A pánikvásárlás és a hosszú hétvégi wellnessezés ideje lejárt. Az e-kereskedelem térhódítására nekik is reagálniuk kell. Tud-e elég minőséget termelni a magyar feldolgozóipar és mire készülnek a jövőben? Interjú.
Könnyen lehet, hogy nemsokára a Metro Market nevet gyakrabban emlegetjük majd, mint a Metro áruházét. Az áruházlátogatáshoz ugyan már most sem kell vállalkozói kártya – egy alkalmazás segítségével bárki vásárolhat –, de az online piactér nagyot megy a nyugat- és dél-európai piacokon. Hova tűntek az óriásplakátjaik, miért Rotterdamból hozatják a húst és hogyan jutott el hatezer magyar étteremhez a saját fejlesztésű szoftverük? Kovács Sándorral, a magyar Metro értékesítési vezetőjével, és Taferner Ákossal, a vállalat marketingvezetőjével beszélgettünk.
Forbes.hu: Elindult a kötelező akciózás, az élelmiszerüzletek egymással versenyeznek, hogy ki tudja jobban lenyomni az árakat. A Metróban azonban nem találkoztam neonszínű árcédulákkal. Hogyan veszik fel a versenyt a többi üzlettel?
Kovács Sándor: Mi elsősorban a nagykereskedelmi piacon versenyzünk, ezért az áraink mennyiséghez kötöttek, nagyobb mennyiség vásárlása esetén pedig kedvezőbbek.
Taferner Ákos: Nálunk jellemzően az egydarabos ár, a kartonos ár, és a mennyiségi – többkartonos – ár különbözik. Ezeket az árakat az áruházakban és weboldalunkon átláthatóan kommunikáljuk. Az egydarabos árainkat egy kiskereskedő túl tudja szárnyalni egy akcióval rövid ideig, de a partnereink jellemzően viszontértékesítők, akik a boltjukat, éttermüket töltik fel és nagyobb mennyiséget vásárolnak.
Mekkora a vállalkozók aránya a vásárlóik között?
T. Á.: A vásárlóink 65-70 százaléka viszonteladó, kereskedő, és 30-35 százaléka végfelhasználó.
Nem csak vállalkozóknak
A kiskereskedelmi üzletek részéről lehet hallani, hogy áruhiányra panaszkodnak, különösen az árstopos termékeknél. A Metróban is elfogyott a készlet?
T.Á.: Ebben az évben semmilyen területen nem tapasztaltunk áruhiányt. Az áruházainkban raklapszámra kint van a liszt, a cukor és az olaj is. Hét áruházunkat már átépítettük, hogy könnyebben ki tudjuk szolgálni a nagy mennyiséget vásárló ügyfeleket, és 2024 végéig a további hat áruházunkat is átépítjük. Húszezer feletti cikkelemszámunk van, a napi üzletmenethez szükséges áruk 80-90 százaléka pedig kint van nagy mennyiségben. Ha egy adott termékből nagyobb vásárlás történik, akkor előfordul, hogy a többi vevőnek másik márkát kell választania, de minden áruból van elegendő.
K.S.: A saját márkás termékekkel tudunk elébe menni az esetleges szállítói márkahiánynak. A horeca szektorból (hotel, étterem, catering) érkező vásárlóinknak és a kiskereskedőknek szükséges termékekből mind elérhető saját márkás választék.
T.Á.: A jelenlegi piacon pedig egyre nagyobb teret nyernek a saját márkás termékek. (A saját márkás termékek azok, amit egy adott cég gyárt, de egy másik márkájával adnak el.)
Marketing fél százalékból
Hova tűntek a Metro óriásplakátjai?
T.Á.: Idén nincs óriásplakát-kampányunk, tavaly az újrapozicionáló kampányunkat futtattuk ezen a felületen. Két éve indult a Metro Score-stratégiánk: elkezdtük átfordítani a Metrót a többcsatornás nagykereskedelem felé, és csökkentettük a marketingköltségeinket. Régebben sok példányos Metro-újságban küldtük ki az akciós árakat, postán keresztül is terjesztettük,
de a nyomtatott újságok postázása az egyik legdrágább kommunikációs forma.
