Örül a spanyol kormány, hogy a vonatgyártó Škoda is beszállt a stratégiai jelentőségű spanyol szupervonatgyártóért zajló versenybe. Persze, hiszen így csökkennek a NER-es ajánlattevő esélyei.
Mi történt? A tömegközlekedési eszközöket gyártó cseh Škoda Transportation Group (az autógyártól független entitás) szakmai befektetőként csatlakozott a CriteriaCaixa nevű spanyol nemzeti pénzügyi csoport mellé a spanyol Talgo szupervonatgyártóért folyó versenybe, írta meg múlt héten a spanyol üzleti sajtó. A Škoda Transportation Group többségi tulajdonosa a PPF-csoport, akiké itthon a Yettel mobilszolgáltató is.
Mi következik ebből? Ez bizony ronthatja a NER-hez köthető magyar ajánlattevő esélyeit. A G7 szerint a 619 millió eurós (közel 240 milliárd forintos) vételárral ez lehetett volna a NER legnagyobb volumenű külföldi cégvásárlása.
Miért fontos ez? A spanyol kormány üdvözölte a Škoda és a CriteriaCaixa együttműködését. Nyilván azért, mert korábban sem örültek a NER-hez köthető projektcég, a Ganz-Mavag Europe Zrt. felvásárlási ajánlatának, akik áprilisban nyújtották be a jóváhagyási kérelmet.
- Attól félnek ugyanis, hogy az ajánlat mögött ténylegesen a magyar állam áll, ami a jó orosz kapcsolatok miatt lenne problémás.
- Főleg, hogy stratégiai jelentőségű cégként a Talgo hozzáfér a spanyol vasúti hálózatáról és nemzetbiztonságáról szóló érzékeny információkhoz.
- Februárban a Ganz-Mavag Invest Zrt. által birtokolt Dunakeszi Járműjavító Kft. tett felvásárlási ajánlatot a Talgóra – a cég korábban orosz tulajdonban is állt.
Kontextus. A magyar kormány bankjával kötöttek 134 milliárdos hitelszerződést, de a valós (de mindenképp a NER-hez köthető) tulajdonosi szálakat homály fedi. Épp a vagyonrejtegetés lehet a vasútbiznisz veszte.
- A magyar ajánlat mögött álló konzorcium 55 százalékos tagja, a Ganz-Mavag Holding Kft. a Solva II. magántőkealaphoz köthető. Utóbbi kezelését a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez közvetlenül kapcsolódó Gran Private Equity Zrt. helyett a Mol-leányvállalata, a Lead Ventures vette át. Az alap valós tulajdonosáról hitelt érdemlően nem lehet tudomást szerezni, csak az azt kezelő társaság tulajdonosai alapján lehet következtetéseket levonni.
- A maradék 45 százalék az állami vagyonkezelő Corvinus Zrt. tulajdona, a spanyol vállalatot így a Vodafone-hoz hasonló konstrukcióban vásárolhatták volna meg: az anyagi hátteret készpénz és hitel formájában nagyobbrészt állami szereplők (a Corvinus Zrt., illetve az Eximbank Zrt.) bocsátják rendelkezésre, a megszerzett vagyon többségi része pedig végül magánkézbe kerül.