Egy év alatt hatalmas mértékben nőtt meg a nyugdíjasként foglalkoztatott pedagógusok száma, miközben a státusztörvény miatti pályaelhagyókat nem veszik vissza a tankerületek
Az előző tanévhez képest 44,8 százalékkal nőtt a közoktatásban foglalkoztatott nyugdíjas pedagógusok száma – írja a Népszava. A kormány szerint nincs is tanárhiány.
Mi történik? Összesen 6288 nyugdíjas pedagógust foglalkoztatnak jelenleg a köznevelési intézményekben az Oktatási Hivatal (OH) közlése szerint, februári adatok alapján. Tavaly ősszel a Belügyminisztérium azt közölte, hogy a 2022/2023-as tanévben 2479 nyugdíjast alkalmaztak közalkalmazottként pedagógus munkakörben, a nyugdíjas óraadó pedagógusok száma pedig 1863 fő volt. Vagyis összesen 4342 nyugdíjas tanár dolgozott az előző tanévben.
Mindezek alapján 44,8 százalékkal nőtt a nyugdíjas tanárok száma a köznevelésben egyetlen tanév alatt.
A közoktatásban dolgozó pedagógusok száma közel 122 ezer, vagyis 5 százalékuk már nyugdíjasként dolgozik.
Miért kellenek a nyugdíjas pedagógusok? Mert mélyponton van a tanárok száma, a frissen végzettek inkább munkába se állnak. A 2018-ban ötéves képzésüket kezdő pedagógushallgatóknak csupán az ötöde kezdett pedagógusként dolgozni a 2023-24-es tanévben. A végzettek alig több mint 20 százaléka kezdett el óvodában vagy iskolában dolgozni.
És a nyugdíjasok milyen körülmények között jönnek vissza tanítani? A kormány 2022 nyarán, akkor még átmenetileg egyszerűsített a nyugdíjas pedagógusok visszafoglalkoztatásán: egy évre, vagyis 2023. augusztus 31-éig tették lehetővé, hogy nyugdíjazás után is lehessen teljes állásban tanítani a nyugdíj megtartása mellett. Tavaly májusban az időkorlátot eltörölték, az idős pedagógusok számára pedig azt is lehetővé tették, hogy az érettségi vizsgák és az országos középiskolai tanulmányi versenyek szervezésében is részt vehessenek.
Akkor tanárhiány van? A kormány szerint nincs. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke szerinte a nyugdíj mellett dolgozó pedagógusok száma kifejezetten magas, a nyugdíjasok valójában nem megoldják, hanem elfedik a valós pedagógushiányt – még akkor is, ha egyes intézményekben átmenetileg enyhíthetik a hiánnyal járó kihívásokat.
Ráadásul lényegében nem veszik vissza azokat a pedagógusokat, akik a státusztörvényt elutasítása miatt elhagyták a pályát, de most visszatérnének.