Az informatikaórán alig tudom rábeszélni őket a munkára, de az NNG-s fiataltól kapott feladatokat csillogó szemekkel oldották meg – számolt be több középiskolai tanár arról a kísérleti programról, amelyben az NNG és a kódolást tanító Skool közösen 10 pedagógust mentorált. Informatikát oktatni másképp, vagyis izgalmasan is lehet – ezt mutatták meg a fiatal szakemberek.
„Feltankoltam tíz Kinder Buenót, mert abból indultam ki, hogy amikor én gimis voltam, meg sem mertünk szólalni, ha bejött az órára valaki vendégként. De aztán nem kellett a bátorítás, mindenki nagyon érdeklődő volt. Persze az izgatta a legjobban a gyerekeket, hogyan lehet abba a pozícióba eljutni, ahol most én vagyok” – meséli Tóth Gergely, az NNG fejlesztője, aki néhány héten keresztül a Tatai Református Gimnáziumban oktatott informatikát. Vagy ha nem is oktatott, a helyi informatikatanárral, Tar Józseffel közösen mutatta meg a kilencedikeseknek, hogyan működnek a navigációs rendszerek.
„Azt kérték a végén, hadd nézzék meg élőben is, így elviszem majd őket furikázni négyesével” – mondja mosolyogva a tanár, Tar József.
Tar József pedagógus és mentora, Tóth Gergely // Fotók: Egyed Péter
A Skool – pontosabban a brandet néhány éve létrehozó Technológiai Oktatásért Alapítvány – négy és fél éve tart szombatonként műhelyfoglalkozásokat felsős és középiskolások lányoknak, menő IT-cégek irodájában. Egyebek közt a Prezi, az NNG, a Balabit, a Facebook és a Microsoft otthonában tanították őket kódolni, vagyis programozó játékokra, hogy meghozzák a kedvüket az informatikához. Négy év alatt csaknem 2 ezren vettek részt effajta workshopokon. Nyaranta pedig táborokat szerveztek a Skool önkéntesei és munkatársai a leglelkesebbeknek.
„Nekem négy és fél éve ez a drogom, hogy csillogó szemű gyerekekkel találkozom” – mondja Guzsaly Péter, a Skool operatív menedzsere. Tapasztalataik szerint a gyerekeknek legtöbbször fogalmuk sincs, miből áll napi szinten a fejlesztői munka, milyenek a munkakörülmények, hogyan áll össze egy programozócsapat. Ezt igyekeztek megmutatni nekik, méghozzá inspiráló céges környezetben.
Guzsaly Péter, a Skool operatív menedzsere a programértékelő találkozón
Az önkéntesekkel dolgozó alapítvány aztán a fejébe vette, hogy az informatikatanárok tudását is upgrade-eli. „AZ IT területén minden olyan gyorsan változik, nem lehet, hogy mi viszont négy év után is csak ugyanazt csináljuk” – mondja Péter. Két éve készítettek egy felmérést, amelyből az derült ki, hogy a pedagógusok többsége azért szeretné frissíteni a szaktudását, hogy érdekesebb órát tarthasson a gyerekeknek.
Amire igencsak szükség van: sok iskolában még ma is igaz, hogy a vizsga például nem számítógépes gyakorlat, hanem szimpla írásbeli kérdés-felelet. A csúcs, ahová az iskolában eljutnak, a felhasználói alapismeretek, az pedig végképp nonszensz, hogy pár évvel ezelőttig csak nyolcadik osztályos korig volt informatikaoktatás.
A pilotprojektben az NNG és a Skool közösen 10 informatikatanárt mentorált annak érdekében, hogy közelebb hozzák egymáshoz az oktatás és az üzlet világát. Olyan projektek kötötték össze az NNG-t és tantermet, mint például a kiberbiztonság, a jövő autója nevezetű projekt, vagy a térképes, navigációs szoftverek.
