Három pszichológus és egy mechatronikai mérnök hallgató 2020-ban a márciusi karantén alatt egy mentális egészséggel foglalkozó pszichoedukációs Instagram-oldalt indít, majd saját céget építenek rá. Ma harminc önkéntes segít nekik, Szabados Ági, az RTL híradósának könyvkiadója adja ki a könyvüket, a Vates ruhamárkával közös kollekciót dobnak a piacra, és egy fotókiállítást is szerveznek. A Mélylevegő Projekt története.
2020 tavaszán három egyetemista lány Zoomon tölti az estéjét, hogy így pótolják a karantén miatt elmaradó baráti találkozásokat. Egy óra múlva már elhatározzák, hogy közös projektbe kezdenek. Úgyis dolgoztak már együtt, tudják, hogy jól működik köztük a feladatmegosztás. Reggelre készen van az első marketingtervük.
Bár pszichológushallgatók, a Pszinapszis, azaz a Budapesti Pszichológiai Napok, Európa legnagyobb, kizárólag diákok által szervezett tudományos-kulturális rendezvénye szervezésében önkéntesként mindannyian dolgoztak már PR és marketing területeken.
Már a Mélylevegő Projekt nevű Instagram-oldaluk indulása legelejétől tudatosan megtervezték, hogy milyen tartalmakat szeretnének megosztani, mi határozza meg a brandjük megjelenését, és mi lesz a tartalomgyártási stratégiájuk.
Bár intézményi keretek között soha nem tanulta, Pető Dorina úgy beszél a marketingtervükről, mintha ott ült volna az összes marketinges tárgy minden előadásán és gyakorlatán a Corvinuson. Pedig volt belőlük pár.
„A pszichológia a hivatásom, a marketinget pedig nagyon szeretem. Feltettem magamnak azt a kérdést, hogy mi az, amit bánnék, ha nem tanulhatnék egyetemen. Nem tudnám magam elképzelni csak pszichológusként, vagy csak marketingesként. Szerintem a két terület együtt nagyon jól ki tudja egészíteni egymást” – válaszolja Dorina arra a kérdésre, hogy miért választotta a két fő érdeklődése közül mégis a pszichológia szakot.
Miklós Andrea a Mélylevegő mellett iskolapszichológusként dolgozik, Juhász Bettina a családi cégben segít be. A három, azóta már végzett pszichológushallgató mellé Pálovics László mechatronikai mérnök hallgatóként csatlakozott be.
Ahogy a lányokat hobbiként a marketing, őt a grafika érdekelte, de végül mérnöknek jelentkezett, így a másik érdeklődési körét ebben a projektben élheti ki. Az Instagram-oldal kinézete az ő érdeme, a novemberben megjelenő, Elmerülő című könyvük ábráit is László készítette.
A posztjaik különböző mentális egészségmegőrzéssel és betegségekkel kapcsolatos témákat dolgoznak fel. Például beszéltek már arról, hogy hogyan segíthet a lelki egyensúlyunk megtartásában a megfelelő napirend, a sport, vagy éppen az egészséges étkezés, de arról is, hogy mik a tünetei az erős szorongásnak, hogyan néz ki egy pánikroham, vagy mit tehetünk akkor, ha észrevesszük, hogy egy barátunk mostanában nincs jól.
„Rengeteg olyan visszajelzést kaptunk, hogy ha ismerték volna a tüneteket, akkor sokkal előbb felismerték volna, hogy baj van, és előbb kérnek segítséget. Egyszer egy Instagram-sztoriban kérdeztük a követőinket arról, hogy a tevékenységünk milyen hatással volt rájuk. Több százan írták azt, hogy nekünk köszönhetően kerestek fel pszichológust, és legalább dupla ennyien azt, hogy gondolkodnak a pszichoterápián” – mondják az alapítók.
Instaoldalból könyv
Szabados Ágnes, az RTL híradósa, olvasásnépszerűsítő, a Libertine könyvesbolt és könyvkiadó alapítója az Instagramon görgetve akadt az oldalra. Mindig is fontos volt számára a mentális egészség témája. A vele készült interjúnkban a Forbes.hu-nak is beszélt a saját irodalomterápiás tevékenységéről, és arról is, hogy ahol csak teheti, elmondja, hogy ő is jár pszichológushoz, hogy ezzel is segítsen csökkenteni a mentális egészséggel kapcsolatos stigmákat.
Ő kereste fel a Mélylevegő alapítóit az ötlettel, hogy írják meg a könyvüket, szívesen kiadja. „Számtalan alkalommal küldözgettük egymásnak a barátaimmal a posztjaikat. Amikor elkezd az ember könyvkiadással foglalkozni, akkor egy idő után mindenre ilyen szemmel néz, és úgy láttam, hogy az, amit ők képviselnek nagyon jól működne könyvben is. Szerintem az, ahogyan ők a mentális egészségről kommunikálnak, nagyon hiánypótló, hiszen közérthetően és érdekesen edukálnak” – mondja Ágnes arról, hogy miért döntött úgy, hogy megkeresi a Mélylevegő alapítóit.
Az Elmerülő című könyvet a Magyar Pszichiátriai Társaság lektorálta. A könyvben is hasonló témákkal és hasonló stílusban foglalkoznak, mint az Instagram-oldalukon. Van olyan fejezet például, ami arról szól, hogy hogyan hat a social media a fiatalokra, de olyan is, ami a szorongással foglalkozik.
Az oldaluknak most közel 93 ezer követője van. A legtöbben 18 és 35 év közöttiek. A könyvük is főként őket célozza.
