az ársapka előtt a nagyobb forgalom egyenlő volt a nagyobb nyereséggel, de az elmúlt 13 hónapban azt tanultuk meg, hogy ha nagyobb a forgalom, akkor nagyobb a veszteségünk is.”
Elmondása szerint azóta „szemmel látható a forgalom visszaesése”, a nyomás csökkent a kúthálózaton, de még mindig „jó a forgalom”, az előző év azonos időszaka feletti, még ha ez azt is jelenti, hogy egyértelmű csökkenés látható az ársapka alatti időszakhoz képest.
Ami az idei számokat illeti, Balogh azt mondja, „nem vagyunk vidámak”, tavaly nyereséggel tudtak zárni, idén már nem. „Pár tízmilliárdos veszteséggel” fogják zárni az évet, amiből – a megnövekedett nettó értékesítés miatt – körülbelül 12 milliárd forintot fog jelenteni az OMV-nek a kiskereskedelmi adó.
„Olyan mennyiségű üzemanyagot adunk el, mint még soha a történelmünk során, vagyis a 31 év alatt, amióta Magyarországon vagyunk. De ennek nemhogy bármi pozitív hatása lett volna, hanem szignifikánsan negatív hatása lett az eredményre.”
Ami az ársapka esetleges visszatérését illeti, arról Balogh úgy fogalmaz: be kell látni hogy „ilyen hosszú időre ársapkát bevezetni olyan torzító hatásokkal jár, amiket nagyon nehéz lesz visszaegyenesíteni”.
„Én nagyon remélem, hogy egyhamar nem kerül sor a visszavezetésre, hiszen eleve sok időre lesz szükség ahhoz, hogy normalizálódjon a piac, itt több hónapról beszélünk.”
Az interjún elhangzott még:
- hogy „a napokban talán eljutunk oda, hogy az alaptermékek megjelennek minden töltőállomáson”,
- hogy Balogh szerint nagyjából két hónap kell ahhoz, mire lényegében normalizálódhat a magyarországi üzemanyagpiac,
- tehát a február 5-től nálunk is hatályba lépő uniós olajembargó időpontjára, aminek szerinte nem rögtön lesz hatása az itthoni helyzetre,
- hogy az állami tartalékból igénybe vett 47 millió liternyi üzemanyagot a napokban, tehát két héttel a határidő lejárta előtt visszatöltötte az OMV, amivel itthon már csak a kúthálózati ellátásra tudnak koncentrálni,
- hogy az ársapka időszaka alatt nem volt olyan hónap, amikor az OMV ne importált volna – még a nyári finomítói baleset idején is –, éves szinten idén is a magyar üzemanyagpiacnak minimum a 10 százalékát az OMV importja tette ki.