Magyarország és a régió több országa lobbizik a hatodik szankciós csomag puhításáért. A horvátok kegyetlenül kihasználják, hogy kulcspozícióba kerültek a régió energiaellátásában.
LNG-termináljai és az Adria kőolajvezeték miatt felértékelődik Horvátország szerepe Magyarország és a régió energiaellátásában. Déli szomszédunk igyekszik minél nagyobb hasznot húzni a helyzetből, pláne, hogy az orosz kőolajra kivetett szankciók miatt a stratégiai pozíciói még tovább erősödtek.
Lesz-e elég dízel?
Február 5-én életbe lépnek az EU korábban elfogadott szankciói Oroszország ellen. Ennek egyik fontos eleme, hogy az EU-ba vezetéken beérkező orosz olajból finomított termékeket nem lehet tovább értékesíteni harmadik országnak, még az EU-n belül sem.
Ennek kapcsán Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzőjével beszélgettünk. A szakember szerint a régiónak volt ideje felkészülnie arra, hogy legyen elég dízel, és a magas dízelárrés miatt amúgy is sok gázolaj érkezik most Európába – meglepő módon leginkább Kínából.
Ezért lobbizik most a régió
A szankciós csomag belső exportra vonatkozó pontja leginkább a Slovnaft pozsonyi finomítóját érinti. Pletser szerint az intézkedéssel az is probléma, hogy pont az EU legfontosabb vívmányának, a szabad belső piacnak mond ellent. A közösség egyik alapelve, hogy a szolgáltatásuk, áruk és a munkaerő szabadon áramolhat a határokon át az EU-s piacon.
„Azt hallottam, hogy most nem azért lobbiznak a csehek, szlovákok, magyarok és az osztrákok, hogy olcsóbb legyen az Adria, hanem azért, hogy a Slovnaftot mégis vegyék ki ebből a csomagból. Ezeknek az országoknak, de még Dél-Lengyelországnak is kulcsfontosságú, hogy a Slovnaft exportálhasson. Arra számítok, hogy lesznek még finomhangolások. Ha valahol az olajembargó feszültséget okoz, az EU szép csendben vissza fog lépegetni” – mondta el a szakember a Forbes.hu-nak.
A teljes interjú itt olvasható.