Idén tavasszal debütál a Lucid Air, amit a világ leggyorsabb és legnagyobb hatótávolságú elektromos autójának szán a fejlesztője. Hogy Peter Rawlinson nem feltétlenül a levegőbe beszél, arra csak egy tény: tíz évvel ezelőtt ő tervezte a Tesla Model S-t.
„Senki sem hisz nekem, de egy másik szintre emeljük a műfajt”
– idézi az amerikai Forbes Peter Rawlinsont, akivel még karácsony előtt Zoomon beszélgettek a Lucid Air kilátásairól. Rawlinson Angliából, egy 300 éves Warwickshire-i házból jelentkezett be, ott éldegél, ha épp nem a Lucid Motors Szilícium-völgyi központjában dolgozik.
Magabiztosságát onnan meríti, hogy körülbelül tíz évvel ezelőtt egyszer már átélt hasonlót, akkor a Tesla Model S főmérnökeként „sokkoló ellenségeskedés” övezte a fejlesztést, majd a kész jármű 2012-ben felforgatta a világ autópiacát.
Most még drága, de népautóvá tennék
Hogy történik-e bármi hasonló a Lucid Air megjelenése után, az hamar kiderülhet: a Dream névre hallgató modell idén tavasszal fut ki a piacra potom 169 ezer dollárért (50 millió forint). Rawlinson azt ígéri, gyorsabb lesz, mint a Tesla Model S (2 másodpercen belül gyorsul majd fel 60 mérföld per órás sebességre), és azzal is ráver majd a nagy konkurensre, hogy egy feltöltéssel elrobog 517 mérföldet. Közben persze Elon Musk is résen van, januárban bemondta, hogy az új Plaid+ Model S szintén 2 másodperc alatt tudja majd ezt a gyorsulást, és 520 mérföldre lesz képes egy töltéssel.
Rawlinson ugyanakkor hosszú távon nem a paraméterek rabja akar lenni, inkább abban akarja megreformálni az iparágat, hogy az elektromos autók csakis a csúcsgazdagok menő játékszerei legyenek. Öt éven belül százezres nagyságrendben – még később milliószámra – tervezi autóit értékesíteni a 45 ezer dollár (13–14 millió forint) körüli árkategóriában, sőt más nagy gyárakkal összefogva a 25 ezer dolláros (7–8 milliós) tömegtermelés elősegítésén gondolkozik. Más kérdés, hogy e tekintetben is volt főnöke a legnagyobb ellenfele, Elon Musk is nagyon hasonló célokat szokott maga elé tűzni.
Ami a gyártást illeti, a Lucid Motors modelljei most a kaliforniai Newarkban készülnek, de a walesi származású üzletember a gazdag olajmezőkön ülő Szaud-Arábiában is gyárat akar nyitni. Ez nem véletlen, az ország szuverén alapja birtokolja cégének kétharmadát, az elmúlt években dollármilliárdokat fektetett a fejlesztésekbe. Hogy emellett az alapító Rawlinsonnak, aki 2019 óta a cég CEO-ja, mekkora a részesedése, az nem publikus.
Musk magában, ő a csapatban hisz
Rawlinson amúgy igazi veterán autótervező, dolgozott a Jaguárnál, a Lotus különböző járművein és a Corus mérnöki tanácsadócégnél, mielőtt 2009-ben a Teslához csatlakozott. Az akkori garázscégnek aztán gyorsan főmérnöke és egyik alelnöke lett, és mint mondja, a Tesla Model S-be „szívét-lelkét beletette”, majd 2012-ben kilépett a cégtől.
Elon Muskról, bár kifejezetten nehéz ember és nehezen viselhető főnök hírében áll, Rawlinsonnak inkább jó emlékei vannak. Személyiségük ugyan egészen más, Musk egy ikon, akinek a nevét körülbelül minden újságolvasó ismeri és azonosítja a Tesláéval, Rawlinsonnak Twitter-fiókja sincs, és nem várja el, hogy aki Lucid autót vesz, az tudja, ki áll a cég mögött.
„Nem vagyok autokrata vezető, ez egy csapatmunka, ebben nagyon különbözünk – mondja volt főnökéről és jelenlegi nagy versenytársáról. – De mindketten le akarjuk hozni a csillagokat az égből.”
Kettejük egymást húzó versengése mellett most éppen az is a kezükre – és az elektromosautó-ipar többi szereplőjének a kezére – játszhat, hogy Joe Biden megválasztásával az amerikai kormányzat minden eddiginél jobban ösztönzi az elektromos autók térnyerését.
Borítófotó: Lucid Motors