Az amerikai Forbes top 100 legértékesebb márkájának listáján a Netflix volt a legnagyobb nyertes, az idei listán már 26. helyen szerepelt a márkaérték alapján. A Facebook még mindig ötödik, de nagy márkaérték-zuhanásával a legnagyobb vesztesnek is számít.
A 100-as lista élén a tavalyihoz hasonlóan ugyanaz az öt cég áll: az Apple, a Google, a Microsoft, az Amazon és a Facebook. Míg az első négy név tartotta vagy növelte növekedési ütemét, addig a Facebook visszaesett.
A közösségi médiabirodalom márkaértéke 21 százalékkal csökkent a 2018-2019-es pénzügyi évben.
Számos márkánál történt jelentős pozícióváltás az éves rangsorban, amit az előző pénzügyi év adatai alapján állították össze, az adózás előtti eredményekkel számolva. A Visa a tavalyi 25. helyről 18-ra ugrott, az Adidas 61-ről az 51. helyezést érte el, míg a Netflix a tavalyi 38. pozícióból tornázta fel magát a 26. helyre.
Az idei listán számos új szereplő is felbukkant, például a Nintendo, a Hennessy, a Burger King, és az AXA. Vannak persze vesztesek is, az olyan régi motorosnak számító technológiai cégek, mint a GE, a HP Inc. és az IBM 14, 12 és 10 százalékos csökkenést szenvedtek el a vizsgált időszakban. A Phillips, a Hewlett Packard Enterprise és a Kellogg’s esetében ez a mérték olyan nagy volt, hogy már a listára sem fértek fel.
Tim Calkins szakértő szerint a márkaérték gyakran azért csökken, mert a cégeknek nehezükre esik saját márkájukat pozicionálni.
Ennek eredményeképp a vállalatok hiába küzdenek a konkurenciával, a bizonytalanság és a nyomás meglátszódik az eredményükön.
„A HP (Inc.) például tipikusan annak a példája, amikor a márka nem képes meghatároznia saját magát” – mondja Calkins. Szerinte a legerősebb márkák azok, amik igazán jól beazonosíthatók. Ha ez megszűnik, szinte biztos, hogy a vállalatnak nehezebb lesz a piacon maradnia.
A következő év top 100-as listája a COVID-19 okozta gazdasági krízis miatt jó eséllyel átalakul, hiszen a negatív hatások a nagy és kis cégeket is egyaránt érintették. A járvány nagy nyertesei az Amazon, a Netflix vagy a PayPal jó eséllyel erősödnek majd, hiszen a karantén ideje alatt az e-kereskedelmi, a streaming, valamint a banki szolgáltatások is erősödtek.
A 100 vezető cég együttes márkaértéke 2540 milliárd dollárra nőtt a tavalyi 2330 milliárdról.
Fotó: Rajeshwar Bachu // Unsplash