Rajeev Misra, a SoftBank Vision Fund ügyvezetője megszokta, hogy előre kell gondolkodnia. Most is ezt tette: Michael Milkennek mesélt arról, milyen lesz a világ tíz év múlva.
Misra egy konferencián tartott előadást, majd a házigazda, Michael Milken amerikai milliárdos faggatta a jövőről – az interjút a Business Insider szemlézte.
Releváns vélemény
Bár még a techiparban sem sokan látnak tovább 4-5 évnél, Misra olyan startupok támogatására húzta fel 100 milliárd dolláros alapját, amik valamilyen technológiai innovációval változtatták meg a világot – ilyen az Uber, a WeWork vagy a Slack.
Misra az általa csak platformüzletként aposztrofált cégekre fókuszál: ezek lényege, hogy elsősorban fejlesztésre költik a kapott pénzt.
Fontos számára továbbá, hogy mennyire tudnak együttműködők lenni a startupperek – amennyiben elfogadják mások munkáját is, az alap által támogatott többi céggel együtt, közösen is fejleszthetnek.
Minden megváltozik
Na de mégis mi az az irány, amit a 80 céget felölelő SoftBank Vision Fund alapítója biztosnak vél?
Nos, Misra szerint a már elterjedt technológiák is nagy változásokon mennek keresztül.
„Azt hiszem, egy csomó dolog, amit most természetesnek veszünk – mint az okostelefon, ami 12 éve még nem is létezett –, drámaian át fog alakulni.”
Akárcsak a közlekedés – Misra már 2022-2023 magasságában több ezer automata járművet vizionál, ezek elsősorban a nyugati nagyvárosokat lepik majd el. Ezeket azonban nem feltétlenül a tulajdonosaik vezetik majd:
„Úgy gondolom, hogy a tulajdonlás, mint olyan is nagyon más lesz, mint most. Az együttélés egyre népszerűbb. A városok változni fognak. Nem kell majd annyi ingatlan és bolti parkoló. Az emberek pedig nem fognak második vagy harmadik autót venni. Az egész autóipar át fog alakulni.”
Már vannak nyomai
Ez utóbbit példával is alátámasztja: a ParkJockey és a DoorDash nevű cégek egyaránt a SoftBank portfólióját erősítik, előbbinek pedig 6000 parkolóhellyel rendelkezik, ennek 20 százalékát töltőállomássá alakították. És hogy jön ehhez az ételszállításban utazó DoorDash? Egyszerű: a töltőállomásokon gyűjtött adatok elárulják, hogy a környékbéliek hol szeretnek enni.
Bár az információ hatalom, Mirsa szerint a cégek és az ügyfelek közti erőmegosztás utóbbiak kezében fog összpontosulni.
„A hatalom demokratizálódik, és az ügyfél felé tör. A vásárló jobb minőséget kap kevesebb pénzért. A kevésbé hatékony megoldások, amiket így száműznek a rendszerből, szinten tartják az inflációt, ahogy azt az utóbbi években is láttuk.”
Kép: SoftBank