Bajban vannak a McDonald’s közel-keleti üzemeltetőcégei, pénzügyi segítséget is kaptak.
Mi történt? A McDonald’s szerint az Izrael és a Hamász között zajló háború árt az üzletnek, írja a CNN. A feszültségek hatással vannak a régió eladásaira, a cég figyelemmel kíséri a helyzet alakulását.
Hogyan árt az üzletnek a háború? A McDonald’s-okat a Közel-Keleten nagyrészt a régió független vállalatai működtetik. A cég azt állítja, hogy pénzügyi segítséget (például jogdíj-kedvezményt vagy a befizetések elhalasztását) nyújtott az üzemeltetőknek. Az összegek nem jelentősek, de a régió nehézségeit jelzi az is, hogy az eladások csak 0,7 százalékkal nőttek 2023 utolsó negyedévében, szemben az Egyesült Államok és más nemzetközi piacok 4 százalékos emelkedésével. Összességében a McDonald’s legalább egy éve nyitva tartó telephelyeinek globális eladásai 3,4 százalékkal nőttek a negyedik negyedévben.
Ez némileg elmarad az elemzői vállalkozásoktól, elsősorban a Közel-Kelet stagnálása miatt.
Ők az egyetlenek, akiket érint a háború? A McDonald’s már januárban is azt nyilatkozta, hogy „jelentős üzleti hatást” tapasztal a Közel-Keleten az Izrael és a Hamász közötti háború miatt. A cég a Starbuckshoz hasonlóan nyilvános nyilatkozatot adott ki, azzal a céllal, hogy csillapítsa a nyugati márkákat érintő tévhitek és bojkottok terjedését.
Minden országban ugyanaz a helyzet? A Hamász október 7-i támadásai után a gyorsétteremlánc Izraelben több ezer ingyenes étkeztetést biztosított. Közben a régióban számos McDonald’s-szolgáltató gyorsan elhatárolódott az izraeli üzemeltetőtől, kuvaiti, pakisztáni és más országok franchise-csoportjai erről nyilatkozatot is közzétettek. A McDonald’s telephelyeinek túlnyomó többségét helyi franchise-üzemeltetők üzemeltetik. Ezek a szolgáltatók sok tekintetben független vállalkozásokként működnek: béreket és árakat határoznak meg, és ha megfelelőnek érzik, saját belátásuk szerint nyilatkozatokat vagy adományokat tesznek; többek között ez a megközelítés is hozzájárult ahhoz, hogy a McDonald’s globálissá vált.