Az egykori híradós és műsorvezető, Máté Kriszta ma is a magyar média egyik legbefolyásosabb szereplője. És egyáltalán nem az a rideg típus, amilyennek bő húsz éve megismertük A leggyengébb láncszem házigazdájaként. Hogy vitte sikerre producerként a Cápák közöttet? Kiderül a márciusi Forbesból – részlet a tizenkét oldalas címlapsztoriból.
Kevesen vannak itthon, akiknek öt egymást követő évtizedben is volt nagy dobásuk a tévéképernyőn. Még kevesebben, akik a kamerák előtt és mögött is sikert sikerre halmoztak. Az viszont tényleg rendkívüli, hogy valaki ennyi szerepben tudjon helytállni, hogy riporterként, híradósként, kvízműsor vezetőjeként, manapság pedig producerként formálja a hazai tévéipart.
Máté Krisztina ezekből mindent kipipált. Ma már a főműsoridő talán legatipikusabb formátumával, a Cápák között-tel bizonyítja, hogy bizony ő a magyar média egyik legbefolyásosabb embere. És távolról sem olyan szőrös szívű figura, mint amilyennek a kultikus kvízműsorból, A leggyengébb láncszemből ismertük meg.
Papíron nem kellene működnie a Cápák közöttnek. Elvégre egy nem szokványos formátumról beszélünk, hanem üzleti show-műsorról vállalkozói pitchekkel, befektetésekkel. Ráadásul az RTL sem a magyar tévéiparban megszokott konstrukcióban, hanem Kriszta gyártócégével közösen dobja össze a büdzsét, sőt a gyártócég értékesítheti a műsor hirdetéseit is, amire szintén nem hétköznapi módon kerül sor.
És mégis, a Cápák között a 2023. téli tévészezonra valóságos csúcsragadozóvá avanzsált a vasárnap esti főműsoridős sávban, az RTL 18–49-ben rendre nyeri a heti nézettségi versenyt a vetélytárs TV2 ellen.
Közben nemcsak itthon, de világszerte hódít a formátum az Egyesült Államoktól Japánig (az utóbbi változatban egyébként nem is cápáknak, hanem tigriseknek hívják a befektetőket, máshol sárkányoknak vagy oroszlánoknak).
Így vagy úgy, de a produkció nagyon sokat köszönhet Kriszta hozzáállásának is munkához, tanítványokhoz, kollégákhoz, barátokhoz, családokhoz – meg persze annak a közel 200 embernek, aki az ötödik évadát taposó és már a hatodik etapra készülő műsoron dolgozik.
Hogy van ennyi mindenre ideje, hogyan csinálja? Ugyanúgy szól ez nála az odaadásról, mint az önfeláldozásról – mert ahogy Kriszta is fogalmaz, magának nincs igazán rajta a térképen. Erről részletesebben már a márciusi Forbes címlapsztorijában – most íme egy rövid ízelítő a tizenkét oldalas portréból.
Altruista: mások javát, jólétét, jogos érdekeit még áldozatok árán is előmozdító, önzetlen ember
Ezzel a kifejezéssel írja le magát Máté Krisztina. Ő az RTL-en a már ötödik évadát taposó, hirdetői szempontból értékes 18-49-es korosztályban csúcsragadozó Cápák között producere. Hétköznapi vállalkozók pitchelnek vállalkozásötleteket vagy már javában működő vállalkozásokat befektetőknek – úgynevezett üzleti show-műsor. Így is bebetonozta a helyét a hétvégi főműsoridőben a kvízekből game show-kká lett műsorok, a dehumanizálást pedig szükséges rosszként kezelő szórakoztató műfajok tengerén.
Mondjuk ki: a 2019-es rajtkor sem ő, sem sokan mások nem láthatták előre, hogy ez a formátum mindent letarol.
Nem muszáj 2019-et írnunk.
- Írhatunk 1986-ot is, amikor a siófoki gyereknek egy csapásra kamerák előtt kellett élnie a fél életét.
- Vagy 1993-at, amikor egy legendás magyar osztályban találta magát a média akkori tudorainak szárnyai alatt.
- Esetleg 1994-et, amikor a kilencvenes évek hírhedt sorozatgyilkosa, Magda Marinko egyedül neki volt hajlandó interjút adni az életfogytiglanból.
- De akár 1997-et is, amikor meg az iskolából kilépve rögtön lecsapott rá a frissen induló TV2, és már az első napon Tényeket vezetett.
Ha már Tények, Kriszta ma már inkább szimplán „híradóként” hivatkozik rá. „Nem szeretem így hívni, összekeverhető a mostanival. Már nem ugyanaz, elvették a szó jelentését.”
Magamnak nem vagyok rajta a térképen
Kriszta többször úgy fogalmaz az interjún: amikor a Tények híradósi székét otthagyta 2009-ben, azzal a tévézést is abbahagyta. Pedig ma is lételeme a műfaj. Műveli, tanítja, építi. A modellváltás előtti Színház- és Filmművészeti Egyetemen évtizedekig oktatott: nem ritka mondat a magyar médiában, hogy „Máté Krisztina óráin”, alsó hangon 10 tanítványával most is együtt dolgozik. 2023-ban a Forbes Legbefolyásosabb magyar nők listájának Média kategóriájában a tizedik helyezett – a friss listát szintén a márciusi magazinban keresd.
