A magyar standup világa tavaly is szép üzleti sikereket ünnepelhetett. Többen duplázták a bevételeiket, sőt volt aki a profitot hétszerezte. A közmédia lovagjai a kormánytól – vagy épp a Szerencsejáték Zrt.-től – kapott lehetőségek miatt persze jelentősen elrugaszkodnak az élmezőnytől. De ha őket nem nézzük, még mindig Bödőcs Tibor, Kőhalmi Zoltán és Litkai Gergely az ász. Szemle a legjobbak és legeredményesebbek nyilvánosan elérhető üzleti beszámolóiból.
Bödőcs cége jelentősen visszaesett, de még mindig ő az egyik csúcstartó
Nem meglepetés, hogy Magyarország egyik, ha nem a legismertebb, legkedveltebb, kormánykritikus humoristája, a Karinthy-díjas Bödőcs Tibor sikeressége üzletileg is kifizetődő. A tavalyi összeállításunkban az élmezőny tetején szereplő cége, a Burfa Kft. 2022-ben is szépen fialt – a 2021-es beszámolójához képest azonban jelentősen visszaesett a Burfa árbevétele. Mikrogazdálkodói státusza okán a Burfa kiegészítő mellékletet nem készít. Ebben talán több kiderült volna a visszaesés okáról, vagy akár a humorista több üzletágának részeredményéből.
Fellépései mellett ugyanis szép summákat kaphat sikerkönyvei után is. Az Addig se iszik már több mint százezer eladott példánynál jár, így idén újra kiadta a Helikon.
A Burfa nyilvános céges beszámolójából az is kiderül, hogy az élvonalban standupozni továbbra is szép profitmarzzsal jár. Minimális anyag- és személyi jellegű ráfordítások, valamint a hatmillió forintos társasági adó után, a hatékony, nem költségigényes működésnek köszönhetően 68 millió forint maradt nyereségnek.
Mindezt az előző évek működéséből következtetve ráadásul Bödőcs osztalékkifizetés helyett bent hagyja a cégben. A 2010-es évek elején induló, eleinte 13–24 millió forintos árbevételt termelő vállalkozás mostanra már egészen szép eredménytartalékot, 357 millió forintot tart magánál, mérlegfőösszege lassacskán eléri a félmilliárd forintot. Mindemellett rövid lejáratú kötelezettségei – így a vállalkozás eladósodottsági rátája – is csökkentek. Bödőcs az előadó-művészeti tevékenységgel bejegyzett cégének 100 százalékos tulajdonosa, az ügyvezetői posztot feleségével közösen tölti be. Másik cége, a Bödőcs Bt. már nem aktív.
Fábry Sándor tarol a NER-médiánál
Az évek óta nyíltan Orbán Viktorral és a Fidesszel szimpatizáló Fábry Sándor üzleti sikerességének vélhetően jót tett a kormányváltás. A humorista az RTL-től igazolt át a közmédiához, a Duna Televízión jelenleg is kéthetente, csütörtök esténként fut a beszélgetőműsora. A műsort gyártó Trisó Produkció Kft. ügyvezető igazgatója és 100 százalékos tulajdonosa Fábry. A 2011-ben még nullás eredménykimutatás árbevétel sora már tíz éve 466 millióra ugrott, és az ezt követő években kisebb kiugrásokkal ezen a szinten maradt. Rekordbevételt 2018-ban könyvelhetett el a cég, ekkor 527 millió forint volt a nettó árbevétel.
Fábry eredményességét azonban jelentősen visszafogja, hogy Bödőcs cégével ellentétben a műsorgyártás költségeit a Trisó állja. Így a 2022-es, 472 milliós árbevétel 17 milliós profittal zárult.
Fábry cége ennél volt sokkal eredményesebb is, 5-6 évvel ezelőtt nagyjából azonos bevétel mellett tudta 40 milliós profittal zárni az üzleti évet. Az óriásit ugró anyagjellegű ráfordítások (tárgyévben 426 millió forint) azonban megzabálták a profitmarzsot. A cég eladósodottsági rátája is jelentősen megugrott, a 2021-es 38 millió forint után már 116 milliót látni a mérleg rövid lejáratú kötelezettségei között.
