Átfogó szakmai anyaggal, benne nyolc konkrét javaslattal hívja fel a figyelmet a gyermekinfluenszerek személyiségi jogaira a Magyar PR Szövetség. A kezdeményezés célja, hogy a tiszta szabályozás és az etikai kérdések mellett tartalmi ügyekben is ajánlást tegyen a márkák számára.
2016-ban egy 18 éves ausztrál nő beperelte a szüleit, mivel nem voltak hajlandók törölni a róla megosztott gyerekkori képeket. Elmondta, hogy számos kép felnőttként kínos számára, például ahol a bilin ül, vagy ruha nélkül fekszik a rácsos ágyában. Franciaországban egy szülőpár akár börtönt és komoly pénzbüntetést is kaphat, ha „intim részleteket” oszt meg a gyereke életéről annak hozzájárulása nélkül. A Brooke Shields-ügy során az ismert modell-színész perelte az anyját és a róla 10 éves korában meztelen képeket készítő fotóst azért, hogy a képeket visszavonják. A szerződést korábban az anyja kötötte az ő nevében.
A bíróság megállapította, hogy a színésznő nem bonthatja fel ezt a szerződést, de a fotónak tartózkodnia kell a pornográf kontextusban való felhasználástól. A képek máig elérhetőek az interneten.
A Magyar PR Szövetség (MPRSZ) közleményben tudatta a forbes.hu szerkesztőségével, hogy jó gyakorlat kialakításába és terjesztésébe fognak egy szakmai anyaggal, amelyen keresztül párbeszéd indulhat a szereplők között. A változáshoz azonban a márkák, az ügynökségek és az influenszerek csatlakozására is szükség van.
„Egyre nagyobb hangsúly kerül a megoldások jogi és etikai vonatkozásaira és úgy láttuk, hogy a gyerekek megjelenése az influenszer-térben is eligazításra szorul” – mondta Sztaniszláv András, az MPRSZ elnöke.
Gyereknap apropóján körbejárták a gyerek influenszerek és az influenszerek gyerekei szerepeltetésének jogi és etikai oldalát. A letölthető anyagot a Cerha Hempel Ügyvédi Iroda szakértői segítségével dolgozták ki.
Kitérnek a kiskorúsággal együtt járó jogi szabályozásokra, személyiségi jogaikra, arra, mi minősül reklámnak, a márkák felelősségére és arra is, hogy
mi történik akkor, amikor a gyermek személyiségi jogait épp az érdekei képviseletével megbízott személy, a szülő sérti meg.
A kiadvány második részében megfogalmaz egy nyolcpontos jógyakorlatot is a márkák, az ügynöksések és az influenszerek számára.
Jogszabályi megfelelés
Ne csak a cégek tartsák be a vonatkozó jogszabályokat, hanem vállalják, hogy tájékoztatják a szülőt és a gyereket is. Ebbe a tájékoztatásba tartozzon bele a reklámszabályokról való felvilágosítás, a szerződéskötési szabályok, a képmáshoz és hangfelvételhez való jogok, a szerzői jogi kérdések és az adózási, pénzügyi szabályok.
Ne mutassuk a gyerek arcát
Az első és legfontosabb: a gyermek személyiségi jogainak tiszteletben tartása, még akkor is, ha részben a szülők rendelkeznek vele.
Helymeghatározó funkció kikapcsolása
A márka felhívhatja a figyelmet a funkció kikapcsolására, így nehezebb beazonosítani a gyermek tartózkodási helyét.
Kommentelési lehetőség kikapcsolása
A YouTube tavaly kikapcsolta a gyermekeket szerepeltető videók alatt a kommentelési lehetőséget a pedofil tartalmú üzengetések elkerülése érdekében.
Egy márka is kérhet hasonlót a gyermekét szerepeltető influenszertől.
Edukáció
A márka edukálhatja a szülőt, az együttműködő partnert, rámutathat a gyermek szerepeltetésének veszélyeire, hiszen a szülő tudja a leginkább kontrollálni a saját vagy a gyermek közösségi média felületeit.
A gyermek bevétele
A márka javasolhatja vagy akár ki is kötheti az együttműködés során, hogy a szülő a hirdetésekből befolyt összeget különítse el a gyerek számára vagy bizonyíthatóan költse a szereplő gyerekre.
A szülők bevonása a tartalomfogyasztásba
A gyerekeknek szánt tartalom nagy részét a 25-35 év közötti nők nézik. Ennek oka, hogy a gyerek nagy részt a szülő eszközén nézi a tartalmat. A márkáknak figyelembe kell venni, hogy az üzenetük egyszerre legyen értékes a szülő és a gyerek számára.
A gyerekek bevonása a kampányba
Korábban számos alkalommal kiderült, hogy a gyerekek máshogy játszanak a játékokkal, mint ahogy a játéktervezők megálmodták.
Lehetséges, hogy más típusú tartalmat vár el a gyerek, mint amit a marketingesek megálmodtak.
Érdemes a gyerekeknek szóló gyerek-influenszer kampányok kidolgozásába is bevonni a gyerekeket – természetesen a szülőkkel együtt.
A teljes szakmai anyag ezen a linken érhető el.