Annak ellenére, hogy a virtuális valóság a mai napig egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, sokan vannak akik hisznek a digitális univerzumokban, és a hozzájuk kapcsolódó technológiákban. Közéjük tartozik a bolygó egyik legbefolyásosabb embere, Mark Zuckerberg is, aki a Meta, azaz a Facebook vezéreként megteheti, hogy dollár millárdokat költsön a víziói és álmai megvalósítására.
Mark Zuckerberg épp egy több milliárd dolláros fogadásban van, ami a metaverzumról szól. Ez a következő tere az internetnek, amit a Tiktok által szorongatott Facebook le akar uralni. Annyira új, hogy még „kész” sincs. A Facebook anyacégének átnevezésével Zuckerberg kijelölte az irányt.
A Meta időt, energiát és pénzt sem sajnál a kapcsolódó fejlesztésekre, aminek kézzelfogható eredményeként folyamatosan mutatják be a szoftveres vagy hardveres újdonságokat.
Ez utóbbi csoport bővült 2022 őszén egy új, sok szempontból egyedinek és előremutatónak tűnő eszközzel.
Ez a Meta Quest Pro, a Facebook/Meta virtuálisvalóság-szemüvege, amelyből néhány példány már eljutott Magyarországra is, többek között az alapvetően virtuális és kiterjesztett valóság projektek fejlesztésével foglalkozó győri ARe-hoz is.
Tőlük kaptunk kölcsön egyet néhány napra, hogy megnézzük sikerült-e előrelépni. Azaz javult-e a képminőség, mennyire kényelmes, egyáltalán mennyire életképes a Meta Quest Pro, mire lehet használni és kinél válhat be.
Hardverben jobb
A Meta tavasszal lépett színre a kifejezetten a nagyközönségnek szánt VR szemüvegével, a Quest 2 névre hallagató termékkel. Annál ez az új modell lényegesen drágább, de sokkal fejlettebb is. A cél az volt, hogy egy olyan eszközt tegyenek le az asztalra, amely önmagában is használható, nem kell kábelekkel csatlakoztatni számítógéphez, hanem rendelkezik beépített hardverrel, amely képes az alkalmazások futtatására.
Ennek érdekében megkapta a mobil processzorairól ismert Qualcomm legújabb, Snapdragon XR2+ névre hallgató chipsetjét, pakoltak bele 12 GB RAM-ot, és 256 GB adattárolásra szolgáló memóriát.
Nagyjából olyan erő leadására képes, mint egy prémium okostelefon, ami optimalizálva azért papíron sok mindenre elég lehet.
De az is tény, hogy ez a teljesítmény nem vetekedhet azzal, amit egy felső kategóriás PC-től vagy konzolgéptől kaphatunk, mert hát csodák nincsenek. Tehát azt már előzetesen lehetett tudni, hogy a látványvilág terén még mindig messze leszünk a tökéletes valósághűségtől.
Már csak azért is, mert két darab Full HD felbontású LCD képernyő került bele, ami még a legjobb esetben is csak fele akkora felbontás, mint amit a 4K tévék produkálnak. Ráadásul, legalábbis szerintem, az OLED képalkotási eljárás jobb lett volna, azzal egyszerűen szebb színek, jobb képi világ elérése válik megteremthetővé.
Képminőség
A képminőség terén nagyjából igazolta az elvárásokat. Azaz a színeket egy kicsit fakónak éreztem, a tökéletes feketéről és a végtelen kontrasztról is le kell mondani. A felbontás sem az igazi: még mindig túl nagyok a pixelek, alacsony a képpontsűrűség,
ezért folyamatosan az motoszkált bennem, hogy a kép lehetne élesebb.
Előfordult, hogy apró betűs szövegeket nem is tudtam elolvasni, csak ha rázoomoltam, mert homályos volt a betű, és a videóknál is tapasztalható elmosódottság.
Ennél is nagyobb baj, hogy néha durva akadozás szaggatás jelentkezett. Ezzel kapcsolatban Udeme Etentuk, az ARe vezetője azt árulta el, hogy jelenleg még nem teljes értékű a modell, folyamatosan érkeznek a frissítések,
még csak a grafikus potenciál csupán 30 százalékát képesek kihasználni.
Várhatóan a jövőben ezek a problémák megszűnnek majd, és talán a részletesség is jobb lehet egy fokkal.
Kényelem, vezérlés
A modell mellé jár két, kézbe fogható, mozgásérzékelős, gombokkal és joystickkal ellátott kontroller, amelyek tulajdonképpen egyfajta légi egérként funkcionálnak. Már ezekkel az irányítás egész jól működik, de a készülékre emellett külső klaviatúra is rádugható, ami a gépelés során nyilván nagyon hasznos.
