A streamingóriás nyújtotta sokszínűségbe és alkotói szabadságba az is beletartozik, ha valamely komikusuk bizonyos LMBTQ-közösségeket megsért. Akinek ezt nem veszi be a gyomra, annak nem biztos, hogy a Netflixnél a helye – és ezt maga a cég mondta ki.
2017 óta most először frissítette munkahelyi kultúrájukkal kapcsolatos irányelveit a streamingóriás.
Mit írnak?
- Kapott egy vadiúj, művészi önkifejezéssel kapcsolatos passzust is a szöveg, benne leírva, hogy „hagyjuk, hogy a néző maga dönthesse el, mit tart helyénvalónak, mintsem a Netflix cenzúrázzon bizonyos alkotókat, véleményeket”.
- A cég hozzáteszi: történeteiben a sokszínűséget támogatja, „még akkor is, ha bizonyos tartalmak saját személyes értékeinkkel mennek szembe”.
- „Beosztásodtól függően előfordulhat, hogy olyan műsoron kell dolgoznod, amit te károsnak érzékelsz” – jelenti ki a szöveg, majd így folytatja:
„Ha nehézséged támadna azzal, hogy kiállj kiterjedt tartalomkínálatunk mellett, akkor lehet, hogy nem a Netflix a te helyed.”
Miért frissíthették?
A streamingóriás szóvivője a The Wall Street Journalnek elmondta: másfél éven át vitatták meg kollégáikkal a munkahelyi kultúrával kapcsolatos problémákat, és ezernél is több észrevétel érkezett be hozzájuk. Szerinte az új irányelvek
„segítenek a jövőbeni alkalmazottakkal megértetni a cég állásfoglalását, illetve tudatosabb döntést hozni arról is, ideális munkahely-e számukra a Netflix”.
Nem a Netflix az egyetlen tech vagy streamingóriás, aki a közelmúltban akár saját berkein belül, akár azon kívül kritika érte kulturális, társadalmi vagy politikai kérdésekben. Ugyanakkor hozzájuk fűzhető az elmúlt hónapok egyik legnagyobb balhéja:
- Dave Chappelle komikus tavaly bemutatott standup-különkiadásában, Az utolsó fejezetben a transznemű közösség számára sértő megjegyzéseket tett,
- a cég társügyvezetője, Ted Sarandos pedig egy belsős levelezésen tartott ki a műsorszám mellett
- és csak később ismerte el, hogy félrement a kommunikáció, de addigra már komoly felháborodást szült az ügy, még az ellene tiltakozó kollégák közül is felfüggesztettek párat állásukból.
Elon Musk reakciója
A milliárddolláros Twitter-üzlettől épp picit elbizonytalandó Tesla-vezér ennyit tweetelt a hírhez:
„Jó lépés!”
Eközben máshol
Mint írtuk, a Netflix példája nem rendkívüli:
- a Twitter-alkalmazottak még az Elon Musk-féle felvásárlási szándék bejelentése előtt fakadtak ki bizonytalan jövőképük miatt;
- a Disney pedig Florida állam friss, az óvodákban és alsó tagozatos iskolai osztályokban az LMBTQ-témák tanítását, említését betiltó jogszabálytól nem határolódott el határozottan, csak később, amikor csendjük már komoly indulatokat gerjesztett.
Gondok a Netflixnél
A Netflixet mindeközben csalódást keltő negyedéves teljesítményével is ekézik, története során nem történt még olyan, hogy egyik negyedévről a másikra, ha elenyésző, pár százezres mennyiségben is, de csökkent volna előfizető-tábora.
A Netflix-részvények eleve érzékenyebben reagálnak a streamingóriás piaci pozícióját érintő hírekre, az viszont szabályos megrökönyödést keltett, hogy eddigi meglátásait sutba vágva, a globális streamingtrendekre rácsatlakozva a piacvezető szolgáltató is tervez jóárasított, reklámokkal megszórt előfizetői csomagot bevezetni, méghozzá hamarabb, mint hinnénk.