Matusz Balázs 26 évvel ezelőtt one-man showként indította el a Matusz-Vadat, lassan húszmilliárd forint forgalmú cég lesz belőle. Ha nem töri derékba a koronavírus okozta járvány és válság.
„Mi kifejezetten a vendéglátás ellátására szakosodott nagykereskedelmi vállalkozás vagyunk, tehát minket ez a vírus-válság teljesen telibe kapott” – mondja Matusz Balázs, aki egykor vendéglátósból lett vadhús-beszállító, majd a minőségi éttermek általános húsbeszállítója a róla elnevezett Matusz-Vad Zrt. élén. Békésebb időkben ő látja el a balatoni halsütödéket argentin hekkel és a szilvásváradi pisztrángbüféket török pisztránggal – és még vagy hatezer vendéglátóhelyet fagyasztott és friss húsokkal, mirelit zöldségekkel.
Mikor és hogyan ért a
felismerés, hogy itt járvány és válság közeleg?
Szinte az olaszországi aggasztó hírek megjelenésével egy időben megjöttek az első lemondások a szállodaiparból. Ez óhatatlanul éreztette magát, egy hét alatt 10 százalékkal esett a forgalmunk. A következő lépés az volt, amikor bevezették a nyitvatartási korlátozást, ez három nap alatt további 50 százalékkal csökkentette a forgalmunkat, majd amikor megszületett a döntés, hogy csak elvitelre dolgozhatnak a vendéglősök, további 20 százalékot zuhantunk egyik napról a másikra. Összesen 80 százalékot veszítettünk volumenben három hét leforgása alatt.
Mennyi idő alatt lettél éttermi beszállítóból lakossági házhoz szállító és hogyan?
Azonnal reagáltunk és saját fejlesztői csapatunk
segítségével, egy hét alatt átszabtuk úgy a webáruházunkat, hogy a lakosság részére
is elérhető legyen.
Rengeteg importtermékünk van, emiatt az euró
elszabadulásakor kénytelenek voltunk árat emelni, de ezen felül nem emeltünk
árat, mindenkinek egyforma árazásunk van, kivéve az egyedi
kedvezményeket.
A minimális rendelési összeg bruttó 30 ezer forint. A krízis idején ingyen szállítunk ki minden rendelést, ez a mi társadalmi szerepvállalásunk, és ameddig a készleteink engedik, ajándék maszkot is adunk minden megrendelőnek, ezzel is próbálunk a helyzeten javítani.
Csak a weben hirdetünk, az a szlogenünk hogy az információinkkal legyünk egy kattintásra a vásárlástól. Nemrégiben bevezetésre került egy mesterségesintelligencia alapon működő hírlevélküldő rendszer, ennek segítségével is kommunikálunk a partnereinkkel.
Nagyon sok válságintézkedést foganatosítottunk mind a
spórolás, mind pedig a forgalomnövekedés területén. A lakossági webáruház
elindítása mellett egyből megkezdtük az élelmiszerboltok és hentesek
felkeresését, és alapítottunk egy retail ellátó ágazatot cégen belül. Ez utóbbi
csak a következő héten kezdi meg a munkáját.
Hogy alakul most a
matek?
Mivel az emberek kevesebbet mennek boltba és nem
járnak étterembe, erős túlkínálat lett a piacon. Az ólakban ott maradtak a
vágás érett állatok, nincs aki felvásárolná őket, az ágazat minden pontján
feszít a keresletcsökkenés.
Egyre több étterem kezdi meg a házhoz szállítást. Az
emberek megunták a családi kosztot, mindenki változatosságra vágyik, akinek ez
korábban a hétköznapok része volt. Szépen fejlődik a lakossági értékesítésünk
is, az emberek bátran mernek rendelni és nagy sok pozitív visszajelzést kapunk.
Mi a vendéglátásnak, profi séfeknek voltunk a beszállítói, így ez a minőség,
amit a lakosság elér általunk, ez nagyon tetszik minden ügyfelünknek. Már sok a
visszajáró vendég, aki hetente rendel tőlünk. A héten el fog indulni a weben a
hitelkártyás előlegfizetés is, így még gördülékenyebb lesz a folyamat.
De szállítási kapacitással egyelőre sajnos bírjuk. A vendéglátás által okozott forgalomvesztést egyelőre semmi nem tudja pótolni. Nekünk a felsorolt intézkedéssel sikerült 40 százalékra sikerült visszatornásznunk a forgalmunkat.
Ez azt is jelenti, hogy sikerült megtartanunk a munkavállalóink 80 százalékát. Kollégáink egy részét változatlan feltételekkel foglalkoztatjuk tovább, egy részüket pedig egy “teleltetős” szerződéssel, amiben egy fix bruttó havi 120 ezer forintos átvészelő összeget fizetünk nekik. Ezért az összegért cserébe azonban nem kérünk munkavégzést, csak hogy tartsanak ki az újraindulásig.
Mire számítasz a következő időszakot illetően?
Nagyon bízom abban, hogy most már a felkészülés után hagyják végigsöpörni rajtunk ezt a vírust, hiszen a végtelenségig nem tudunk bujkálni előle, védőoltás meg ugye nem elérhető.
Minél jobban lassítják a folyamatot, az annál mélyebbre taszítja az embereket és a cégeket anyagi szempontból, ahonnan egyre nehezebb lesz felállni.
Ausztria két héttel van előttünk a járványban, és már a hónap közepétől nyitják az üzleteket, május közepétől meg a vendéglátást is fokozatosan kezdik engedni működni. Ha nem követjük a példájukat, akkor se vendéglős, aki vállalkozni tud és sem pedig vendég, akinek lesz mit elköltenie az étteremben, nem mard. Ha viszont sikerül a gyors nyitás, mondjuk június legelején, akkor az itthon maradó honfitársaink, akik eddig külföldre vitték a nyaralásra szánt megtakarításaikat, hazánkban költik el a pénzüket, és akkor újból lesz reménye a vendéglátásnak.
Ha érdekel, hogyan élnek túl a magyar gasztro más vállalkozásai a járvány alatt, olvasd el a szuperzöldséges Farm 2 Forkról és az abszolút csúcséttermek elsőszámú beszerzési forrásának számító France Gourmet-ról szóló cikkeinket is.
A Matusz Vadról általánosan itt és a 2019. júliusi Forbesban, illetve roadshow-nk kapcsán írtunk korábban.
Fotók: Sebestyén László