Emellett a Meta Quest Pro képes együttműködni a speciális érzékelőkkel felvértezett, úgynevezett hepatikus kesztyűkkel, amelyek érzékelik az ujjak mozgását is.
Ezek segítségével pedig akár virtuális billentyűzeten is kalapálhatunk, illetve akár a gesztusokkal is mozgathatjuk a kurzort a képernyőn, ami papíron szuperkényelmes és gyors megoldásnak tűnik.
Sajnos ilyen varázskesztyű most nem járt az eszközhöz, úgyhogy azt nem tudtuk kipróbálni, hogy a valóságban hogyan működik. És itt még nincs vége, hiszen
a termék rendelkezik olyan beépített kamerákkal, amelyek a felhasználó arcát monitorozzák.
Konkrétan azt vizsgálják, hogy hova néz, és ezáltal elméletileg valamikor majd lehetségessé válik a szemmozgással, pislogással történő vezérlés, hiszen ez a szolgáltatás még nem működik jelenleg.
A sisak tömege 722 gramm, ami nem kevés, de a dúsan párnázott fejpántok egészen egyenletesen oszlatják el ezt a súlyt. Azt nem mondanám, hogy meg se lehet érezni, de nem azért fogjuk levenni, mert nyomja, húzza a koponyát. Hanem sokkal inkább azért, mert idegesítő, hogy van a fejen valami, és mert az agyat zavarja, hogy közvetlenül a szemek előtt LCD kijelzők dolgoznak, amelyek kitakarják a természetes látóteret.
Konkrétan nem tudom, hogy mi az oka, de nagyjából fél óra használat után szabályosan téptem le a fejemről a készüléket. Pont úgy, mint az eddigi összes VR-sisakot, amivel dolgom volt az Oculus Rifttől kezdve, a HTC Vive-on, Valve Indexen át egészen a Meta Quest 2-ig.
Egyes vélemények szerint tréningezni kell a szemet és az elmét, és a testünk egy idő után megszokja ezt is, mint annyi mást, de ez azért így ebben a formában messze van a tökéletestől.
A valóságba helyezve – a nagy extra
A Meta Quest Pro egyik nagy extrája, hogy több kamerát építettek rá, amelyek a külvilág felé vannak fordítva. Az általuk közvetített kép pedig megjelenik a szemek elé épített kijelzőn egyfajta háttérként.
Ez pedig azt jelenti, hogy mindeközben a felhasználó alkalmazásokat indíthat el, akár objektumokat is megjeleníthet, mintha azok a való élet részei lennének. Ezzel megvalósulhat az úgynevezett augmented reality (AR), azaz a kiterjesztett valóság.
Ennek több haszna is van: az egyik, hogy a felhasználó kevésbé érzi magát izolálva a külvilágtól, ami javítja a komfortérzetet.
A másik pedig, és ez az ami igazán fontos, hogy a valódi életkörülmények között lehet így bemutatni különféle használati tárgyakat. Ez egyáltalán nem új megoldás, hiszen például a Microsoft korábban fejlesztett Hololens szemüvege ugyanezt tudta. Csakhogy annak rosszabb volt a képminősége, és durván háromszor ennyibe került.
A beépített kamerák arra is alkalmasak, hogy a felhasználó a szobában kijelöljön egy „VR–AR” területet, amiben szabadon mozoghat. Az ebbe a „birodalomba” helyezett digitális objektumokat körbejárhatja, minden szögből megvizsgálhatja. Amennyiben pedig kilép ebből a zónából, akkor megszűnik ez a fajta szolgáltatás.
Tehát már nincs szükség külön telepített érzékelőkre, mint a HTC Vive vagy a Valve Index esetében, ami lényegesen egyszerűbbé teszi az eszköz használatát.
Az akkumulátora nagyjából három órányi működésre elegendő energia eltárolására képes, szóval arról egyelőre szó nincs, hogy egész munkanapot kibírna töltés nélkül.
Mire jó?
Joggal merülhet fel a kérdés mindenkiben, hogy a Meta Quest Prót mire is lehet használni. A hagyományos módszer természetesen adott, azaz tradicionális VR-szemüvegként is bevethető. Ilyenkor az ember egy digitálisan konstruált világban mozog, a fején a szemüveggel. Azaz elmerülhet VR videókban vagy játékokban, ahol vagy a fejét forgatva nézelődhet, vagy ide-oda mozoghat bizonyos korlátok között. Esetleg maga elé pakolhat virtuális képernyőket, monitorokat, és azokon is dolgozhat a csatlakoztatott vagy csak a digitális univerzumban létező beviteli eszközök segítségével.
