A komoly médiavásárlást végrehajtó Centrál Médiacsoport nyár végén nem nyilvános összegért tett szert a legnagyobb látogatottságú gasztroportálra. És most?
A Nosalty alapítója, Zalai Ágnes is ott lesz a Forbes üzleti fesztiválján. Forbes Flow a budapesti Akvárium Klubban október 11-én, egész nap.
Hogy Varga Zoltán milliárdos üzletember, a Centrál Csoport tulajdonosa mit akar a Nostaltyval? A stábot együtt akarja tartani, de például Zalai Ágnes, az alapító, vezérigazgató helyett stratégiai tanácsadó lesz. Szeretett volna újabb területekkel konkrét menedzseri feladatok nélkül, projekt szinten foglalkozni, és megkapta ezt a lehetőséget.
– Sokan gondolják a Centrálnál, hogy mi leszünk ott a kkv-lendület, ami az innováció szempontjából nagyon fontos – mondja. A terveket illetően Varga a siófoki Internet Hungary-n arról beszélt: a Nosalty lesz a nemzetközi terjeszkedés faltörő kosa.
A terjeszkedésben olyan piacok jöhetnek szóba, amelyek elég nagyok, és lehetőség szerint fejlettebbek, mint a hazai – mondja Zalai egy grafikont elemezve, amelyen az egy főre eső európai online reklámköltések, illetve az online növekedés volumene látható. Ez praktikusan a lengyel és a cseh piacot jelenti. Magyarországon az egy főre eső online reklámköltés 22 euró, ami az 56 euró európai átlaghoz képest azért karcsú. Csehország e tekintetben fejlettebb piac, ott az egy főre eső költés 53 euró, ott ezért megéri terjeszkedni. Lengyelország pedig egyszerűen nagy, sok a fogyasztó, így a 22 euró alatti költés mellett is jó piac. – A tuti persze ez lenne – mondja nevetve és a legnagyobb pacára bök az ábrán.
Az Egyesült Királyság igazi aranybánya a maga 215 euró per fő költésével.
A magyar rajongók száma a Facebook-on kiugróan magas – majd egymillió hüvelykujjat gyűjtöttek be –, de ezt nem lehet egy az egyben forintra váltani. És a Nosalty nem egy Facebook-oldal. Induláskor, 2008-ban nehezen volt hihető, hogy az akkori piacvezető gasztroportált le tudják hagyni, de már 2012-ben így lett. Később a napi 100 ezer egyedi látogató lett a cél, ma már az, hogy a tíz leglátogatottabb magyar oldal között legyenek. Az ünnepek idején, karácsonykor illetve húsvétkor volt már rá példa, a cél a folyamatosan a top 10-ben lenni. “2017 szeptemberében a havi, egyedi látogatószámot nézve már a 12. helyen végeztünk valamennyi olvasót nézve, belföldi látogatókra bontva pedig a 13. helyen.”
Zalai Ágnes // Fotó: Orbital Strangers (Forbes archív)
A garázsbizniszből indulva hét év kellett ahhoz, hogy a Nosalty profitot is termeljen, a 2008-ban indult oldal és a 2010-ben alapított, akkor még egy emberrel dolgozó Zrt. 2015-ben ért el először pozitív eredményt – bevételt 2012 óta termel a cég, ez az elmúlt években aztán dinamikusan kezdett nőni köszönhetően egyebek mellett annak is, hogy saját sales csapatot hozott létre a cég, vagyis maga intézte a hirdetési ügyeit. Tavaly átlépte a nettó árbevétel a 200 millió forintot. “Az idén húsz százalékos növekedésre számítunk” – mondta Zalai.
Innen azonban már csak úgy vezet feljebb út, hogy szintet kell lépni. “Az évek alatt receptgyűjtő, -megosztó oldalból egy komplett médiacég lettünk, a receptek mellett cikkekkel, videókkal, alapanyag-, tápanyag-adatbázissokkal, kalkulátorokkal fejlesztettük az oldalt. Az alapanyagoknak külön adatbázist hoztunk létre, irtózatos munka volt, éveket áldoztunk rá. Egyelőre a kutya se nézi a recepteknél lévő tápanyag és kalória értékeket”– nevet fel, majd legyintve hozzáteszi: az egészségtudatosság annyira azért nem terjedt még el, ellenben az erre épülő kalkulátorok és cikkek népszerűek.
Akkora lett a cég, hogy el kellett dönteniük, mi legyen. Egy profi online médiavállalkozás működtetéséhez olyan médiatudás és technológiai háttér kell, amit egy így egymagában lévő oldal sokkal nagyobb befektetéssel tud elérni, mint egy nagy médiacég, a külföldi terjeszkedésről nem is beszélve. Ez már egy másik szakma.
Annak ellenére, hogy majd tíz évig egyengették, a Nosaltyt végeredményben azért alapították, hogy eladják. – “Eladásra szántuk, de igazi szerelemgyerek volt.”