Nagy Gábor az elmúlt években is hozott már el jó néhány kategória győzelmet, de olyat még nem élt át, hogy az összesített pontozásban is az egyik Gabko Chili legyen a világ legjobb csiliszósza. Alig telt el két nap a lousianai eredményhirdetés óta, már több amerikai étterem keresi vele az együttműködést, miközben egy hongkongi hamburgerlánc is szívesen vinné a szószát.
Nagy Gáborról és a Gabko Chiliről 2017 júliusában írtunk először a Forbesban, nem sokkal azután, hogy otthagyta korábbi közbeszerzési szakértői állását a MÁV-nál, és minden idejét újkeletű hobbijának, a csilipaprikatermesztésnek szentelte. Tankönyvileg nem kimondottan a növénynek ideális termőterületet választott, de mivel családjával Nagymaroson élt, él, megküzdött a Dunakanyarra jellemző talajjal (erről éveken át igen tanulságos blogbejegyzéseket is posztolt), és elég hamar kivívta a csípős szószok rajongóinak figyelmét.
Nagy Gábor Nagymaroson (Fotók: Orbital Strangers)
Holott nem olyan régen kezdte a csilizést és teljesen autodidakta módon, folyamatos kísérletezéssel csiszolta a tudását és bővítette a termőterületét, majd lett mostanra a világ legjobb szószkészítője. Szép út, ha azt nézzük, hogy életében először 2011-ben találkozott a csilipaprikával egy finnországi nyaraláson.
Egy évre rá 35 palántát nevelgetett az ablakpárkányán, majd folyamatos kísérletezésbe, kutatásba, blogolásba kezdett. 2013-ben elindította a csili kertész fórumot, 14-ben már csilifesztiválokra, viágbajnokságokra járt, egyre nagyobb ismertséget szerzett itthon és külföldön is. 15-ben megszületett a Gabko Chili tanya Nagymaroson, ugyanekkor lett profi honlap, és fellendülni látszott a webshop. 16-ban megállapodott a Borhálóval, akkor 40 egységbe szállította a termékeket folyamatosan, azóta több fine dining étteremmel kezdett hasonló együttműködésbe, és tavaly például a Bock borászattal együtt hoztak ki közösen márkázott csilis szőlőmagolajat. 2017-ben egyébként már 1300 paprika termett egy új, nagyobb telken, tavaly pedig elkezdődött egy új üzem építése több millió forintos beruházással és hitelből.
„Ez hamarosan kész lesz, de igazából nem akarok több szószt készíteni, mint amennyit el is tudok adni.”
– mondta most a Forbesnak Gábor. Eddig is apránként építkezett, a jövőben is ezt akarja tenni, és bár örül, hogy a világ minden tájáról értékelik és keresik a Gabko Chilit, csak azt vállalja be, amit úgy tud teljesíteni, hogy nem megy a minőség rovására. „Egyszer a szart is el lehet adni szépen csomagolva” – mondta elég nagy vidámságot aratva röviden és velősen egy korábbi Forbes Flow vendégeként, hozzátéve, hogy ez nem az ő útja.
Gábor nagyon sokféle szószt készít, mindegyiket folyamatos kóstolással, teszteléssel maga tökéletesíti. A saját ízlése után megy
Nemrégiben például egy hongkongi hamburgerlánctól kapott megkeresést, mert jártak nála és nagyon ízlett nekik valamelyik szósza, de ez egy ideig még nehezen vállalható méretű piac. A tárgyalások azért elkezdődtek és a friss amerikai vb-cím amerikai érdeklődőket is hozott, de ezek ma még inkább elméleti lehetőségek. Gábor még ott tart, hogy épp készül kistermelőből céggé vagy vállalkozóvá alakulni.
Ez a nagybetűs felirat fogadta Gábort a worldhotsauseawards.com honlapján egyik reggel. Erre azért ő sem számított
Gábor egyébként maga is meglepődött, amikor magyar idő szerint február 24-én hajnalban konstatálta, hogy milyen jól szerepelt az Ale Mango Habanero, a miskolci Zip’s sörfőzdével közösen kitalált illatos, sörös-mangós keverék. Az nem volt akkora újdonság, hogy kategóriájában – a gyümölcsös szószok kategóriájában – aranyérmes lett (ez többször előfordult már más Gabko Chili szószokkal is), de hogy a teljes verseny abszolút győztese lett, az új élmény volt és nagy elismerés. Ez a szósz egyébként tökéletes koprodukció: a Zip’s sörében van egy kis csili a Gabko Chili-től, az Ale Mango Habaneróban pedig van ebből a csilis sörből. Gábornak is az egyik kedvence.