Hogy áll Magyarország a depresszióval? – leginkább hadilábon, és vesztésre
A Mélylevegő első posztjai főként a depresszióra, a szorongásra, és a pánikra fókuszáltak. „Ma Magyarországon minden tizennegyedik embert érint a major depresszió, ez évente több mint 362 milliárd forint közvetlen gazdasági teherrel is járhat az országban. Ez a mentális betegség az, ami a legtöbbeket érint itthon” – mondják az alapítók arról, hogy miért ezekkel a témákkal indították az oldalt.
Magyarországon unipoláris major depressziót a felnőtt lakosság 15 százaléka tapasztalja meg élete során. Éves szinten közel 700 ezer ember szenved a betegségtől. A Magyar Pszichiátriai Társaság adatai szerint egy major depresszióval élő beteg esetén egy év alatt átlagosan 41,6 kiesett munkanappal, és további 76,8 csökkent hatékonyságú munkanappal kell számolnunk. Eszerint az, akit érint a betegség az év 12 hónapjából mindössze 8 hónapnyi teljes értékű hatékony munkát tud végezni.
A WHO Európai Régiójában a mentális betegségek okozta terhek legnagyobb részét – az Európai Unióban 26 százalékát – a depresszió teszi ki. A betegség gyakorisága 1990 és 2017 között ötven százalékkal nőtt világszinten, és az elmúlt időszakban a covid sem volt jó hatással a mentális egészségünkre. A járvány a depressziós és szorongásos panaszok 2,5-3-szoros emelkedését hozta.
Mentális egészségből divat
A Vates egy költők idézeteit posztoló Instagram-oldalként indult. Ma verssorokkal és rajzfilmhősökkel mintázott ruhákat árulnak, de saját eseménysorozatokon és pályázatokon is dolgoznak, hogy egy összművészeti és közösségépítő platformmá válhassanak a jövőben.
Ebben a vállalkozásban is friss diplomások és egyetemi hallgatók dolgoznak. A Mélylevegővel idén októberben dobtak piacra közös kollekciót, aminek a fókuszában a mentális egészség és a magyar irodalom áll.
„A pszichológia mindig is foglalkoztatott, egyetemen több kurzust is felvettem a témában, valamint pszichológushoz is jártam és járok is. Szerintem a Mélylevegő Projekt munkássága több szempontból is nagyon hasznos társadalmilag. Nem csak ismeretterjesztő célzattal bírnak, hanem a közösségi médiás közösségüknek hála, valós diskurzusokat, összetalálkozásokat és közösséget tudnak építeni. Mi a kollaborációinkat tekintve olyan partnerekkel dolgozunk szívesen, akik valamilyen pluszt adhatnak hozzá a mi kulturális vonalunkhoz. Most pszichológiai olvasatú irodalmi idézeteket kerestünk, és azokból válogattunk ki néhányat, amelyek most pólókra, vászontáskára és pulóverre kerülnek fel” – mondja Csányi Péter, a Vates társalapítója.
A most piacra dobott pólókon többek között olyan idézeteket olvashatunk, mint az alábbi sorok Fodor Ákostól: „Érdek-kapcsolat: szükségem van rám.”
Betegségből fotókiállítás, szerelemprojektből főállás
A ruhakollekció és a könyv mellett most a Mélylevegő egy harmadik projektje is beérik. Az Élet a major depresszióval című fotókiállításukat november 2-ától lehet megnézni ingyenesen az ELTE Kazy aulájában. A kiállítás főszponzora a Janssen lett. Az amerikai Johnson & Johnson gyógyszergyártójával is hasonlóan kezdődött az együttműködésük, ahogy Szabados Ágival. A cég kereste fel őket, majd támogatást ajánlott.
A kiállítás bemutatja a betegségben érintettek mindennapjait. A fotókat depresszióval küzdők készítették, többen saját szöveget is küldtek mellé, így betekintést nyerhetünk a mentális zavarokkal küzdők mindennapjaiba. A kiállítás célja a Mélylevegő oldalához hasonlóan az, hogy csökkentse a társadalmi stigmatizációt.
„Az egyik alapító korábban hallgatóm volt, aki a kurzus keretében be is mutatta a projektet. Mivel egy média-kurzusról volt szó, akkor a legérdekesebb aspektus az volt számunkra, hogy hogy lehet egy ügyet megjelentetni a közösségi médiában, hogy lehet fiatalokat megszólítani, hogy lehet egy brandet felépíteni. Ezenkívül a projekt tartalma is figyelemreméltó, beáll abba a nemzetközi trendbe, amely megpróbálja destigmatizálni a mentális problémákat, érthető szakmaisággal, fiatalokhoz közelálló vizuális nyelven megjeleníteni, illetve kiléptetni a tabu-jellegéből. Csak a legnagyobb elismeréssel tudok róluk beszélni” – mondja Dr. Ujhelyi Adrienn, az ELTE egyetemi docense.
A friss diplomások a jövőben vállalatoknak készítenének e-learning anyagokat és offline tréningeket is tartanának többek között olyan témákban, mint a kiégés megelőzése, a munka-magánélet egyensúly, a stresszkezelés, vagy az asszertív kommunikáció.
Emellett középiskolákban is tartanak pszichoedukációs alkalmakat. Kezdetben a Pszinapszis mögött álló Pszichodiák Alapítvány adta a szervezeti hátterüket, ma már a Mélylevegő Projekt Szolgáltató Közkereseti Társaság áll mögöttük. A projektet négyen kezdték, ma már közel harmincan vannak. Az alapítók mellé pszichológushallgatók és grafikusok szálltak be önkéntesként.
És hogy mit terveznek a jövőben? „Az oldal azzal a felkiáltással indult, hogy csináljunk valami jót. Ma már célunk, hogy azt az értékteremtő tevékenységet, amit a hivatástudatunkkal csinálunk főállásban végezhessük.”
Borítókép: Sebestyén László