Hét évvel azután, hogy úttörő elektromosautó-gyártója, az Automotive összeomlott, Henrik Fisker visszatér. Ennyi év alatt sokminden változott, például az, hogy lett egy titkos fegyvere: társalapítója, pénzügyi igazgatója és felesége, Geeta Gupta-Fisker. Ketten együtt a Teslát kérik fel keringőre.
Henrik Fiskert, mintha csak Hollywood castingolta volna a híres európai autótervező szerepére. Az ötvenhét éves magas, helyes, szőke férfi 1999-ben lett világszerte ismert, miután megtervezte Pierce Brosnan James Bond-jának ezüst BMW Z8-asát A világ nem elég című filmbe. A kétezres években az Aston Martin dizájnstúdióját vezette, majd az induló Teslának lett egy korai dizájntanácsadója. 2007-ben alapította az Automotive-ot, ami hat évvel később óriásit bukott. Az új történetét a forbes.com írta meg.
Azóta három dolog változott. Először is mellette van legfontosabb partnere, felesége és a Fisker Inc. társalapítója, pénzügyi igazgatója, Geeta Gupta-Fisker. Másodszor, új cége a Los Angeles-i tőzsdén kezdett, és 2020 októberi elsődleges részvénykibocsátási körében egy milliárd dollárt szedett össze. Harmadszor, Fisker részvényei 56 százalékot nőttek a debütálásuk óta, ami Geetát és Henriket is milliárdossá tette,
a múlt pénteki tőzsdezáráskor fejenként 1,1 milliárd dollárt értek.
Az autóipar látott már apa-fia és testvérpárost, de Fiskerék a mindig változó ipar első házaspárja.
„Teljesen máshogy dolgozunk. Szinte már bal-jobb agyféltekés különbséggel” – mondta a negyvenhat éves Geeta a forbe.com-nak. „A jobb agyfélteke a kreatív oldal, ez Henrik. A bal pedig az adatvezérelt, analitikus oldal, ez én lennék.”
Úgy tűnik, működik az efféle munkamegosztás. A Fisker Ocean elektromos SUV-jük bevezetésénél, amit 2022-ben 38 ezer dollár körül kezdenek értékesíteni Geeta feladata az, hogy csökkentse a költségeket, Henriké pedig, hogy csodálatos termékük legyen. „Az új cég célja nem a vagyonszerzés, sosem emiatt kezdtem autókkal foglalkozni. Anyám azt akarta, hogy fogorvos legyek” – tette hozzá Henrik.
A pár most nagyobb tulajdonrészt vívott ki magának, hogy ne ismétlődhessen meg az Automotive-fiaskó. Azt főleg befektetők tulajdonolták, köztük a katari nemzeti alap és szilícium-völgyi kockázatitőke-befektetők. „A Fisker Automotive kemény lecke volt, mert amíg a nevében és a munkában ott volt Henrik, egyetlen részvényt sem tulajdonolt a nevével fémjelzett cégben” – mondta Geeta. „Márpedig a tulajdoni hányad elengedhetelen, hogy ott legyél a döntéshozásban. Most úgy tárgyaltunk, hogy minden döntésben ott lehessen a szavunk.”
Fiskerék digitális autógyártóként írják le új cégüket, amelyben ahelyett, hogy gyárakat építenének,
bérgyártásban készülnek el az autóik, hogy lent tartsák az árakat.
Fisker külső beszállítóktól vásárolja a legfőbb alkatrészeket, így az akkumulátort és az elektromos motort is. A Magna nevű gyártó, aki BMW, Daimler, Jaguar, Land Rover és Toyota autókat is gyárt, Fiskerékkel is megállapodott és osztrák gyárában fog az Ocean-modellek sorozatgyártásába. Cserébe hat százalék tulajdonrészt kapott a Fisker Inc-ben.
A megfizethetőség kulcsfontosságú az autóiknál. A stílusos Ocean nemcsak a külsejével és az újrahasznosítottanyag-felhasználtsággal vonzza a vásárlókat. Az ötfős autó alapára 37499 dollár, amiből még tízezer lejöhet a szövetségi és állami ösztönző intézkedések hatására.
A Tesla Y-modelljénél tágasabb, de 12 ezer dollárral olcsóbb.
Eddig tízezren fizették ki a 250 dolláros foglalót, hogy biztosan hozzájussanak egyhez.
Geeta indiai származású, több diplomája is van, a Phd-fokozatát a Cambridge-en szerezte biotechnológiából, ahol kutatott is. Onnan a Lloyds bankcsoport nemzetközi befektetésein dolgozott és évekig kezelte magasrangú ügyfelek személyes befektetéseit. Fiskert 2011-ben ismerte meg, amikor épp kezdtek nagyon rosszul menni a dolgok az Automotive-ban. 2012-ben összeházasodtak.
„Amikor otthagytam az Automotive-ot, nem volt másom, csak az autóm. Most más helyzetben vagyok, részben Geeta miatt. Ő az, aki megköti a dealeket.” Az Automotive korán riválisa lett Elon Musk Teslájának (aki Fiskert tanácsadóként alkalmazta, majd sikertelenül beperelte szerződésszegés miatt), majd félig hullócsillaggá, félig tanmesévé vált autós berkekben. Nagyon korán nagyon sok figyelmet kapott de nem volt sikerre ítélve. Több mint százezer dollárba került, és számos botrány övezte: hibás aksik, technikai bakik, de még egy hurrikán is elpusztított egy teljes szállítmány luxusautót. A cég 2013-ban csődöt jelentett, és megvásárolta a kínai Wanxiang Csoport.
Fisker elegáns hibridjét Revero néven ma is árulják.
Ahhoz, hogy az új cég elindulhasson, minden megtakarításukat befektették, de ahogy a tőzsdére lépést készítették elő, egy újabb nem várt akadály gördült eléjük: Geeta korai fázisú mellrákkal küzdött. A hírt egy befektetői tárgyaláson kapta, és az azt követő hónapokban, a sugárkezelés idején is szünet nélkül dolgozott. „Jelenleg nincs rákom. Néhány hónapig kicsit vissza kellett vennem mozgás szempontjából, de már sokkal jobban vagyok.”
Tudják, most mi forog kockán. „Ha elbukunk, egyikünk sem fog sehol munkát kapni. Tehát nem azért csináljuk, hogy gazdagok legyünk. Hanem azért, hogy mindenki megengedhessen magának egy menő, zöld autót.”
Borítókép: Henrik Fisker, forrás: a Fisker Inc. Facebook-oldala