Fontos szerep jutott a magyar autógyárnak a Mercedes nagy robotprojektjében: nem véletlenül hozzánk érkeztek meg a cég első gépi munkatársai. Mit szólnak majd ehhez a hazai szakszervezetek?
Mi történt? Magyarországi gyárában, vagyis Kecskeméten kezdte el tesztelni a Mercedes a vadiúj, emberszerű robotmunkásait, írta meg a Financial Times még múlt hét pénteken.
- A humanoid robotok a texasi egyetem robotlaborjából kinőtt csapattól, az Apptroniktól jöttek: a Mercedesre festett Apollo modell 173 centiméter magas, majdnem 73 kilót nyom, és akár 25 kilót is meg bír emelni.
- Feladatuk most annyi, hogy alkatrészt szállítsanak az autók összeszerelősorai között, és hogy minőségellenőrzéseket végezzenek, de a két cég a jövőben más feladatkörökben is szívesen dolgoztatná a robotokat.
- A Mercedes célja a projekttel, hogy a robotmunkások „fizikailag megterhelő, ismétlődő, unalmas feladatokat lássanak el, amire egyre nehezebb megbízható munkaerőt találni”.
- Az Apptronik szerint a jövőben más autógyártók is átveszik majd a Mercedes gyakorlatát, azaz hogy robotok segítségével alacsony szakképzettséget, de komoly fizikai erőt igénylő feladatokat tudjanak automatizálni.
Apptronik Apollo robotok a Mercedes számára. Fotók: Apptronik. (4 kép)
Miért fontos ez? A humanoid építőrobotok előnye, hogy anélkül teszi lehetővé az automatizációt, hogy költséges változtatásokat kellene végrehajtani a gyár elrendezésében, hiszen ezek a robotok ugyanazokon a tereken mozognak, mint a hús-vér alkalmazottak.
Azért is nagy dolog az Apollo robotok bevetése, mert bár nagyméretű, mechanikus karokat eddig is használtak az autógyártók, arra ritkán van példa, hogy valamelyik gyártó kisebb, mobilis, emberi kinézetű robotokkal dolgozzon. Bár azért a trend így is megfigyelhető.
- A konkurens BMW is nemrég, januárban jelentette be, hogy az egyesült államokbeli gyárukban a Figure nevű startup robotjait kezdik el tesztelni.
- A Tesla már 2017-ben megpróbálta automatizálni a gyártást, de sikertelenül, lépésük inkább csak fokozta a Model 3-asokból keletkezett hiányt, így aztán rengeteg folyamatnál inkább visszaváltottak kézi vezérlésre vagy összeszerelésre.
Hogyan tovább? A lap cikke szerint a Mercedes robotos kísérlete Magyarországon zajlik, nemcsak a magyar autóiparban évek óta fennálló munkaerőhiány miatt, hanem mert az itteni szakszervezetek nem annyira hangosak, mint Németországban.
„A dolgozókat és a vezetőséget is meg kell győznünk”
– mondta a kísérletről Jörg Burzer, a Mercedes termelési vezetője a Financial Timesnak. Burzer azzal nyugtat, hogy a robotok nem vesznek át minden szerepet, autóik összeszereléséhez, a komplex feladatokhoz továbbra is szükség lesz „első osztályú” emberi munkaerőre.
Kontextus. A kecskeméti gyár bizonyos üzemeiben épp a napokban tartottak figyelmeztető sztrájkot. A szakszervezetnek és a vezetőségnek október óta nem sikerül megegyeznie a bérekről, írta múlt héten a vg.hu. Ha nem lesz érdemi haladás az ügyben, a következő sztrájk már a gyár teljes területét érintheti.