A gazdaság sosem volt ilyen fehér, az autópályakoncesszióval minden rendben és egyébként is, bárki indulhat közbeszerzésen – mondta Szíjj László, az utóbbi években jelentős közbeszerzéseken hízó Duna Group alapító-tulajdonosa.
A kormány építőipari jolly jokere – aki legutóbbi milliárdoslistánk szerint a hatodik leggazdagabb magyar 229 milliárd forintos becsült vagyonnal – ritkán ad interjút, most az Indexnek nyilatkozott.
A gazdaság? Hófehér!
Szíjj László kifejtette, hogy a rendszerváltás óta soha ennyien nem dolgoztak, mint napjainkban.
„Mint vállalkozó elmondhatom, hogy amint tapasztalom, sosem volt fehérebb a gazdaság az elmúlt évtizedekben, mint jelenleg. Így természetesen optimista vagyok.”
Az infláció ugyan őket is tragikusan érintette, mivel a háború kitörése után elszaladtak a nyersanyagárak, és ez egy nagyon nehéz időszak, de tudatosan készültek ezekre a szűkebb időszakokra évek óta és tartalékoltak.
Simicska?
„Simicska Lajossal egyszer találkoztam életemben, beszélgettünk egy keveset, nem tudok rá rosszat mondani. A Közgép egy fontos állomás volt, mert amikor a hídépítési projektek elindultak, szükség volt egy acélgyártási képességre, ami ott már megvolt. A Közgép egy szükséges és jó eszköz volt a portfóliónk bővítéséhez” – mondta az egykor nagyhatalmú oligarcháról.
Simicska 2014-ben fordult szembe régi szövetségesével, Orbán Viktorral, az újabb kétharmados Fidesz-győzelmet hozó választások után azonban gyorsan megvált érdekeltségeitől. Azok jó részét Mészáros Lőrinc vitte, a Simicska-portfólió égkövének számító Közgép viszont a Duna Aszfalthoz került.
Közbeszerzés? Bárki jelentkezhet!
- „Szeretik rám azt mondani a sajtóban, hogy közbeszerzéseken szerezte meg, növelte, hízlalta a vagyonát… De bárki jöhet közbeszerzésre, ajánlatot tehet… ”, mondta, és kifejtette, hogy a Hódút megvásárlása után képesek lettek nagyobb volumenű munkák elvégzésére is, amivel kvázi természetesen együtt járnak az állami projektek, hiszen a cégcsoport méretéhez igazodó munkák megrendelője, egyedül az állam lehet.
- Saját munkájukról: „előfordul, hogy kikezdenek bennünket valamilyen politikai céllal, előfordul, hogy nem kímélnek a sajtóban, de hát ez vele jár. (…) Jó minőségű a munkánk mindenütt, nem hallok elégedetlenséget, épp ellenkezőleg.”
- Az állami autópályakoncesszióról (amelyet a hozzá és Mészáros Lőrinchez köthető magántőkealapok nyertek el) indított Európai Bizottsági vizsgálatról: nincs mitől tartaniuk, hiszen a magyar állam által kiírt újabb koncessziós pályázaton szerepeltek sikeresen. Készen állunk a megvalósításra, ahogy már folyik is a szolgáltatás és a komplex útfelújítás az üzemeltetésre átvett útszakaszokon.
- A Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert korábban yachtzoztató Szíjjt a jachbizniszről is kérdezték: „bármilyen meglepő, üzletileg ez nem egy rossz vállalkozás. Visszatérő vendégeink vannak, jövőre a főszezon már most száz százalékban elkelt.” Rákérdeztek a Mészáros Lőrinc és felesége, Várkonyi Andrea által használt Rose d’Or nevű jachtra is, Szíjj erre azt mondta, ahhoz a hajóhoz nincs köze.
- Terjeszkednének is: „Romániában és Szerbiában is jelen voltunk, Lengyelországban most is jelen vagyunk. Ezek a vállalkozások jellemzően magyar erőforrásra építettek, viszont van egy fizikai korlátja, a távolság. Van előttünk a környező országokban célpontként akvirálásra váró vállalat, de erről csak akkor tudok majd beszélni, ha aláírtuk a szerződéseket.”