A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Kiwisun „bioszolárium” franchise hálózatot működtető Fox Consulting Kft. reklámjaival megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.
A GVH a jogsértésért 7 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a vállalkozásra, egyúttal eltiltotta a jogsértő kereskedelmi gyakorlat folytatásától, mert úgy ítéli meg, hogy aggályos igazolatlanul egészségesnek feltüntetni olyan szolgáltatást, amely
a tudomány jelenlegi állása szerint kifejezetten káros lehet az egészségre.
A GVH határozatában megállapította, hogy a Fox Consulting Kft.
- a „fokozza az endorfin termelődését”, „segíti a
kalcium beépülését”, „jobban mozognak az ízületek”, „immunrendszer erősítő” típusú állításokkal igazolatlan, egészségre
ható állítást tett;
- nem
fejtette ki, hogy a „zöld bio”, „bio” és a „természet erejével” típusú
állítások alatt mit ért, ami így – önmagában is, de különösen a
fentiekkel együtt – szintén igazolatlan,
egészségre ható állításnak minősül;
- a
„speciális fény”, a „világon egyedülálló technológia” és az „egész Európában
piacvezető újdonság” típusú állításokkal pedig igazolatlanul állította
piacelsőségét.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a szolárium szolgáltatást 14 európai országban (Ausztria, Belgium, Finnország, Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Írország, Izland, Lettország, Litvánia, Olaszország, Portugália, Spanyolország ) tiltották be a 18 év alattiak számára. Az Európai Bizottság Egészségi, Környezeti és Újonnan Felmerülő Kockázatok Tudományos Bizottsága (SCHEER) 2016-ban készült állásfoglalása alapján rákkeltőnek minősül az ultraibolya sugárzás – beleértve a napozóágyak által kibocsátottat is. A SCHEER arra a következtetésre jutott, hogy erős bizonyíték van arra, hogy a napozóágyak UV sugárzása különféle bőrrákokat (melanoma, laphám és bazálsejtes karcinóma), és szem melanomát is okozhat; valamint arra is, hogy nincs biztonságos határérték a napágyakból származó UV sugárzás expozíciójára.
A fogyasztóknak teljesen tisztában kell lenniük a kozmetikai célú napágyak használatának kockázataival, és abban az esetben, ha annak ellenére, hogy megértették a kockázatot, azt választják, hogy használják azokat, óvintézkedéseket kell tenniük. Azok, akik komolyan gondolják az egészségük védelmét, jobban járnak, ha teljesen elkerülik napozóágyakat, különösen, ha 30 év alattiak, a családjukban előfordult melanoma és/vagy szőkék vagy szeplősek.
Mint korábban megírtuk, a Kiwisun nemcsak országos szoláriumhálózatot működtet, hanem saját fejlesztésű szoláriumokat gyárt és értékesít. A 24 budapesti és 45 vidéki üzlete mellett jelenleg 13 külföldi egységet is üzemeltetnek Angliában, Írországban, Máltán, Németországban, Olaszországban és Romániában. 2018-as árbevétele meghaladta a 195 millió forintot.
Tulajdonosa, Klein Péter két évtizede, gimnazistaként döntötte el, hogy vállalkozni fog, mégpedig a szépségiparban. Egy teleshopos körömreszelő reklámot látott, amelyben 10 ezerért kínáltak egy mindent tudó darabot. Apjával elkészítették a saját verziójukat, amit 3 ezer forintért árultak.
Szoligépekre egy barátja miatt fordult, akinek a szolizást javasolta bőrére az orvos, így felújított neki egy gépet, majd úgy gondolta, ez is fog menni neki. A Kiwisun-hálózat különlegessége, hogy a gyártás, a forgalmazás és a javítás is egy kézben van, amelyet a szoláriumozáshoz kapcsolódó kozmetikai termékekkel egészítenek ki.
Frissítés: a cikkünk eredeti címében tévesen jutottunk arra a következtetésre, hogy a cég ezentúl nem használhatja a bioszolárium kifejezést. Ahogy a cég szerkesztőségünkkel közölte, a bioszolárium a Fox Consulting Kft. bejegyzett védjegye, a GVH mai döntésének sem az indoklásása, sem a rendelkező része nem tiltja meg a Fox Consulting Kft. számára a védjegye használatát. A hibáért elnézést kérünk.
A borítóképen Klein Péter, a Kiwisun alapító-tulajdonosa // Fotó: Orbital Strangers