A Bárány család Master Good Csoportja infláció és hatósági élelmiszerár mellett is nagyot nőtt. Dupláztak árbevételben, profitban és EBITDA-ban is.
A Baromfi-Coop (erre a cégre konszolidál a Master Good Kft.) Igazságügyi Minisztériumnak leadott beszámolójában az látszik, hogy minden fontos területen nőtt a 11. legértékesebb magyar családi cég pénzügyi eredménye 2022-ben.
- Az értékesítés nettó árbevétele 217,8 milliárd forint lett, ami elképesztő, 65 százalékos növekedés a 2021-es 142 milliárd forintos árbevételről.
- A profiton sem látszik a válság, 9 milliárd forintról 20 milliárd forintra nőtt a cég korrigált adózott eredménye.
A növekedés nem újdonság a cégcsoport életében. 2019-ről 2020-ra is 20 milliárd forinttal nőtt az árbevételük, míg 2020-ról 2021-re 110,2 milliárdról 142 milliárd forintra ugrott.
Az EBITDA-juk is óriási növekedést mutat: míg 2021-ben 16,1 milliárd forint volt, 2022-ben 28,2 milliárd forintra nőtt.
Rövid távú hitelek, erős export
A cég kötelezettségei 15 milliárd forinttal nőttek, amit többnyire rövid lejáratú hitelek tesznek ki. A Master Good 2019 novemberében részt vett a Magyar Nemzeti Bank növekedési kötvényprogramjában, ennek során 29,4 milliárd forint tőkét vontak be az első feldolgozóipari céghez kötődő kötvényaukción. 2021 júliusában zöld kötvényeket bocsátottak ki, a tranzakció során 23 milliárd forintot vontak be zöld célokhoz kapcsolódó beruházások finanszírozására.
A cégcsoport hagyományosan erős exportban, bár idén némi csökkenés látható az export arányában. 2021-ben árbevételük 45 százaléka jött külpiacokról, 2022-ben ez az arány 42 százalék volt. Számokban ez azt jelenti, hogy tavaly a 217 milliárd forint árbevételből 126 jött belföldről, 91 pedig külföldről. Utóbbi tovább bontva: 67 EU-s országokból, 24 EU-n kívüli országokból.
A Ságára építenek
Az id. Bárány László és két fia vezetése alatt álló Master Good a 2022-es családi listánkon a 11. helyen szerepelt 66,9 milliárd forintos becsült értékkel.
Április interjúnkban Bárány László azt mondta, jelentősen nőttek a Sága eladásai azóta, hogy a Master Good felvásárolta a céget.
A Sága Foods Zrt. számai valóban nagy növekedést mutatnak, 2022-ben 13,8 milliárd forintra nőtt az árbevétel az előző évi 10,8 milliárd forintról.
A csoport emiatt úgy döntött, irányt vált a Sága márkával.
„Három éve már annak, hogy a Master Good a Sága mögé állt, és nem titok, hogy ezzel az akvizícióval az volt a célunk, hogy a hosszú távú terveinkhez márkát és piacot vegyünk. Az elmúlt három évben a Master Good feljavította a Ságát technológiai invesztíciókkal (…)
Ezért úgy döntöttünk, hogy egy co-branding formájában a termékek csomagolásán összekapcsoljuk a két márkát.
Ez azt jelenti, hogy a Sága-termékeken egy összekapcsolt logót fognak látni a fogyasztók, illetve azt tervezzük, hogy a Sága Royal nevű almárkáját, amit azért hoztunk létre, hogy a vevőink számára külön megkülönböztessük a legjobb minőségű termékeinket, a jövőben Master Good Royalként hozzuk forgalomba” – mondta a tulajdonos.
A kiemelkedő eredményekben közrejátszhat, hogy megindultak lefele a takarmány- és a gabonaárak, mint ahogy a legtöbb nyersanyag ára is. Az élelmiszeripari árak mozgatója a gabona, ezért volt drasztikus áremelkedés tavaly.
„2021-ben betakarításkor egy kiló búza ára 75 forint volt, tavaly ez 140 forintra ment fel. Jelen pillanatban 90 és 100 forint között mozog, a következő betakarításkor a 85 körül várja a piac az új árat” – mondta Bárány az interjúban.
A borítóképen id. Bárány László.