Tóth Soma és csapata hideghívásokkal kezdte, mára az egyik vezető marketingszoftvert fejlesztik Messengerre, amivel dollárszázmilliós extra bevételt hoznak a webshopok konyhájára. Eddig saját erőből nőttek az egyik legforróbb magyar startuppá, a bevételük túlnyomó része Amerikából jön, az első befektetési körrel rálépnek a gázpedálra: New York-i irodát nyitnak és amerikai értékesítési csapatot építenek. Ajánló a magazin cikkéhez.
A teljes Recart-sztori a Startupjelentéssel és a Legforróbb magyar startupok listájával a júniusi Forbes magazinban. Már az újságárusoknál!
Élénk fantáziára van szükségünk, hogy a Pannónia utcai lakástömbök árnyékában meghúzódó kétszintes iroda mellett elsétálva elképzeljük, ahogy az itt dolgozó, főleg huszonévesekből álló startupért részlegek harcoltak egymással a Facebookon belül. De ha a számaikat nézzük, már nincs min csodálkozni: eddig 50 millió amerikainak küldtek már Messenger-üzenetet, 170 millió dollár plusz forgalmat generáltak weshopoknak, és az egyik legnépszerűbb fizetős alkalmazás az övék a Shopify webshop-platformon.
A Recart alapítója, Tóth Soma érettségi után nem egyetemre ment, hanem dolgozni és vállalkozni kezdett. Online marketinggel kezdett foglalkozni, majd webshopokat húzott fel és üzemeltetett a haverjaival. Ekkor szembesült egy általános problémával az e-kereskedelemben:
a megkezdett vásárlások jelentős részét, akár 70 százalékát félbehagyják a vevők, és a termékek örökre a kosárban ragadnak.
A Recart csapata. Cégen belül publikusak a vezetők jegyzetei, a menedzsment beszélgetéseibe bárki belenézhet, és akit felvesznek, tulajdonrészt kap. Fotó: Orbital Strangers
Soma egy szilícium-völgyi zarándoklat során kapta a tanácsot, hogy alapítson erre külön céget. Hazatérve egy kezdetleges csapattal el is indultak, hideghívásokkal kezdtek, majd 2016 tavaszán készült el az első vállalható szoftver, amivel a webshopok automatizálhatták az emlékeztető emailt kosárelhagyás esetén. Rá egy évre jöttek ki Messengerre, az elsők között, a csevegőapp pedig még hatékonyabb csatornának bizonyult a 80-90 százalékos üzenetmegnyitási aránnyal. Egyből az e-kereskedelemben Európánál erősebb amerikai piacra lőttek, azon belül is a Shopify platformra. Idővel a szolgáltatásaik is sokkal szélesebbé váltak, immár teljes Messenger-beszélgetéseket és marketingkampányokat tudnak automatizálni a boltok velük.
A Messenger-üzeneteket többen nyitják meg, mint az emaileket. Ennyi elég is ahhoz, hogy a csetmarketing 2025-re 2 milliárd dolláros piac legyen a Marketwatch szerint. Fotó: Recart
A kis és közepes webshopok ráharaptak: a Recart ma már a legnépszerűbb fizetős alkalmazások között van a Shopify-on, eddig 90 ezren telepítették fel a szoftvert, tavaly már 2,5 millió dolláros bevételt értek el. Jelenleg több mint 4 ezer fizető ügyfelük van, akik átlagosan 10-15 százalékkal tudják a Recarttal növelni a bevételeiket, őket használja Cristiano Ronaldo és Robbie Williams hivatalos boltja, vagy a tengerentúli menedzserek és techarcok körében népszerű ételhelyettesítő italporokat áruló Soylent.
Eleinte a kosármentések után jutalékot kértek, most már csetmarketing-kampányokat is automatizálhatnak velük a webshopok. Fotó: Recart
Black Friday alatt nem érünk rá
Maguktól nem kerestek befektetőket, kerülték a startupversenyeket és inkubátorprogramokat, egyszerűen csak mentek előre és fejlesztettek a saját bevételeikből. Az üzleti eredményeikről blogot vezettek, így talált rájuk Fehér Gyula még a befektetőcége indulása előtt. Ami feltűnt neki, hogy jobbak voltak a számaik, mint a Ustreamnek ugyanebben a fejlődési szakaszban, ezért rájuk írt (hol máshol, mint) Messengeren.
„Az volt a válasz részükről, hogy most nem érnek rá, dolgoznak, beszéljünk három hónap múlva” – idézte fel a korábbi interjúnk alkalmával Fehér Gyula.
Ez pont a Black Friday-t megelőző időszakra esett, amikor az amerikai webshopok az átlagos forgalom tíz-tizenötszörösét bonyolítják le, a Recart pedig nagyon rákészült. „Azzal, hogy ennyire tisztában voltak a fontossági sorrenddel, elég jó pontot szereztek nálunk” – tette hozzá Pistyur Vera, Oktogon Ventures társalapítója. Néhány hónappal később találkoztak, azóta szoros mentor-tanítvány kapcsolat alakult ki Gyula és Soma között, az Oktogon Ventures vezette az első befektetési kört is, melyhez csatlakozott az A3 Ventures, a debreceni Innonic, valamint Szőke Márton és Farkas Márk. Az összesen 1,5 millió dolláros körért körülbelül 20 százalékos tulajdonrészt kaptak a befektetők.
A mostani fejlődési szakaszban a skálázást készítik elő, hogy még több és még nagyobb ügyfeleket szerezzen a Recart. A megcélzott piaci szegmens a 2 és 50 millió dollár árbevételű webshopok, ezzel párhuzamosan a meglévő partnereik közül minél többet igyekeznek átterelni a fix összegű előfizetésre a jutalékos fizetésről, ami vonzóbb a nagyobb forgalmú boltoknak, a kiemelt ügyfeleknek pedig tanácsadást és rendszeres riportokat nyújtanak. A következő hónapokban nyitják az amerikai irodájukat New Yorkban, ahol felépítik az amerikai sales- és marketingcsapatot.
A személyre szabott automatizált üzenetekben van a jövő, ezért a szoftverrel még idén szintet akarnak lépni. Szofisztikáltabb felületettel, Messenger-beszélgetések építésével és perszonalizált kampánylehetőségekkel készülnek arra, hogy kiharapjanak egy jókora szeletet a csevegésmarketing-piacból, ami 2025-re 2 milliárd dollárosra fog nőni a Marketwatch szerint.
Miért nem iratkozott be Soma az egyetemre, ahova felvették? Hogy sikerült az első befektetői tárgyalása Ashton Kutcherrel? És hogyan kerültek be a Facebook legelitebb céges partnerei közé? A teljes sztori a júniusi magazinban!