Az idősebb kiskereskedő-generáció felé van még minimális nyomtatott kommunikációnk, de ma már jellemzően digitálisan, internetes felületeken kommunikálunk. A Metro marketingköltségei az éves költségvetés fél százalékát teszik ki.
Nem tartanak attól, hogy a konkurens nagykereskedők ezáltal nagyobb figyelmet kapnak?
K.S.: A Metro országos lefedettségű nagykereskedelmi hálózat, ami azoknak a vendéglátósoknak fontos lehet, akiknek az ország különböző pontjain vannak éttermeik. Egy recepthez ugyanazt a minőségű alapanyagot ugyanabban az árban nálunk a legegyszerűbb megkapni. A regionális nagykereskedők között például a Mirbest-csoport a versenytársunk – ők 15 tagvállalatból állnak –, de a Metro őrzi piacvezető szerepét. Magyarországon egyébként 200-300 élelmiszer-nagykereskedő és disztribútor van, ez a vendéglátó és kiskereskedelmi egységekhez képest nagy szám.
T.Á.: A cash&carry (készpénzes nagykereskedelem) kategóriában piacvezetők vagyunk élelmiszer és nem-élelmiszer terén is, de a kiszállítási üzletágban vannak a miénknél nagyobb cégek. Ezen a téren is növekedni fogunk:
2024 végén, 2025 elején Magyarországon is megjelenik az online platformunk, a Metro Market.
Ez a piac nagyon fontos lába lesz a jövőben. Nyugat-és Dél-Európában már működik, és nem kizárólag Metro-termékek között lehet keresni, inkább online piactérként működik.
Tovább élnek az elővárosi gigaáruházak?
A belvárosból azt lehet látni, hogy mindent letarol az online rendelések piaca. Van jövője a külvárosi bevásárlóközpontoknak, vagy előbb-utóbb visszaesik a kereslet?
T.Á.: Három éve azt mondtam volna, hogy a külvárosi bevásárlóközpont egy leépülő terület, de a járvány sok dologra megtanított minket. Először sokan bezárták az éttermüket, aztán a fő értékesítési csoportunk – a horeca-szektor – nagy része elkezdett kiszállítani. Nagyon sok partnerünk nem tudta, mekkora lesz a napi forgalom, ezért reggel beültek az autóba az előző napi bevétellel, és kijöttek hozzánk vásárolni. Volt, aki egy nap kétszer is jött, mert után kellett töltenie a készletet. A jelenlegi gazdasági helyzet is mutat újdonságokat. Most nincs elég pénz a piacon, ennek ellenére a cash&carry fejlődik – bár nem annyira, mint a kiszállítási üzletág.
Úgy látjuk, hogy az azonnali vásárlás ugyanúgy fontos lesz.
K. S.: A horeca-szektorban különösen szeretik ezt a vásárlási módot. Megnézik, megfogják, megszagolják, ha kell, megkóstolják – és megveszik. Egy részüknél viszont a tulajdonos vagy a séf dolgozik az étteremben, nekik inkább a kiszállítási modell az ideális, és azoknak is, akik sajnálják az időt a bevásárlásra. A Gyáli úton nekünk is van városi üzletünk, és Budapest annyira összenőtt Budakalásszal, hogy az ottani áruházunkat is szeretik a budapesti vendéglátósok. Az autópálya melletti lokáció és a nagy, fedett parkoló előny a versenytársakhoz képest.
Elmúlt a pánik
Hogy érintette a forgalmat tavaly a közel 50 százalékos élelmiszer-infláció, ami továbbra is 30 százalék közelében van?
K.S.: Tavaly rekordnövekedést értünk el, az utolsó negyedévvel is elégedettek voltunk. A január-márciusi időszakon viszont sajnos meglátszott, hogy az üzemeltetési, gáz- és az elektromos áram költségek drasztikusan megugrottak. Ennek hatására sokan bezártak, összehúzták a költségeket, átalakították a profiljukat.
