Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Diabtrend Havlik

Az Astrazeneca is fantáziát lát bennük, a tányérunkat is csekkolja a cukorbetegeknek segítő magyar startup

Egy jól futó alkalmazással és egy kis marketinggel képzelték el a béta üzemmód elindításakor azt, milyen lesz vállalkozást csinálni. Végül az hibák bekapása mellett sokkal több új tudást is összeszedtek az elmúlt két évben, mint azt első találkozásuk alkalmával gondolták. A Forbes.hu 2018-ban mutatta be Havlik Marcellt és testvérei történetét, akik a Diabtrenddel segítenek az első típusú cukorbetegek mindennapjain. 2021-et képfelismerő funkcióval és 50 000 letöltéssel indították, meg sem állnak addig, míg nem automatizálják a vércukorszint-menedzsmentet.

A Diabtrend algoritmusa és a köré fejlesztett applikáció digitális ételnaplózás alapján jelzi előre a várható vércukorszintet. Megoldásuk ugyan nem ír felül orvosi előírásokat, de segíthet abban, hogy a felhasználók élete tervezhetőbben teljen. 

A képfelismerés kapcsolta össze őket az Astrazenecával 

Ha rajtuk múlik, már nem csak Instagram fotók kedvéért fognak elővillani kamerák az asztal körül. A Diabtrend felhasználói az új képfelismerő funkcióval még az ebédmenü elfogyasztása előtt betáplálhatják az applikációba, mi került az asztalra. Valójában fotót sem kell készíteni, az algoritmus a kamera élő képén keresztül értelmezi az ebédünket és adja meg a tippjeit arra, mi került a tányérra. A feldobott listából egy kattintással választhatunk. Egy almát, zsemlét, pohár tejet könnyedén felismer, az összetettebb fogások vagy exotikus termékek viszont még sokszor megkövetelik a kézi bevitelt.

A képfelismerés ugyan még nem hibátlan, pontossága a használat elterjedésével folyamatosan nő, addig pedig minimum szórakoztató. Havlik Marcell, a cukorbetegek életét könnyítő alkalmazás egyik kitalálója, például, az appból tanulta meg, mi az a zserbószelet. Vagyis majdnem megtanulta, mert általában még most is megfeledkezik róla. A felvetést, miszerint még mindig jobb tudni róla, hogy nem tudja, gondosan tovább csavarja:

„Azt tudom, hogy az algoritmus tudja, tehát nekem nem kell tudnom.”

A képfelismerés új partneri kapcsolatok kialakítására is lehetőséget adott.

DiabTrend csapata: Havlik Tamás, Havlik Mercédesz, Havlik Marcell, Török Balázs

Diabtrend csapata: Havlik Tamás (CTO), Havlik Mercédesz (marketing menedzser), Havlik Marcell (CEO), Török Balázs (CMO)

Az Astrazeneca, hogy segítséget nyújtson a termékeit használó cukorbetegeknek, a Diabtrenddel kezdett közös munkába. Az orvosok ma már nem nyomtatott betegtájékoztató füzetet, hanem a Diabtrend letöltését javasló kártyát nyújtanak át a gyógyszer mellé. A kiváltott gyógyszeres dobozt kamerázva tudja igazolni a beteg, hogy valóban az adott gyógyszert rendelte számára a kezelőorvosa. Az algoritmus felismeri a csomagolást, ezt követően elérhetővé válik a felhasználó számára a digitális betegtájékoztató, így biztosítva egy jogszerű és felhasználóbarát „kommunikációt” a gyógyszergyártó és a beteg között. A közös cél egy még interaktívabb felület felépítése, ami a Ági Tamás, az Astrazeneca termékmenedzserének elmondása szerint kétségtelenül menni fog, mivel Marcellék „mondhatni nem ismernek lehetetlent”.

Egyre okosabb a rendszer, üzletileg is áttörés ez az év

Az új funkció mentén a fogyasztói értékajánlat is kettéválik: a februártól elérhető Diapredict foglalja magába – most már előfizetős formában – az eredeti vércukorszint előrejelző rendszerüket, míg a Diafood az ételfelismerés funkcióval egészíti ki az alkalmazást.

A Diapredict látszatra tehát nem változik sokat az eredeti koncepcióhoz képest; még angyalbefektetőjük, Balogh Péter is rákérdezett a srácoknál: „akkor most megcsináltátok azt a funkciót, hogy elő lehet fizetni is, ha akarsz?”

De természetesen többről van szó, még ha ez nem is egy látványos új funkció. Az algoritmus sokat fejlődött az indulás óta: egyre pontosabban tudja előjelezni a vércukorszint alakulását, ami a legfontosabb vásárlók számára megéri a prémium díjat. A februári átállás óta körülbelül ötvenen éltek az előfizetés lehetőségével, ezzel megkezdve a Diabtrend első árbevételtermelő évét. Továbbra is szeretnének javítani az előjelzés pontosságán: a leginkább kihívásos éjszakai órákra közös kutatást indítanak az Óbudai Egyetemmel.

