Csendben világhírű, 200 éves és magyar. Mi az?

Talán olvastad – mert még a Washington Post és a New York Times is lehozta –, hogy januári számunkat idő előtt vissza kellett hívni az újságárusoktól. A Hell Energy tulajdonosai kértek ideiglenes intézkedést […]


Bővebben

3,2 milliárd forintos beruházással épített új gyárat a Márka

Mintegy 3,2 milliárd forintos zöldmezős beruházással új, Közép-Európa egyik legmodernebb gyártó és palackozó üzemét hozta létre a Márka Üdítőgyártó Kft. Felsőlajoson, amely megvalósításához 500 millió forint európai uniós támogatást nyert. A fejlesztéssel a társaság az általa forgalmazott csendes és szén-dioxiddal dúsított Márka üdítőitalok gyártását is saját kezébe veszi, valamint palackozási kapacitását bővíti, amellyel 50 új munkahelyet teremt a Bács-Kiskun megyei településen. A vállalkozás célja, hogy két-három éven belül a jelenlegi 35 millió literes éves gyártott mennyiséget 100 millió literre növelje.

A Márka az egyik legrégebbi, több évtizedes hagyománnyal rendelkező, ikonikus magyar üdítő, valódi szabadalom. Hazai gyümölcsalapanyagból, dr. Kállay Miklós és Sárkány Péter feltalálók receptúrája alapján készült el az első szőlő ízű szomjoltó 1973-ban, amelyet a Délalföldi Pincegazdaságban palackoztak. A következő években az ország több pincegazdaságában is megkezdődött a különféle ízű Márka üdítők gyártása. Az elmúlt 44 évben sok minden változott – a palackozások helyszínei vagy éppen a termékpaletta –, de egy valami nem, mégpedig, hogy jellemzően hazai alapanyagokból készülnek a termékek – írja az üdítőitalgyártó társaság sajtóközleményében. Jelentős mérföldkövet jelentett 2007-ben, amikor a Márka üdítők kizárólagos forgalmazását megkezdi egy 100%-ban magyar tulajdonban lévő családi vállalkozás, a Márka Üdítőgyártó Kft. A társaság azóta is töretlenül építi a brandet, melynek során egyszerre tartja szem előtt a tradíciót és az innovációt.

Advertisement

2007-ben még csupán 6 millió liter Márka üdítő készült, ez a szám mára 35 millió literre növekedett.

marka-2-6db

A megnövekedett igények miatt a Márka Üdítőgyártó Kft. 3,2 milliárd forintos beruházással létrehozta legújabb fejlesztését Felsőlajoson, amely megvalósításához 500 millió forint európai uniós támogatást nyert GINOP pályázaton. A vállalkozás a 3 hektáros ipari területen zöldmezős beruházással felépített, Közép-Európa egyik legmodernebb gépsorával működő üzemében az általa forgalmazott csendes és szén-dioxiddal dúsított Márka üdítőitalok gyártását kezdi meg, valamint palackozási kapacitását bővíti – derül ki a sajtóközleményből. A közel 10 000 négyzetméter alapterületű gyárban 2 természetes ásványvízkút is működik, valamint a gyártás mellett raktározási lehetőséget is biztosít. A vállalkozás vezetőinek célja, hogy két-három éven belül a jelenlegi 35 millió literes éves gyártott mennyiség 100 millió literre növekedjen. A Márka üdítőitalok elkészítéséhez az üzemben jellemzően – mintegy 90%-ban – hazai beszállítókkal dolgoznak, beleértve az alapanyagot és a csomagolást is.

A fejlesztéssel Felsőlajoson 50 új munkahely létesült.

A beruházás megtervezésénél természetesen kiemelt szempont volt a környezetterhelés minimalizálása. Ennek érdekében a gyár területén egy újonnan épült biológiai szennyvíztisztító telepet is létrehoztak, amelynek működési elve, hogy az első beoltás alkalmával hozzáadott baktériumok folyamatosan fenntartják azt a flórát, amellyel megtisztítják a keletkező szennyvizet, ezáltal a szigorú hatósági jogszabályoknak megfelelően – folyamatos ellenőrzések mellett – távozik a befogadó élővíz csatornába.

A társaság a gyártás folyamán keletkezett PET hulladékot újrahasznosítja.

A palackokat szortírozva, préselve és bálázva egy szerződött partnerük gyűjti be és dolgozza fel. A telephely környezetének kialakítása során több mint 12.000 négyzetméternyi terület füvesítettek és parkosítottak, amely három szintű növényzet telepítését jelenti. A keletkező zöld hulladékot elszállítás után komposztálták. Az energiatudatosságot is szem előtt tartva a gyár további fejlesztéseként a jövőben napkollektorok beépítését is tervezik, amelyek a parkoló autókat is védő tetőszerkezetre kerülnek majd fel.

 A beruházásról film is készült:

 A márkáról egyébként a lap 2017. februári „retrószámában” írtunk hosszabban.

retro_cover


 

"Minden embernek joga van életében egy nagy őrültséghez."