Éves összehasonlításban az is látszik, hogy tavaly, a háború kitörése idején pánikszerű felvásárlást tapasztaltunk, idén ehhez képest visszaesés történt.
Illetve a végfelhasználók 2022 márciusában adóvisszatérítést kaptak az államtól, amit azonnal elköltöttek. Leginkább étterembe, nyaralni, hosszú hétvégére mentek – ez idén márciustól nagyon hiányzott.
A Metrónak is tízszeres gázárat kellett fizetnie, vagy találtak kiskaput?
T.Á.: Tízszeres gázárat nem kellett fizetnünk, de nálunk is jelentős emelkedés volt, ami nagyon megterhelt bennünket.
A Metro 24 országban működik, és tavaly Magyarországon tudtunk a legnagyobbat spórolni energiafelhasználás terén 2021-hez képest.
Ez 20 százalék körüli csökkenést jelent az energiafelhasználásban. Napelemparkokat létesítettünk, korszerűsítjük a világítást, lecseréljük a hűtőrendszereket: jelenleg a harmadik áruházunkban építjük át a hűtőrendszert. Azt látjuk, hogy az anyacég bízik bennünk, pénzt tesz ide, amire szükségünk van: ezek milliárdos beruházási tételek. A kollégákat is igyekszünk afelé terelni, hogy kapcsolják le a villanyt, a monitort.
K.S.: A korszerűsítés nagyon nagy falat, de megéri. A folyamatosan alacsony hűtést igénylő termékek megfelelő kiszállítása, az úgynevezett Messer-technológia egyedül nekünk elérhető Magyarországon a nagykereskedők körében. Ez azt jelenti, hogy
egyszerre három hőfokon tudunk termékeket szállítani.
Hús Rotterdamból, zöldség Spanyolországból
A munkaerő számára is vonzó a külváros, vagy a Metrót is elérte a munkaerőhiány?
T.Á.: Négy-öt évvel ezelőtt könnyebben lehetett embert találni. Most akár egy hónap, vagy akár hosszabb is lehet a keresési idő. Sokat számít, hogy ránk nem jellemző a rövidtávú munkavállalás. Diákmunkások is csak szezon idején dolgoznak nálunk.
K. S.: Értékesítői pozícióra jelentkeznek hozzánk séfek, étteremvezetők is.
Dolgozott nálunk olyan séf, akinek Michelin-csillagos étteremben is volt tapasztalata.
Vannak termékkategória specialistáink is, akik például a vendéglátósok egyedi és különleges igényeire is találnak megoldást.
Mekkora a magyar termékek aránya a Metróban?
T.Á.: A beszállítóink nagy része magyar, az általuk szállított termékeknek viszont csak egy kisebb része hazai. Például a mikrozöldeket teljesen magyar forrásból látjuk el, de tengeri halat nehéz lenne Magyarországról beszerezni. A hús egy része Rotterdamból, a zöldség egy része Spanyolországból jön, ezek a Metro központi beszerzései, amit Magyarországra is szállítanak.
A magyar feldolgozóipar még nem tud kellő mennyiséget gyártani úgy, hogy a minőséget is tartsa. Ez minden kereskedőnek gondot okoz.
K.S.: Az ügyfeleink, kollégáink is segíthetnek magyar beszállítókat ajánlani. Van olyan hús- és zöldségbeszállítónk, akit egy vendéglátóiparban dolgozó ügyfelünk ajánlott, és felvettük a beszállítóink közé.
Az áruházak átépítése és az online kiszállítási rendszer fejlesztése mellett mik a Metro tervei a következő évekre?
T.Á.: Szeretnénk digitalizálni a vendéglátó-piacot. Az éttermek számára már van egy szoftverünk, a Dish. Ezen keresztül tudják megszervezni az asztalfoglalást, a házhoz szállítást, már több mint hatezer magyar partnerünk használja. Szeretnénk tovább hirdetni az alkalmazást, mert a közeljövőben kiegészítjük egy teljesen integrált POS-terminállal, és hasonló rendszert szeretnénk készíteni a kiskereskedők számára is.