Jó technológiákkal egyszerűnek maradni

Az algoritmusépítésen túl is úgy tartják, technikailag bármit meg lehet valósítani, gyorsan bele lehet tanulni a műveletekbe, implementációba, nem kell ehhez feltétlenül szakértő. A legtöbb dolog, amivel a Diabtrendnél foglalkoznak, állandóan megújul, ezért fontos szerepet kap az életükben, hogy ők maguk is folyamatosan tanuljanak. A szűk keresztmetszetet az idő jelenti, ezért a kulcs Marcell elmondása szerint az, hogy „jó technológiákat kell alkalmazni és egyszerűnek kell maradni”.

A következő időszak legnagyobb kihívásának azt látják, hogy egységessé váljon a szerteágazó energiáikból létrejött szervezet. Marci megfogalmazásában „azt szeretnénk, hogy ne egy újabb bekezdés legyen minden dolog, hanem egybe illeszkedjen a rendszer és mi is”. Balogh Péter (első befektetőjük, aki 60 millióval szállt be a cégbe) az első években sokat segített abban, hogy jól szervezett háttere legyen az üzleti működésüknek, ugyanakkor Marcell érzi, hogy ahogy nő a cég, ez egyre több adminisztratív feladattal jár a részéről. Ezért az utóbbi időben sokat egyszerűsítettek a belső folyamataikon, például a diabetikus csapat és a felhasználók párhuzamos adatbázisainak egységesítésével és a rendszeres szerverleállások kiiktatásával.

A cél, létrehozni egy platformot. Fotó: Sebestyén László / Forbes archív

A cél, létrehozni egy platformot. Fotó: Sebestyén László / Forbes archív

Új befektetővel alakulnak vállalattá

A tevékenyégek növekedése nemcsak az üzletvezetésben, de pénzügyi oldalról is változást hozott. Marcell úgy fogalmaz, hogy „bár nagyon sok pénznek tűnt, amit Balogh Pétertől kaptunk az induláskor, amikor más is dolgozik a csapatban és 5–6–10 felé megy, már hamar elfogy”. A befektetésnek köszönhetően a protopítusból egy már versenyképes alkalmazás jött létre, ekkor kezdett el növekedni a magyar felhasználói bázis is. Ez a tőke tavaly augusztus végére fogyott el. (A Havlik-ikrek, Marcell és Tamás mellől ez időben távozott, öccsük, Karesz,a mindennapi vezetésből, aki szinte a megalakulástól része volt a csapatnak; külföldre ment orvosnak és tulajdonosként továbbra is kapcsolódni fog a cég életébe.)

Nyár végén találtak rá Balogh Péteren keresztül az MKB bankcsoporthoz tartozó Solus Capitalra. A befektető cég összesen 375 millió forinttal száll be a vállalkozásba, ebből első befektetési részletük 75 millió forint volt, amihez két körben folyósítják majd majd a fennmaradó részeket, HR típusú, technológiai és üzletfejlesztési elvárások mentén. Szombati András, a Solus Capital senior tanácsadója szerint ugyan látszik, hogy más cégek professzionálisabbak, hiszen a Diabtrendnél még sok feladatot Marci és Tomi tart kézben, van egy olyan innovatív megközelítésük, ami beillik a piac többi szereplője közé és összekapcsol különböző szereplőket. A Solus olyan megoldást látott meg a Diabtrendben, amely összeköti a cukorbetegeket, az vércukormérő cégeket és az orvosokat. András megfogalmazásában „lehet látni azokat a csillogó szemeket, amik a kockázati tőkést a lelke mélyén megszólítják”, a Solus Capital célja pedig az, hogy vállalattá fejlődjön Marcellék víziója és tudása.

Megmutatja, hány gramm étel van a tányéron

A Diabtrend hosszú távú víziója egy teljesen automatizált diabetikus naplózó platform létrehozása: a képfelismerő funkciót összekötnék az inzulinmérő és az activity tracker szolgáltatókkal a piacon, hogy az algoritmus minél több adatból, minél pontosabban dolgozhasson. Az ehhez vezető út következő mérföldköve már április közepén debütálhat:

a Diafood innentől már azt is megmondaná, pontosan hány gramm étel van a felhasználó tányérján.

Nyár óta tapasztalt szakemberekkel bővült a csapat, a funkciók már élesebben szétválnak, és a nemzetközi terjeszkedést is megkezdték: 2021-ben nyugat-európai országok, ezt követően az Egyesült Államok és Ázsia egyes országai a cél. A globális növekedéshez két év múlva vonnának be ismét tőkét, lehetőleg külföldi befektetőtől, amit Marcell egyéni tervei miatt is fontosnak tart.

Öt éven belül a cukorbetegek életét megkönnyítő, jól működő vállalatot és teljeskörű terméket szeretne állítani a Diabtrend név mögé, ami ezt követően akár már nélkülük is működőképes lehet – ikertestvérével, Tamással nagyjából ezen az időtávon számolnak exittel.

Ezután személyes céljának elérését valahol ott folytatná, ahol a Diabtrend megalapításakor kezdte: a mesterséges intelligenciához kapcsolódó technológiák és az algoritmusok világában, úgy, hogy közben értéket teremt a piac és a társadalom számára.


Borítókép: Havlik Tamás és Marcell ikertestvérek, és öccsük, Károly 2018-ban. Sebestyén László


Oszd meg!

"Egy nyugati mércével mérve elavult pincészetet vettem, szőlőbirtok nélkül, azt nem is adták volna, de pénzünk sem volt rá"