Nettó 8 óra, és menj haza játszani!

Csanády István szembe megy az árral. Van egy 30 fős startupja, amely most kapott 2 milliárd forint befektetést, nem is akárhonnan, hanem a Revolut és a Spotify egykori befektetőitől. Alkalmazásuk, […]


Bővebben

Kép: Ninja hivatalis Twitter-fiókja

Erre a piacra hiába lépnek be a nagyok, egy lila hajú srác sem elég hozzá, hogy boruljon a status quo

A játékstreamelési piac átalakulása Ninja üzleti döntésének köszönhető, nem pedig a techcégek hirtelen megvilágosodásának. A Google és a Facebook itt nehezen rúg labdába, az Amazon és a Microsoft viszont egy újabb területen feszül egymásnak. És akkor a tévés streamelés még szóba se került. A Newzoo friss adatait elemezzük a játékközvetítések viharos világának árnyékában.

Pont a szeptemberi Forbes magazin Start rovatában olvasható egy cikk arról, hol is tart most a nemzetközi e-sport. Pontosabban, hogy mennyit lehet kaszálni, ha valaki profi játékos – arról, hogy lufi-e ez az egész őrület, és ha igen, mikor durran ki, nem szól a fáma. Többek között azért sem, mert a résztvevők nem szívesen ismerik el, ha milliárdokat buknak egy olyan piacon, ami tulajdonképpen semmit sem termel.

Persze nem szeretnék igazságtalan lenni, ez a helyzet nem az e-sport sajátja. Elég megnézni a mobiltelefonok piacát, hogy lássuk: kényelmesebb félrenézni a nehézségekkor (igaz, Apple?), vagy egyszerűen nem beszélni róluk (ugye, Huawei?), a méretelőny egy ideig csak-csak fedez majd a szembeszélben.

De hasonló a helyzet a játékközvetítések piacán is, ami az e-sporttal is összefügg, hisz a nézők többsége online követi nyomon az eseményeket. Az Amazon ernyője alá tartozó Twitch a streamelés királya, 2011-es indulása óta sokan próbálták letaszítani a trónról, mindhiába. Pedig akadtak erős kihívók. A Facebook fél évtizede ugrott fejest az élő közvetítések és videók világába, elsőszámú ellenfele, a Google-féle Youtube viszont megőrizte dominanciáját, és valahogy a profi e-sportolók, nézettségből élő gamerek sem szívesen léptek be a Zuckerberg-birodalom kékszegélyű kapuin. Következésképpen a Facebook inkább a felhasználók személyes közvetítéseire állt rá – Christchurch óta mondjuk felmerül a kérdés, hogy ez mennyire volt jó ötlet.

Ha már szóba jött, a Youtube is szeretett volna kihasítani egy méretes szeletet a Twitch tortájából, a 2015-ben indult Youtube Gaming résszolgáltatás kifejezetten az Amazon streamoldala ellenében indult útjára. De hiába: ugyan sok játékos tartalom érhető el a videómegosztón, az élő játék és az e-sport fellegvára a Twitch.tv maradt.

Ninját elnindzsázták

Aztán idén nyáron történt valami, ami először rengette meg az Amazon trónját. A mindössze 28 éves Tyler Blevins, ismertebb nevén Ninja, úgy döntött, hogy egy nagy adag zöldhasú fejében elhagyja az őt naggyá tevő platformot, és a Twitch után kizárólag Mixeren közvetít majd, ami történetesen a Microsofté. Ninja nem kispályás, ő a világ eddigi legsikeresebb streamere. 2011-ben kezdte a pályát, de a kiugrásra 2017-ig kellett várnia: ekkor kezdett Fortnite-ot streamelni, természetesen Twitchen. A Fortnite egy ingyenes battle royale videojáték, amit nagyon sok gyerek játszik szerte a világon – Ninja rajongóinak jelentős része 18 év alatti.

 

Twitchen Ninja 14,6 millió követővel rendelkezik (ezzel rekorder), és idén szeptemberig összesen 490 millió megtekintést szedtek össze a videói. Youtube-on is jelen van, itt 22 millióan iratkoztak fel rá, és közel kétmilliárdan látták, ahogy játszik. Hogy pontosan mennyi pénze van, nehéz megmondani, de tavaly a CNN-nek azt nyilatkozta, hogy csak szponzorációkból 10 millió dollárt szedett össze, és akkor ebben nincs benne a Google hirdetési bevétele, vagy akár a Twitch közönségének felajánlásai.


Ninja épp rekordot dönt. Megint

Ekkora hátszéllel talán meglepőnek tűnik, hogy Ninja végül a Microsoft-féle Mixert választotta, az augusztus eleji bejelentés után nem sokkal azonban kiderült, hogy cirka 50 millió dolláros szerződést írt alá a redmondi óriással. Ennyit egyszerűen nem kereshetne videósként. Hogy a Microsoftnak megéri-e ennyit költeni arra, hogy picit oldalba rúghassa a több piacon is fő konkurensnek számító Amazont, nem kérdés. Fokozta az optimizmust, hogy a Mixer alkalmazás letöltésszáma a bejelentést követően kisvártatva duplájára nőtt.

