Éppen elkezdték építeni a tardi varrodát, hogy a hímzés mellett a varrást is a borsodi településre költöztessék, amikor kitört a világjárvány. A Matyodesign nevű társadalmi vállalkozás bevételének 85 százaléka a turistáktól jött – ők vásárolták a hímzett termékeiket és jártak Tardra egynapos kirándulásokra, beleszagolni a vidéki levegőbe. A hímző nénik most maszkot készítenek, és egyelőre leginkább a szimpatizánsok vásárlásaiban bíznak.
Sikeresebb lett a Matyodesign második lába, mint azt Váczi Rozi, a cég ügyvezetője gondolta volna: a tavaly nyáron startolt matyóföldi egynapos kirándulásokra egyrészt özönlöttek a külföldi turisták, másrészt aki odament, jól be is vásárolt a helyi hímzőasszonyok matyómintával díszített portékáiból: a pólókból, poncsókból, sálakból, táskákból és gyerekruhákból.
A külföldieknek igazi kaland volt a kiruccanás, száz euróért, matyóhímzéssel, tésztagyúrással, helyben készült finom ebéddel, az ország legrégebbi falumúzeumában népviselet-felpróbálással és persze pálinkázással – az emberek ugyanis a nemzetközi trendek szerint turistaként egyre jobban szeretnek belelátni mások életébe.
De olyan is előfordult, hogy az egyik utazási iroda néhány matyó asszonyt kért fel a csapatból: jöjjenek Budapestre, és az egyik ötcsillagos hotelben hímezzenek nekik. Így a már 27 matyó nénit foglakoztató társadalmi vállalkozás árbevétele tavaly 26 millió forintra nőtt az előző években rendre 10 millió forint körüli összegről, és idénre 35 milliót terveztek Roziék.
„Nagy durranás volt a tavalyi év, profi, jól működő cég lettünk, így tavaly ősszel bátran vágtunk bele egy uniós pályázatba” – mondja Rozi. Januárban teljesült is a rég dédelgetett álmuk: nyertek 62,5 millió forintot, hogy abból Tardon varrodát építsenek, még több helyinek teremtve így munkalehetőséget.
„Eddig Budapesten, különböző varrodákban varrattuk a ruhadarabokat, és óriási munka volt a logisztika, így ebből a szempontból is nagy lépés lesz, ha elkészül a varroda.”
A terv az volt, hogy innentől évente új kollekciót dobnak a piacra, mint a klasszikus divatcégek, nem pedig random ruhadarabokkal, állandó kínálattal működnek, ahogy most teszik. És persze, ha maradna varrókapacitás, akár bérgyártást is vállalnának – a munkalehetőség jól jönne a hátrányos helyzetű környéken. A majdani varrodát, egy majdnem százéves tardi házat már megvették, most megy a felújítás, és a tervek szerint a nyár végére be is fejezik a munkálatokat.
„Csak attól félünk, hogy a turisták nemcsak pár hónapra, de egészen jövő tavaszig elmaradnak” – mondja Rozi. A járvány miatt ugyanis nemcsak a vidékre ruccanó külföldiek tűntek el, de a ruhák vevői is, miután a 35 viszonteladó üzlet közül 33 bezárt (ezek részben hotelek, részben szuvenírboltok). A webshop pedig egyelőre csak nagyjából 15 százalékát hozza a bevételeknek (bár ez is csaknem a duplája a tavalyi 8 százaléknak). Így most új termékeket találtak ki Roziék: a tardi asszonyok maszkokat hímeznek. „Három hét alatt már több mint 500 megrendelés jött, volt olyan cég, amelyik kapásból 200 madárkás maszkot kért.”
A drágább, klasszikus matyórózsás maszkból inkább a külföldiek vagy a külföldön élő magyarok vennének, most pedig éppen készül egy harmadik minta, amit Nagy Ervin színész tervez a Matyodesignnak.
Ezekből talán az állandó költségeket tudják fedezni, no, meg reménykednek a szimpatizáns vásárlók támogatásában. De főként csak a magyarokéban bízhatnak, mert a külföldre szállítás akadozik, Roziék tapasztalata szerint még Ferihegyen rostokol az összes csomagjuk, amiket az elmúlt hetekben postáztak.
Ötleteik szerencsére mindig vannak: a maszkok mellett most anyák napjára hímzett párnahuzatot találtak ki, az unatkozókat pedig karanténszettel bombázzák: Hímezd át a karantént! szlogennel matyórózsát rajzoltak elő vászontáskákra, és a csomagba a fonaltól a hímzőtűig mindent beletesznek, ami a kézimunkázáshoz szükséges.