Az építésügyi miniszter nem támogatja a budapesti magasházakat, de az „ősbűn” már megszületett, utalt a Mol Campus toronyépületére.
Lázár János is megszólalt arról, lesz-e mini Dubaj Budapest közepén. Ahogy arról beszámoltunk, arab befektetők 240 méteres toronyházat húznának fel a Hősök tere mögött, a rákosrendezői pályaudvar területén. A projekt finanszírozásába az állam is beszállna, a terület a MÁV-é. A beruházást az eddig megismertek alapján a főváros nem támogatja, nem akarnak több toronyházat.
Lesz-e 240 méteres toronyház Budapesten?
Lázár mai beszámolójából az kiderült, a miniszterelnök kérte fel, keressen olyan területet, ahol nemzetközi mércével mérve is egy kiemelkedő projektet lehet összehozni. Megidézve a Millenium szellemét egy új városközpontot építene a fővárosban a kormány – írja az Építészfórum.
Hogy a kormány magyar fejlesztők és nemzetközi befektetők bevonásával hasznosítaná a területet, az lényegében eldőlt. Hogy lesz-e itt toronyház, ez a nagy kérdés. Lázár nyitva hagyta ezt, mint mondta:
- az ősbűn, vagyis a Mol-torony megépült, ami megnyitja a lehetőséget újabb toronyházak építése előtt,
- ugyanakkor személy szerint nem támogatja a toronyházakat, a Mol Campus tornyát is tájsebnek nevezte;
- szerinte a kérdésben a budapestieknek kell döntenie,
- már készültek anyagok, de döntés nincs, a finanszírozás sem állt össze, így az ellenzéki városvezetéssel szerinte még nincs mit egyeztetni.
Hiába egy adott önkormányzat építési szabályzata, ha a kormány beáll a projekt mögé, akkor a Mol Campus kapcsán már láttuk, meg tudja oldani, hogy megkerülje a 90 méternél magasabb épületek építésére vonatkozó budapesti tiltást. Kérdés, hogy a választói akarat ellenében akarnak-e építkezni.
5 milliárd eurós projekt, új városközpont
Lázár a következőket mondta még a projektről:
- komplex fejlesztést készítenek elő, új városközpont a vízió,
- új közlekedési csomópont jönne létre, több közösségi közlekedési eszközt kapcsolnának itt össze;
- a területnek közösségi és magáncélú hasznosítást is szánna a kormány,
- elvárás lenne, hogy maradjon meg komoly zöld terület,
- az itt futó vasúti pályát valószínűleg lefedik, hatalmas park épülne felette,
- folynak az államközi szerződéshez szükséges tárgyalások, a világ legnagyobb ingatlanfejlesztőjével tárgyalnak,
- a minőség egyik záloga a még el sem fogadott, új építési törvény lesz majd,
- ha megvan a nemzetközi szerződés, utána tárgyalnak Budapesttel és az érintett önkormányzatokkal.
A projekt költségvetési 5 milliárd euró lehet, ebből 1 milliárdot a magyar állam fog beleadni.