 

A Twitch nincs veszélyben

Ninja átpártolása ráadásul kisebb migrációs hullámot indukált a tartalomgyártók részéről. A világ legelismertebb videojáték-ipari elemzőcégeként számon tartott Newzoo október 7-i jelentése szerint a Mixeren az idei év első negyedévében még csak 8 millió órányi tartalmat közvetítettek a játékosok, ez viszont a harmadik negyedévre 32,6 millióra ugrott – avagy Ninja microsoftos benindzsázása után. Az egyedi streaming-csatornák száma is megkétszereződött, a néző/csatorna arány pedig esett – ez utóbbi végül is jó jel, mutatja, hogy a felhasználók többféle tartalmat kezdtek fogyasztani a platformon. A nézett órák aránya egyébként szintén megkétszereződött tavaly óta: 2018 Q3-ban 43 millió, idén ősszel 90 milliónál is több órányi játékközvetítést néztek Mixeren a játékosok.

 

 

Ezek a számok persze most is megmosolyogtatók, ha megnézzük a Twitch statisztikáit. A tavalyi harmadik negyedévben 2,28 milliárd órányi megtekintést szedett össze az amazonos platform, ez az idei év azonos időszakában 2,5 milliárd volt, ami stabil növekedés az előző évhez képest, Ninja ide-oda. Ugyanakkor a stabilan közvetítő csatornák aránya 19 százalékot esett a második negyedévhez képest, és a közvetített órák száma is megzuhant: az első negyedév 100 millió/órája a második negyedévben már csak 89,6 millió volt, hogy jelenleg 87,3 millión álljon a mutató.

 

 

Bár még ez is több a 2018 harmadik negyedévi 86 milliónál, a streamelési kedv láthatóan lejjebb zuhant, talán a kiemelkedő példakép dobbantása kedvetlenítette el a tartalomgyártókat, nem beszélve azokról, akik rögtön átugrtottak mixerezni. Úgy látszik, Ninja átvétele nem is annyira a nézőket, hanem a tartalomgyártókat hatotta meg, ami különös fordulat, jómagam sem erre számítottam (és minden bizonnyal a Microsoft sem, hisz nekik nemcsak videósok, nézők is kellenek).

Az üzletnek ráadásul az Epic Games lehet egy nem várt elszenvedője: a Fortnite még most is a legnézettebb játék a Twitchen, tavaly óta viszont meredeken zuhan a népszerűsége, amit csak felgyorsított Ninja távozása. Míg a második negyedévben még 294 millió órányi Fortnite-ot néztek a platformon világszerte, addig ez a szám az ősz beköszöntével 70 milliót esett. Szó sincs róla, hogy a Fortnite népszerűsége emiatt veszélyben lenne, de a játékvilág nagyon hullámzó ágazat, pont a Fortnite sikere a bizonyíték rá, hogy a trónfosztás hónapok alatt végbemehet.

Százan ölik egymást a milliárdos videojátékpiacért, de Kínáé lehet az utolsó szó

Nem csak Amerika van a világon

Mindezek után érdemes szemügyre venni a Google és a Facebook statisztikáit is. A Youtube-on nem annyira megy az élőzés, az idei második negyedév volt a platform legerősebb időszaka, mindössze 12, 6 millió órányi megtekintéssel. Ha viszont a rögzített anyagokat is ide vesszük, máris acélosabb a cég állása: 2019 Q2-ben 677,2, Q3-ban 675,9 millió megtekintést szedtek össze a gaming anyagok – mindent egybevetve az Amazon után a Google a második legnagyobb játékvideós piaci szereplő.

A Facebook mindemellett nehezíti a Newzoo mérését, így az elemzőcég nem tud pontos számokkal szolgálni. Azt viszont megállapítják, hogy míg a Twitch, a Mixer és a Youtube a nyugati világ nézőiért harcol, a Facebook inkább a fejlődő piacokra koncentrál. A Facebook Gaming 2018 első negyedéve óta 236 százalékos növekedést ért el úgy, hogy elsősorban Ázsiában, Dél-Amerikában és Európa egyes országaiban (pl. Spanyolország, Portugália) népszerű. Ezeken a piacokon az anyanyelvű tartalomgyártók a menők, a játékosok alig néznek angol nyelvű streamereket (ez általában egybevág az adott régió idegennyelv-ismereti statisztikáival, azaz minél kevesebben beszélnek angolul, annál inkább kitörhetnek a helyi streamerek, videósok).

És hogy milyen hosszú távú tanulságok vonhatók le mindebből? Nos, semmilyenek.

Ninja helyzete már csak azért is különleges, mert olyan srácról van szó, aki celebként is működik. Vicces, harsány, optimista, simán be lehet ültetni Jimmy Fallon mellé, vagy elhívni egy rendezvényre, hogy saját show-t csináljon. Ilyen streamer kevés van, a többség azért a saját terepén érzi otthonosan magát, főleg, hogy a virtuális hadszíntér többet bír a tévénél vagy a személyes szereplésnél.

 

Ugyanakkor utóbbinak még lehetnek funkció a későbbiekben, elvégre mindez csak a streaming játékos oldala, pedig a közvetítések piaca egyre kevésbé marginális. Míg 2-3 éve főleg számítógépen fogyasztottunk efféle tartalmat, addig mára a tévébe is betört a streamelés, nyakunkon az exkluzív tartalmakat kínáló óriásszolgáltatók háborúja (Netflix vs. Disney Plus vs. Apple TV vs. ki tudja, mi még), ami első ránézésre nem kapcsolódik az Amazon és a Microsoft csatározásához, de valahol, a nem is olyan távoli jövőben összeérhet a két csatatér. A Mixer láthatóan esélytelen a Twitch ellen, de ez még csak gyakorlat.

Főoldali kép: Ninja hivatalis Twitter-fiókja


 

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója