Kedden tette közzé 2021. év harmadik negyedévi részvényesi jelentését a Netflix. Ebből többek közt kiderült, hogy az előzetes várakozásokhoz képest jobb ütemben gyarapodott az amerikai streaming platform előfizetői tábora, valamint hogy a végleges adatok szerint a dél-koreai Nyerd meg az életed (Squid Game) a korábban közölthöz képest jóval masszívabb nyitányt produkált. Öröm és boldogság, csak mintha a sikert kihasználva a szolgáltató másik műsora elleni transzfób vádakat is megpróbálták volna elcsitítani.
Szeptember 30-ával bezárólag 213,56 millió előfizetőnél jár globális szinten a Netflix, derült ki a cég legfrissebb, harmadik negyedévi (Q3) jelentéséből. Ez azt jelenti, hogy
a 2020 harmadik negyedévéhez képest 9,4%-kal, az idei második negyedévhez képest pedig 4,38 millió előfizetéssel erősödött a streaming szolgáltató bázisa.
Korábban 212,7 millióra jósolták a Q3 végi tábort, ezt sikerült tehát durván plusz egymillió előfizetővel megfejelni.
A The Wrap alapján a Wall Streeten 7,48 milliárd dollárnyi bevételre 2,56 dolláros részvényenkénti nyereséget jósoltak a negyedévre, a Netflix 7,47 milliárdot és 2,55-öt. Ehhez képest végül 7,34 milliárdig és 2,97 dollárig jutottak, 1,5 milliárd dolláros nettó jövedelemmel.
Nyerd meg a Netflixet!
Hogy mindez a szeptember 17-én bemutatott, a világot teljes egészében leuraló Nyerd meg az életednek lenne az érdeme? Nos, a dél-koreai sorozat kapcsán az első négy hét végső adataként azt közölte a cég, hogy
142 millió előfizető próbálta be legalább két perc erejéig (a múlt héten még 111 milliót jelentettek be premiernézettség gyanánt), így még durvább előnnyel sikerült rálicitálni az eddigi sorozatos rekordnyitányt birtokló A Bridgerton családra.
Előfizetői nézettség a premier utáni első 28 napban:
- Nyerd meg az életed – 1. évad (Squid Game): 142 millió előfizető (frissített adat)
- A Bridgerton család – 1. évad (Bridgerton): 82 millió előfizető
- Lupin – 1. felvonás (Lupin): 76 millió előfizető
- Vaják – 1. évad (The Witcher): 76 millió előfizető
- Vágyak/Valóság – 1. évad (Sex/Life): 67 millió előfizető
- Stranger Things – 3. évad (Stranger Things): 67 millió előfizető
- A nagy pénzrablás – 4. felvonás (La Casa de Papel): 65 millió előfizető
- Tigrisvilág – 1. évad (Tiger King): 64 millió előfizető
- A vezércsel (The Queen’s Gambit): 62 millió előfizető
- Sweet Tooth – Az agancsos fiú: 1. évad (Sweet Tooth): 60 millió előfizető
Mint azt a múlt heti cikkünkben is említettük, ebbe a nézettségbe minden olyan előfizető beleszámít, aki adott címet minimum 2 percig nézte. Ezt tartotta idáig a streaming szolgáltató a mérvadó méréstannak, de rövidesen változtatni fognak. Erről majd később.
Amire a sikersorozat nyitónézettsége rámutat
- Ez a 142 millió előfizető a szeptember 17-i premier utáni első négy hétre vonatkozik (ebben tehát benne van október első fele), a több mint 213,5 milliós előfizetői szám csak a szeptember 30-i állapotot tükrözi.
- Ezért sem feltétlenül csak a harmadik negyedévi előfizetőszámra gyakorolt eredményt a sorozat, cserébe az októberre átnyúló nyitóhónap nagy eséllyel az utolsó negyedévi számokra is hatással lesz.
- A Netflix jellemzően a második félévtől kezdve szokott erősebb lenni premierekben, ez látszik a mostani növekedésen is.
- A Bridgerton család az év elején vette át a sorozatos lista vezetését. Ehhez képest a Nyerd meg az életed erre most 60 millió előfizetőt vert rá, ami óriási növekedési ütem a rekordtartók között.
Új mutató, ugyanazok a problémák
Talán emiatt a túl kiugró rekorddöntés miatt is dönthetett úgy a Netflix, hogy még idén változtat gyakorlatán és innentől gyakrabban fog immár egy új adatot közölni premierjeiről: az órában mért összes nézettséget, harmonizálva ezzel a külsős közönség- és nézettségmérések módszertanaival. Hogy ebben tényleg szerepet játszott-e az, hogy elég nehezen megismételhetőnek tűnik a Nyerd meg az életed 142 millió háztartása, cserébe újabb hangzatos, százmillió órás eredményeket lehet majd eldurrogtatni, az jó kérdés.
Mindenesetre az órákban meghatározott nézettség sem túl árnyalt mutató így önmagában, hiszen ebből mediánnézettség ugyanúgy nem lesz számolható, nem fog kiderülni, hogy az átlagnéző mennyi időt töltött adott filmmel vagy sorozattal.
A Nyerd meg az életedről egyébként nemrég a Bloomberg közölt ritkán látható mutatókat a Netflix belsős méréseiből, erről itt írtunk bővebben.
Egy jól időzített bocsánatkérés
Szintén kedden, nem túl elegáns időzítéssel, a sajtót leuraló örömhegyek közepette több lapban, köztük a Varietyn, a The Hollywood Reporteren és a The Wall Street Journalön is szinte egyszerre jelent meg interjú Ted Sarandosszal, a Netflix társügyvezetőjével.
Ezekben Sarandos arra a felháborodáshullámra reagál, amit a standupos Dave Chappelle legfrissebb, egyben utolsónak titulált netflixes műsora, Az utolsó fejezet (The Closer) keltett.
Az Emmy-, Grammy- és Mark Twain-díjas Chappelle túlzás nélkül korunk egyik legnagyobb komikusa. 2000-es évek elején futott szkeccsműsora, a Chappelle’s Show után durván egy évtizedet kellett várni, hogy visszakerüljön a fősodorba: 2016-ban állapodott meg a Netflixszel, hogy különkiadásokat kezd el szállítani, darabját alsó hangon 20-20 millió dollárért. Hat műsorig jutottak a felek, a már említett Az utolsó fejezetben Chappelle ki is jelenti, hogy vége, nem lesz több.
Ennek a fogadtatása lett végül mind közül a legzajosabb: Chappelle utal és reagál benne több, az elmúlt években fellángolt botrányára, például az LMBTQ-tagokkal kapcsolatos korábbi viszályaival is viccel (melyekre korábban is volt példa). Nem lenne érdemes bármely mondatot is kiragadni a kontextusából, de az LMBTQ-közösség jó néhány tagját megsértették Chappelle egyes sorai, transzfóbnak titulálták a műsort. Kritizálta a különkiadást a GLAAD, az LMBTQ-tagok médiában való megjelenítését megfigyelő és támogató civil szervezet is.
Chappelle pár nappal a premier után a Hollywood Bowl amfiteátrumban, egy szintén új dokumentumfilmje telt házas vetítésén reflektált az ellene irányuló kritikákra:
az cancel culture-re utalva azt mondta, ha ilyen érzés „cancel-ölve” lenni, akkor ezt imádja, de ennél mélyebben nem nagyon ment bele a témába, csak annyira, hogy nem tud mit tenni, ő már csak ilyen.
Kríziskezelésből nem piacvezető
Házon belül nem kis zűrzavar kerekedett ebből a streaming szolgáltatónál: Sarandos egy belsős e-mailben tartott ki Az utolsó fejezet mellett, mondván, a műsor nem lépi át a gyűlölködés határvonalát. Rá nem sokkal három alkalmazottat rövid időre fel is függesztettek, mivel félbeszakítottak egy online felsővezetői értekezletet. Egyikük egy transznemű szoftvermérnök volt, de mindhármuk nyíltan kritizálta Chappelle előadását. A Netflix tagadta, hogy ez utóbbinak bármi hatása lett volna felfüggesztésükre.
Egy másik alkalmazottat már azért rúgtak ki, mert bizalmas pénzügyi adatokat szivárogtatott a Bloombergnek. A számok Az utolsó fejezet 24,1 millió dolláros netflixes költését a Nyerd meg az életed 21,4 millió dolláros, teljes évados költésével és egy másik komikus, Bo Burnham jóval szelídebb büdzséjű, költségarányosan tehát jobban teljesítő műsorával, a Benn-nel (Inside) helyezték párhuzamba, még rosszabb színben feltüntetve a nagy gázsiról megállapodott Chappelle előadását.
A már említett friss interjúk Sarandosszal csak a Q3-as jelentés magas számainak árnyékában, a Netflix transznemű vagy transzneműekkel szimpatizáló kollégáinak demonstrációja előtt pár órával lettek publikálva, mind szinte egyszerre.
Ezekben Sarandos továbbra is a „művészi szabadság és önkifejezés” fontosságát hirdeti, de belátja, hogy „több emberiességet” követelt volna meg tőle az ügy, nem vette figyelembe, hogy bizonyos kollégákra nézve sértő döntéseket hozott, sőt, ki is mondja, hogy elszúrta a dolgot.
Hogy az üzenet mindenkihez eljut-e, miközben a Netflix vállát veregetik az egyébként elvitathatatlan negyedéves teljesítménye miatt, az már egy másik történet.
Borítókép: Netflix