Na, valahogy így lett Mészáros Lőrinc a leggazdagabb magyar

2020-ban egy sikeres nyomtatott magazinból tudod meg, hogy Mészáros Lőrinc Magyarország leggazdagabb embere, immár másodszor. Ezt azért nehéz lett volna előre látni. Nem úgy értem, hogy tavaly nehéz lett volna […]


Bővebben

Miért megy a baromfikirály Vietnámba?

A Master Good átadta az első Magyarországon kívüli üzemét, meg sem álltak Ázsiáig. Ugyanazt csinálják ott, mint a rendszerváltás után a nyugati cégek Magyarországon. Ifjabb Bárány László mesélt a Forbesnak a kifektetés hátteréről.  

Megnyitotta első külföldi üzemét a legnagyobb magyar csirkefeldolgozó, a Master Good. Az üzem Vietnámban található, az ázsiai ország északi részén, Hanoi mellett fekvő Thanh Hoa tartományban.

Az MTI beszámolója szerint 12 millió eurót, azaz közel 4 milliárd forintot költöttek a beruházásra, eleinte 20 millió csirkét fognak feldolgozni, amit később 40 millióra emelhetnek.

Az üzem felszerelésének nagy részét, 60 százalékát magyar gép- és technológiagyártók biztosították. Nem csak a cégnek, hanem az egész magyar agrárszektornak fontos ez a beruházás, a megnyitón az agrártárca minisztere is részt vett, aki fordulópontként beszélt a helyszínen a Master Good kifektetéséről.

Ifjabb Bárány Lászlóval, a Master Good ügyvezető igazgatójával az októberi magazinban interjúztunk a kisvárdai üzembővítéssel kapcsolatban, az üzembejárás alkalmával több vietnámi szakembert is láttunk, akik éppen a betanulási idejüket töltötték a magyar központban. Bárány ezt mondta a még készülő beruházásról:

„Ez lesz a mi trójai falovunk Kelet-Ázsiában. Ugyanolyan integrációt hoznak létre, mint itthon, csirketartástól, takarmányozáson át a feldolgozásig zárt láncon keresztül sokkal jobban kézben tudják tartani a minőséget, mintha beszállítókkal dolgoznának.”

Hogy miért éppen Vietnámban, azt így indokolta: a közel százmillió lakosú ország sokkal értelmezhetőbb méretű piac egy magyar cég számára, mint Kína, miközben a népesség és a gazdaság nő, a középosztály szélesedik, egyre nagyobb az igény a csirkehúsra. A világgazdasági helyzet is olyan most, úgy érezték, most kell megtenniük az ugrást: „Vietnámban 10 százalékos a jegybanki alapkamat, Európában nullaközeli szinteken jár – így teljesen mások a profitvárakozások arrafelé, ami magyar cégként kedvez nekünk.” Vietnám ráadásul tagja az ASEAN-nak, a kelet-ázsiai közös piacnak, így onnan a Fülöp-szigetekkel, Thaifölddel, Malajziával, Indonéziával együtt egy hétszázmilliós, szélsebesen fejlődő piacot érnek majd el.

„Ugyanazt csináljuk, mint a rendszerváltás után a nyugati cégek Magyarországon: tőkét, technológiát és tudást viszünk oda, mert nekünk ezek megvannak, ott pedig szükség van ezekre.”

Itthon is bővítenek

A Master Good Csoport – a Master Good Kft. és a Baromfi-Coop Zrt. – a 2019. szeptemberi Forbes listán a hatodik legnagyobb magyar családi vállalatként szerepelt, a debreceni Bárány László és családjának vállalkozása becslésünk szerint 87,6 milliárd forintot ér. A feldolgozott szárnyasok felét exportálják, az árbevételük dinamikusan nő, tavaly átlépték a 72 milliárd forintot.

Ők szállítják a csirkehúst is a magyar McDonald’sokba.

Nem csak külföldön, hanem itthon is beruháznak, a 15 milliárd forintos kisvárdai üzembővítésük szerepelt a tavalyi beruházási listán, a 2019. októberi magazinban pedig megnéztük, hogyan áll a beruházás.

Az átépítésének tavaly álltak neki, 2020-ra készülnek el és fog teljes kapacitáson pörögni. A 15 milliárdot erre költötték:

  • a 8 000 négyzetméteres üzemre ráépítettek egy 32 000 négyzetméteres csarnokot,
  • a kapacitás évi 45 millióról 75 millió szárnyasra növelték,
  • amennyi munkafolyamatot csak lehetett, automatizáltak (egyrészt a munkaerőhiány, másrészt a hatékonyság növelése érdekében),
  • a vágóhídon emberi kézre nincs szükség, az állatokat pedig elaltatják a vágás előtt,
  • átálltak zöldenergiára, jelenleg két napelemtelepről látják el az áramigényük 100 százalékát.

Mi épül az országban? A legfrissebb lista a legnagyobb magyarországi beruházásokról a 2019. októberi magazinban!


 

Arra fókuszálunk, hogy mi az emberek természetes erőssége, és a vezetőségi időnket arra szánjuk, hogy megpróbálunk lehetőséget találni nekik, hogy minden nap használhassák ezeket az erősségeiket.

Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezető igazgatója