Egyre több a nem tervezett az áramszünet Magyarországon, a szolgáltatók között a legrosszabbul a Mészáros-féle Titász áll.
Mi történt? Felmentésekkel együtt nőtt, azok nélkül pedig csökkent 2023-ban az áramszolgáltatás 3 percnél hosszabb ideig tartó, nem tervezett megszakadásainak száma – derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) által nemrég nyilvánosságra hozott felmérésből, amelynek adatait a Népszava elemezte részletesen. Nem tervezett megszakadás esetén 3 órán belül az érintett fogyasztók átlag 91 százaléka jutott újra áramhoz, ami 2 százalékpontos javulás.
Kontextus. A felmentések nagymértékű emelkedése mögött egyrészt a kedvezőtlen időjárás következtében kialakult sok üzemzavar, másrészt pedig az áll, hogy 2023-tól a Mészáros Lőrinc-féle Titász kivételével az összes cég külön feltüntette a minőségmutatóba be nem kerülő szándékos és a vétlen károkozásokat.
Miért fontos ez? A kimutatásba bekerült áramszünetek a legjobb értéket mutató E.ON Dél-Dunántúlnál, valamint az Elműnél és az ÉMÁSZ-nál kissé ritkultak, a Démásznál sűrűsödtek, az E.ON Észak-Dunántúlnál, illetve a legrosszabb szinten álló Titásznál nem változtak. A vezetéküzemeltetők zöménél a beszámított megszakadások száma alig haladta meg a még elfogadhatónak számító, cégenként amúgy eltérő szint felét, ami a Titásznál 70 százalék.
Mi következik ebből? Bár a 3 percnél hosszabb, nem tervezett megszakadások átlagos hossza 58 percről „csak” 59 percre nőtt, a felmentés alá eső időtartam 9 percről 68 percre ugrott. A legrosszabb, 71 perces adat itt is a Titászé, de a cég értékei e tekintetben látványosan javulnak. Míg az időtartam 2023-ban az E.ON Észak-Dunántúlnál hasonlóképp rövidült, a Démásznál jelentősen, az E.ON Dél-Dunántúlnál és az Elműnél pedig kis mértékben nyúlt, az ÉMÁSZ-nál alig változott. A 3 percnél hosszabb, tervezett kikapcsolások időtartama 131 perc lett, ami 2022-höz képest 7 százalékos romlás. Az elvárásnak itt is csak az Elmű felelt meg 70, illetve az E.ON Dél-Dunántúl 98 perccel. A Démász 214 perce kiugróan, 70 százalékkal haladja meg a követelményt.