„Nagyon jó problémamegoldó, tudatosan alakított ki maga körül olyan networköt, ami minden problémát megold” – mondja a műsor egyik cápája, Balogh Petya.
Aki ismeri, akár munkából, akár iskolapadból, akár közelebbről, szuperlatívuszokban beszél Kriszta feltétel nélküli odaadásról. Arról, hogy a munkában kemény, de közben ad is mások szakértelmére. Vagy hogy korrekt tárgyalópartner, üzlettárs. Ugyanezek az emberek vakarják a fejüket is: hogy van ennyi mindenre ideje?
„Ötven éve küzdök az idővel – mondja az altruista producer. – Magamnak nem vagyok rajta a térképen. Sokkal fontosabbnak kellene lennem a saját életemben.” Ha kell, kevesebbet alszik, mondván, „ha így élsz, a szervezeted megszokja”.
Nem másokért teszi ezt, hanem mert neki így jó. Ha pedig nem tehetne meg mindent másokért, az neki nem jó.
Amennyire megengedő mással, annyira szigorú magával
„Ahogy mondani szokta: mindenkit olyannak kell szeretni, amilyen. Ha valakit szeret, nála sok minden belefér. Amennyire megengedő mindenki mással, annyira szigorú magával” – elemzi őt barátja és a Cápák között házigazdája, Kovalcsik Ildikó, vagyis Lilu.
„Kicsit mindenkinek az anyukája lesz, a tanár-diák viszonyból pedig sokszor barátság. Valahol mindig tudtam, hogy mi még együtt fogunk dolgozni” – mondja korábbi tanítványa, Pölz Kitti, most a Cápák között főszerkesztője. Egyike annak a körülbelül 200 embernek, aki a műsoron dolgozik.
„Nagyon sokan lehetnek neki hálásak nagyon sok mindenért”
– egyszerű igazság Pistyur Veronikától, a Bridge Budapest ügyvezetőjétől, a Cápák között üzleti tanácsadójától.
De ki az a nagyon sokan? „Az egész világ. Hívhatod bárhol, bármikor” – mondja Bárdos András, Kriszta korábbi híradóstársa, céges tulajdonostársa, férje.
Századiknak lenni valamiben? Minek?
Páran azt mondják rá, szerepváltó, aki szép lassan a kamerák mögé lépett. Hogy szerepváltás-e az, ha egy tévés ennyi helyen kipróbálhatja magát, és helyzetről helyzetre, műsorról műsorra szintet lép? Ez nem szimplán maga az életre kelt siker? Abból bizony Krisztának kijutott jócskán élete során.
„Azt elutasítom, hogy karrierista vagyok – mondja. – Éhezem a sikert, jó érzéssel tölt el. Abban alul vagyok maradva, hogy értékelni is tudjam. A siker egy idő után szinte természetesen jön, nem tudsz megállni ünnepelni, én soha nem is ünnepeltettem magam.”
Ennyi odaadás mellett kell-e magában haragot is elfojtania? „Abszolút nem haragszom senkire.” És rá bárki? „Okkal nem. De a sikeres emberekről azt gondolom, nehéz őket szeretni.”
Magáról azt vallja, maximalista. De ez nem a versengésről szól.
„Középszerűen semmit nem érdemes csinálni. Századiknak lenni valamiben? Nekem nem érdekes, minek?”
Valahol emiatt is maradt a tévénél, és nem nyargalt át az online-ra. „Mindig nagyban csináltam, sok pénzből sok embernek. Kevés pénzből kevés embernek miért? Ráadásul ahhoz valóban extrovertáltnak kell lenni, én pedig bármilyen fura, nagyon nem vagyok az.”
A Cápák között forgatásán a vállalkozó akár másfél órán át ott állhat a cápák kereszttüzében. Adásba természetesen 10-20 perc kerül csak be. Ha felvétel van, Kriszta szerint ilyenkor „szinte kiürül a ház”, minden RTL-es a monitorokra szegezi a tekintetét. Valós időben máshogy hat az ott kibontakozó dráma. Krisztával beszélgetni is valami hasonló élmény.
Máté Kriszta a márciusi Forbes címlapján
- Hogy miért a csupán egy évadot futott kvízműsor miatt látják benne a kőszívű tévést mind a mai napig?
- Hogy mikor jött rá, hogy bizony ő szeretne lenni a legjobb producer?
- Hogy a produceri munkák mellett miért szállt be Lilu mellé szépségápolási birodalmat építgetni?
- És hogy miért és hogyan hagyták ott férjével és akkori híradóstársával, Bárdos Andrással a Tényeket a 2000-es évek végén – majd pedig a modellváltó SZFE-t is?
Ez mind kiderül a teljes, tizenkét oldalas címlapsztoriból, keresd a cikket a márciusi Forbesban! Ebben a számban találod meg A legbefolyásosabb magyar nők lista legújabb kiadását, Budapest legizgalmasabb építkezéseit, valamint a Flixbus világhódító cégsztoriját is. Lapozz bele a magazinba!