Hol a legnépszerűbb a RyanAir? Milyen témák hoztak megjelenést az easyJetnek? Miben vezet a WizzAir? A SentiOne közösségimédia-elemző startup megvizsgálta a fapados légitársaságok online jelenlétét.
A SentiOne nevű lengyel gyökerű közösségimédia-elemző startup – amely 2011 óta működik, és tavaly 3,5 millió dolláros befektetést kapott – összegyűjtötte a fapados légitársaságokról az internet publikusan elérhető legérdekesebb információkat – Magyarországra nézve is. Módszerük megfordítja a megszokott kérdés-feleleteket: adatokat gyűjtenek, aztán történetet mesélnek. Például a Wizz Air 2016. szeptember 13-án felrobbantotta az internetet, elemzésükből pedig az is kiderül, azért, mert Juhász Péter az Együtt politikusa Facebook-oldalán kifakadt az őt ért korrupciós vádakkal szemben, miszerint vagyonokat herdál el nyaralásra. A fapados után pedig azért ugrott meg az érdeklődés, mert a politikus Wizz Airrel érkezett Nizza repterére.
A SentiOne az elmúlt másfél évben három fapados légitársaság, a Wizz Air, a Ryanair és az easyJet facebookos kommunikációját elemezte. A startup a márkák említéseit elemezte:
a megfigyelt időszakban a Wizz Airt 42 143-szor, a Ryanairt 31 028-szor, az easyJetet pedig 12 120-szor említették az internetezők, ebből véletlenszerű 12 százalékot vizsgáltak meg.
Mindegyik légitársaság kommunikációban a közösségi média a döntő, a Facebook ezek között is egyértelműen vezet, de az easyJetnek sikerült a hírportálokra is felkerülni, például Joey-val, a vakvezető labradorral, akit 35 utazás után első kutyaként törzsutasnak fogadtak, de negatív hírrel is nagyot futottak: egy pilóta állítólag az utasoktól kérdezte meg, hogy úgy is felszálljanak-e, hogy az egyik hajtómű nem működik.
Érdekes, hogy a fapadosok emlegetői máskor aktívak a közösségi oldalakon (nemcsak a Facebookot, hanem a portálokat, blogokat, fórumokat, Youtube-ot is beleszámítva). Wizz Airnél a délután kettőkor van a csúcs, a Ryanairnél a délelőtt 11 és az este 8 a legnépszerűbb, míg az easyJet délelőtt 10 körül tarol.
Érdemes figyelni a véleményvezérekre
A legnagyobb elérést hozó, fapadosokkal foglalkozó véleményvezérek között ugyanúgy találunk Facebook-oldalt, mint blgot vagy weboldalt. A toplistában benne van az Utazómajom, a Világutazó, a Mindenkiutazhat.hu, a Travelo, a mertutaznijo.cafeblog.hu, a bigblue.reblog.hu, a blog.pelikan.hu, a cooperka.blogspot.hu és az Airportal is. És népszerűek az árajánlatokra utazó Facebook-oldalak is, például a Megical Europe Blog, Utazom.com utazási iroda Facebook oldala, a A net kukaca, a Travelhunter és
az Utazás Nyaralás oldala is.
A WizzAirnél sok említést generált még az Erste (külön közös hitelkártya-programjuk van), és Oravecz Nóra.
A SentiOne elemzésében erről azt írja: “Fizetett tartalom? Barter? Véletlen? Bár utóbbiban kételkedünk, mindenesetre egy jól beágyazott és nagyon hiteles kontextus és üzenet, amely win-win helyzetet teremt(het). A Wizz Airnek online leadet, Oravecz Nórának valószínűleg ingyen utat. Abban az esetben ugyanakkor, ha mindez – és a márkanév taggelése is – tényleg a véletlen műve, akkor nagy kár, hogy a Wizz Air nem reflektált”.
A SentiOne azt is megvizsgálta, melyik országokban beszélnek a legtöbbet a fapadosokról. Az easyJetnél Németország, Hollandia és
Lengyelország a top három ország, míg a WizzAirnél Lengyelország, Magyarország és Románia, a RyanAirnél pedig Lengyelország, Németország és Hollandia.
A tartalom minőségének vizsgálata alapján A Wizz Airről az északi régió van a legjobb véleménnyel, az easyJet pozitív kommentjeinek nagy része Közép-Európából jön, főleg Szlovéniából és Szlovákiából, a RyanAirnél pedig szintén ez a két ország pozitív, és a finnek kúsznak fel hozzájuk.
Az elemzésből kiderül az is, hová indultak új járatok az elmúlt másfél évben. A Wizz Air keletre nyitott (Montenegro, Koszovó, Bosznia, Macedónia, Albánia új úti célok), a Ryanair Marokkóba, Valenciába, Edinburgh-be és Prágába indított új járatokat, míg az easyJet Lyont, Velencét és Amszterdamot vette fel budapesti közvetlen járatai közé.