Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

fotó: Budapest Airport

Nulla közeli forgalom Ferihegyen, a Ryanair a legnagyobb magyar légitársaság

Rekord mélypontra süllyedt a budapesti reptérről induló utasszállító járatok száma csütörtökön, összesen 13 gép száll fel Ferihegyről. Innen viszont talán már nem szakad tovább a forgalom.

A nagy visszaesés szeptemberben volt, jórészt a határzár miatt. Októberben a hónap első felében átlagosan 25 járat indult, a mostani mélypont a két ultrafapados törlései nyomán alakult ki. A Wizz Air már szeptemberben drasztikusat vágott, a járvány előtti tervek szerint ebben az időszakban 13 gépet reptetett volna a budapesti bázisról, ebből maradt kettő. De a múlt hét óta azok is nagyrészt a földön dekkolnak, a legtöbb napon 1, vagy 2 Wizz-gép indul csak el Ferihegyről. (A terjeszkedés viszont folytatódik a Wizznél, novemberben két gépes oslói bázist nyitnak, ahonnan három belföldi útvonalat is repülnek, nekirontva a SAS és a Norwegian duopóliumának.)

Mivel a Ryanair lassabban alkalmazkodott a zuhanó foglalási adatokhoz, az elmúlt napokban előfordult, hogy még 8-10 járata is felszállt. De ritkít már ő is serényen, a mai forgalmi mélypont annak köszönhető, hogy a Wizz mellett a Ryanair is egy kivételével az összes csütörtöki járatát törölte.

Így lett egy napra járatszám alapján a legnagyobb szolgáltató a Lufthansa, amely most még minden hétköznap két frankfurti és egy müncheni járatot indít.

Az Air France-KLM csoport együtt számolva szintén három járatnál tart, Amszterdamba kettő, Párizsba egy indul.

A cég ma jelentette be, hogy a téli menetrendi időszakra a tavalyihoz képest tervezett 60 százalékról 40-re vágja a kapacitását. Sorra szedik ki a menetrendből a budapesti járatokat is, leegyszerűsítve az látszik, hogy azok az útvonalak, amelyeket az elmúlt napokban és hetekben ítéltek szüneteltetésre, novemberben sem indulnak újra. Sőt, ezek a teljes téli menetrendi időszakra mennek a kukába, jövő márciusig biztos nem lesz Budapestről repülőjárat például Corkba, Ammanba, Szicíliába, Nürnbergbe, Sevillába, Valenciába, vagy Gran Canariára.

Bejelentése szerint teljes hálózatát tekintve a Ryanair az útvonalainak kétharmadát repüli most télen, csak jóval ritkábban, mint tavaly. A magyar piac helyzetét jól jelzi, hogy a budapesti útvonalaik esetében ez az arány inkább csak bő egyharmad, az útvonalak nagyobb része kiesett.

De még a jelen állás szerint megmaradó 19 útvonallal is messze a legnagyobb kapacitást kínálja a Ryanair,

ha abból indulunk ki, hogy a Wizz összesen 8-at repül ma és cseppet sem valószínű, hogy november közepétől bővíteni fog. (Jelenleg november 15-ig látszik a valódi menetrendje.)

Természetesen bármelyik pillanatban bezárhat a Ryanair is további útvonalakat, de ha a jelenlegi marad a felállás, akkor több mint kétszer akkora lesz a következő menetrendi időszakban a Ryanair Budapesten, mint a Wizz. Ami azért érdekes, mert pontosan ugyanolyan módszerrel terveznek. Váradi József Wizz-vezér a Forbes korábbi interjújában is elmondta, hogy annyi járatot repülnek, amennyivel a nullához legközelebb tartják a készpénz égetését. Egészen hasonlót tartalmaz a Ryanair friss befektetői tájékoztatója is. Mégis látványosan többet tervez repülni Budapestre a Ryanair. Legalábbis egyelőre.

 

"Hétvégén bármi megtörténhet, szegény dolgozók szoktak is félni, pénteki döntéseink élnek-e még hétfőn"

Kelényi Kolos, Szamos Marcipán