„Úristen, ezeken a számítógépeken még lehet dolgozni?” – ez volt az első mondata az egyik NNG-s programozónak, amikor belépett a számára kijelölt – vagy inkább általa választott – középiskola géptermébe. A tanárok is azt mondták, nagyon kicsi a mozgásterük, de ha már kódolni tanítják a gyerekeket, jó, hogy az NNG-s fiatalok segítettek nekik abban tájékozódni, melyik programnyelvvel, hogyan érdemes, és mely nyelvek elavultak, amelyekkel már nem szabad foglalkozni.
Ha jó a téma, odafigyelnek Fotó: Pusztai Bence, Rotera
Az egyik pesterzsébeti középiskolában például térképészeti programot rakott össze közösen a mentor és a mentorált pedagógus, és az elkezdett munkát már önállóan is folytatják. „A diákok csapatokban mennek végig az utcákon, keresik az állomásokat, ahol QR kód segítségével tájékozódhatnak arról, merre kell továbbmenniük. Úgy találtuk ki az útvonalat, hogy ha a térképre felrajzolják, egy nagy P betűt formáljon majd, Pesterzsébetre utalva” – meséli a mentorált tanárnő.
Hasonló programmal egy másik suliban azt találták ki, hogy csak azok mehetnek el korcsolyázni, akik egy bizonyos helyre odatalálnak – szintén QR kódos útmutatás segítségével.
„Ha nekem is megmutatták volna már gyerekkoromban, hogy milyen érdekes dolgokkal foglalkozik egy IT-cég, és milyen lehetőségek vannak az informatika területén, talán már korábban is ezt a pályát választom” – mondta egy másik mentor, aki eredetileg biológiatanár volt, onnan nyergelt át a programozói pályára.
„Ha csak egy vagy két gyereknek fel tudjuk nyitni a szemét, és rájön, hogy szívesen dolgozna ezen a pályán, már megérte. De igazából akkor is, ha csak néhány jó pillanatot szereztünk nekik ezzel a programmal” – mutat rá Guzsaly Péter.
Márpedig úgy tűnik, ez utóbbi bőséggel megvolt. A mentorok és a tanárok úgy látják, minden közül leginkább az érdekelte a diákokat, hogyan lehet erre a pályára lépni, mik a fejlődési lehetőségek, no és milyenek a fizetések.
„Mi itt a cégnél garázsprojektnek hívjuk azt, ha valaki előáll egy fejlesztési ötlettel és azt szeretné megpróbálni. Kap hozzá néhány munkatársat, akikkel bezárkózhat néhány hétre egy szobába” – mondja Kárász Erika, aki szintén részt vett az NNG oldaláról a mentorprogramban. Náluk egy 34 fős osztály a jövő autójáról gondolkodott, nyolc csapatban. „Azt hittem, meg fognak enni reggelire, ehhez képest végtelenül lelkesek voltak. Azt kellett megtervezniük hogyan fog kinézni, milyen funkciói lesznek, miféle új dizájnelemei. És a végén egy plakáttal el kellett nekem adniuk az ötletet” – meséli Erika.
Kárász Erika, az NNG egyik mentora
Egy másik suliban a kiberbiztonság volt a téma a közös órán. Az NNG-s mentor villámgyorsan klónozott egy weboldalt, és megmutatta a srácoknak, miért nem jó ötlet, ha ugyanazt a jelszót használják mindenhol és az ráadásul nem is biztonságos. „Azt hittem, senkit nem fog érdekelni az őszi szünet előtti utolsó napon, és pont az ellenkezője történt: rengeteget kérdeztek” – meséli.
Nem kell attól félni, hogy a gyerekek nem figyelnek órán, csak jó témát kell találni nekik – és azt jól tálalni
– vonták le a végkövetkeztetést együtt a mentorok és a mentoráltak egy kedd esti szeánszon, az NNG Szépvölgyi úti, dizájnos belsőjű irodaházában.