Ha azt mondjuk, hogy elpusztulhat egy villamos teherelosztó épülete, mindez viszonylag kevés embert hoz lázba. De ha azt mondjuk, veszélyben a modern magyar építészet egyik emblematikus alkotása, akkor talán érdemes fölkapni a fejünket. Virág Csaba építész remekműve nem először kerül veszélybe, most egy teljes szakma mutatta meg, hogy lenne ötlete a hasznosításra.
Az Országos Villamos Teherelosztó épülete 1974 és 1979 között épült a Bécsi kapu tér, illetve a Magyar Országos Levéltár közvetlen szomszédságában. Az ötszintes, acélvázas szerkezetű épület egyszerre látott el ipari és irodai funkciót: egykor innen irányították az ország teljes elektromos hálózatát.
Építésze, Virág Csaba, meg sem próbált egy kitalált, historikus stílusban alkotni, az épület minden részlete hemzseg a színvonalas, kortárs megoldásoktól. Az alumínium függönyfalas homlokzat visszatükrözi a levéltár historizáló részleteit, az előtérben a vári házak gótikus ülőfülkéi köszönnek vissza. Igen, ezek mára nem kortárs megoldások, és igen, az épület állaga lehetne jobb is. De egyszer ez a korszak is védendő érték lesz, még ha ez ma futurológiának tűnik is.
Jó, de mit csináljunk vele? Ötlet, az lenne rá
A környékbeli műértők véleménye megoszlik az épület értékeit illetően, a szakmáé nem. Mint Somogyi Krisztina építészetkritikus, vizuáliskörnyezet-kutató, az Építészfórum egyik főszerkesztője megjegyzi: „példás, ahogyan a beavatkozás modern eszközökkel reflektál a történeti kontextusra, miközben maradéktalanul megfelel a feléje támasztott funkcionális elvárásoknak is. Ez pontos gondolkodást, jó arányérzéket és egy kiegyensúlyozott szellemiségű, kreatív alkotót feltételez.”
A kormány 2016-ban döntött a lebontásról, de az építészszakma széleskörű összefogása akkor megakadályozta ezt. A kérdés a járványhelyzet árnyékában újra aktuálissá vált.
A megkezdett bontásról értesülve a Magyar Építőművészek Szövetsége (MÉSZ) nagyszabású aláírásgyűjtésbe kezdett, az Építész Szakkollégium pedig ötletpályázatot írt ki. „Virág Csaba többszörös Ybl-díjas építész pályája a ’60-as években indult és több mint 50 évig dolgozott. Kijelenthetjük, hogy a modern magyar építőművészet egyik »legextravagánsabb fenegyereke« volt. Mindig új utakat keresett, munkássága példaértékű a mai napig” – olvashatjuk a MÉSZ állásfoglalásában. Az ötletpályázat pedig nem várt megmozdulást hozott:
a felhívásra néhány nap leforgása alatt 36 pályamű érkezett, megmozgatva a legnevesebb hazai építészműhelyeket, fiatal irodákat és tapasztalt szakembereket egyaránt.
Az ötletek között találunk növényházat, építészeti és design múzeumot, uszodát, fürdőmúzeumot, passzívházat és műteremházat is.
„Rengeteg zseniális ötlet jött ideiglenes és hosszú távú hasznosításról, figyelemfelkeltő képek a ház szépségéről, montázsok, gifek, grafikák, és persze karikatúrák, mert hogy is lehetne ezt a helyzetet máshogy elmondani” – írják a Műegyetem legrégebben működő lapja, a Megfagyott Muzsikus oldalán.
Mit vétett?
A művészet története tele van olyan sztorikkal, amikor a jelenkor megpróbálta elpusztítani a közelmúlt építészeti örökségét. A barokk korban irtották a gótikát, Adolf Loos ki nem állhatta a historizmust. Nos, a Budai Vár különösen sokat szenvedett a II. világháború pusztításaitól, a foghíjtelkeket pedig a korszak legjobb építészei pótolták – kortárs módon.
Virág Csaba épületének bűne, hogy egy olyan kor terméke, amit könnyebb nem szeretni, mint megérteni.
Bár az elmúlt években többször is felmerült a pusztítás ötlete, még a politika világában is felismerték néhányan, hogy attól, hogy valami a második világháború és a rendszerváltás között épült, még lehet értékes. Eddig. A járványhelyzet kedvez a csendes kis pusztításoknak, a Kaspó Show árnyékában el lehet tüntetni olyan alkotásokat, amelyet – egy felújítás után – turisták keresnének fel.
[ngg src=”galleries” ids=”193″ display=”basic_imagebrowser”]
Le Corbusier épületeiért sem rajongtak a kortársak, ma már föl sem merülhetne, hogy hozzáérjenek. Az igazi újítók megértéséhez mindig kell néhány évtized, kérdés, hogy ezt itthon megadjuk-e ennek a generációnak.
Borítókép: Gulyás Attila