Ez azért nem túl nagy szám ma már, hiszen az elmúlt egy évtizedben bemutatott virtuális valóság szemüvegek is tudták ezt, nem sokkal rosszabb képminőség mellett, olykor lényegesen alacsonyabb áron.
Ennél sokkal izgalmasabb az AR-vonal, azaz a digitális és a valódi valóság ötvözése.
Nincs nagyon olyan riválisa, amely ilyen áron kínálná ilyen minőségben, ennyire felhasználóbarát módon ezt a fajta használati módot.
Az ARe azért is szerzett be ilyen készülékeket villámgyorsan, látnak benne fantáziát, ezért a legegyszerűbb az ő tevékenységükön, szolgáltatásaikon keresztül bemutatni, hogy kinek és miért válhat be a Meta Quest Pro.
Konkrét példák
A cég a legnagyobb lehetőséget az e-kereskedelemben látja, ezért olyan szoftvereken, megoldásokon dolgoznak, amelyek az online értékesítést teszik hatékonyabbá. Az alkalmazásuk révén például bárki a szobájába vagy a garázsába tehet egy nagy felbontású, részletesen kidolgozott autót. Megvizsgálhatja alulról, felülről, elölről, hátulról, és akár bele is ülhet, hogy a belső teret is szemügyre vegye.
Ugyanezt megteheti bútorokkal is, ami például nagyon hasznos lehet akkor ha valaki azt próbálja kitalálni, hogy hogyan passzolna egymással a komód, a szőnyeg, az ágy és a függöny. Természetesen van mód arra, hogy egyetlen gombnyomással váltogasson a felhasználó a színeken, mintákon, a méreten vagy kicserélje a komplett terméket.
Konkrétan lehetőség van arra, hogy bejárja a virtuális bútorokkal berendezett saját szobáját, ami értelemszerűen nagyon sokat dobhat a vásárlói elégedettségen.
Így ugyanis jelentősen csökkenteni lehet annak esélyét, hogy valaki mondjuk utólag jön rá arra, hogy még sem illik egy adott termék az enteriőrbe, vagy hogy rossz volt az egész koncepció.
Ugyanezt eljátszhatjuk például ruhákkal, ékszerekkel, kiegészítőkkel is, akár úgy is, hogy az egyes darabok forgathatóak, szabadon egymásra pakolászhatóak.
A tervek szerint pedig ehhez a jövőben nem is kell már a vezérlőeszközöket használni, elég lesz csak a levegőben kaszálni a kezünkkel. A gyakorlati próba alapján a koncepció abszolút életképesnek tűnt, tehát ilyen szempontból van értelme a kiterjesztett valóságnak, hiszen tényleg jobbá teheti a vásárlási élményt.
De….
Ám az is tény, hogy egy ilyen szerkezetet el kell juttatni a felhasználókhoz, mert abban dőreség reménykedni, hogy a Meta Quest Pro sisakból tömegcikk lesz. Egyrészt igen drága, 1500 dollárt, azaz mintegy 580 000 forintot kérnek el érte az Egyesült Államokban, nálunk az ára már 900 000 forint.
Ezért cserébe pedig egy olyan eszközt kapunk, ami szórakozásra korlátozottan alkalmas és alapvetően inkább munkára, a professzionális felhasználóknál válhat be.
A Meta szerint szuper videókonferenciák hozhatóak össze a segítségével, amelyekbe az illusztrációk, kiegészítő elemek sokkal hatékonyabban beemelhetőek. Sőt, elméletileg arra is mód nyílik, hogy a beszélgetésben résztvevők „egyszerre” vizsgáljanak meg egy adott tárgyat, például amelynek a fejlesztésével foglalkoznak úgy, hogy mindenki a saját szobájában vagy irodájában ül.
Ezt most nem tudtuk kipróbálni, de a jelenleg rendelkezésünkre álló információk alapján ez is hasznos felhasználási módnak tűnik. De az igazi terepe a kereskedelem, bizonyos területeken tényleg nagyon jól jöhetne egy ilyen berendezés.
Tökéletes? Messze nem
Alapvetően szkeptikus vagyok az ilyen szemüvegekkel kapcsolatban, és a Meta Quest Pro sem változtatott radikálisan a nézeteimen. Abszolút érzékelhető előrelépés, de még mindig nagyon messze van az út vége.
Javítani kéne a képminőségen, az üzemidőn, ezzel párhuzamosan csökkenteni kéne a súlyt, és valahogy növelni a teljesítményt.
Addig nem lesz e téren áttörés, amíg jelentős technológiai előrelépés nem történik több téren is, az pedig nem fog menni egyik napról a másikra.