A humorista ennek ellenére nem követi Bödőcs prudens üzletpolitikáját: az elmúlt években szinte egy az egyben rendre kivette osztalékként a nyereséget. Ha 17 millió volt, ahogy most is, akkor 17 milliót; ha 40 millió forint, akkor annyit.
Fábrynak azonban nem ez az elsőszámú pénzgyára. A 2000-ben általa alapított, szintén 100 százalékos tulajdonában álló Bohumil Kft. az idei évet 163 millió forintos árbevétellel és 103 milliós adózott eredménnyel zárta. Az előadó-művészeti tevékenységgel jegyzett Bohumilban ez jelentős ugrást jelent a tavalyi, 105 milliós árbevételhez és 76 milliós adózott eredményhez képest. A humorista ebben a cégében is többnyire kifizeti az osztalékot, az évek óta százmillió forint feletti árbevételű Bohumilból
- 2022-ben 98 millió forintot,
- 2021-ben 78 milliót,
- előtte évben pedig 90 millió forintot vett fel.
Nacsa Olivérnek is zsíros megrendelések érkeznek
A szintén hangsúlyosan kormánypárti, áprilisban a női humoristákra tett megjegyzései miatt nagyobb botrányba keveredő Nacsa Olivérnek szintén jól fialnak az MTVA-s szerződések. A közmédia csatornáira az elmúlt években előadótársával, Bagi Ivánnal több műsort is szállít Nacsa. A csatorna az NN Film & Media Kft.-n keresztül szerződik vele, 2021. január-június időszakára például 64,8 millió forinttal, míg a két évvel ezelőtti szilveszteri műsorukat 9,4 millió forintért gyártották.
A film-, videó-, és televízióműsor-gyártásra bejegyzett NN Film & Media Kft. – ahol Nacsa szintén 100 százalékos tulajdonos és ügyvezető – a tavalyi évben 125 millió forintos árbevétellel futott, tavalyelőtt pedig 112,8 millió forintot hozott a konyhára. Fábryhoz hasonlóan azonban ennek nagy része szintén anyagjellegű ráfordításokra megy; de a Trisóval ellentétben itt osztalék és személyi jellegű ráfordítások sincsenek. 2022-ben az adózott eredmény 5,3 millió forint volt.
Nacsának sem ez az egyetlen cége: a rendezvényeket szervező ShowTime Event Kft. résztulajdonosa, de ez is minimális, 24 millió forintos árbevétellel és 436 ezer forintos eredménnyel működött tavaly. Érdekesség, hogy Nacsáék ezzel a vállalattal az állam tulajdonában lévő Szerencsejáték Zrt.-vel több szponzorálási szerződést is kötött, 2022-ben például ötmillió forintot kapott.
Kőhalmi és Aranyosi duplázott, Dombóvári triplázott, Kiss Ádámról még nem tudni semmit
- Kifejezetten jó üzleti évet zárt Kőhalmi Zoltán, akinek cége, a Kőhalmi és Kőhalmi Kft. a 2021-es visszaesés után nagyot ugrott előre: a tavalyelőtti, 46 milliós árbevételét csaknem megduplázta, 80 millión zárt az eredménykimutatása. A nyereségesség Bödőcs cégstruktúrájához hasonló. 2021-ben az árbevétel csaknem felét, tavaly pedig már több mint 60 százalékát profitként zárta a szintén Helikonnál több körben sikerrel publikáló humorista vállalkozása. Kőhalmi, aki a vállalkozás egyetlen tulajdonosa, tavaly is osztalékként fizette ki a cég adózott eredményét.
- Aranyosi Péter Kőhalmihoz hasonlóan szintén kiugró üzleti évet tudhat maga mögött. Az előadó-művészettel foglalkozó Art-Peba a 2021-es, 21 millió forintos árbevételét tavaly 53 millió forintra pumpálta. Ez azonban nem járt a nyereségesség hasonló ugrásával. A 16,8 millió forintos tavalyelőtti profit 2022-ben 4,7 millió forintra csökkent, ami a 44 millió forintos személyi jellegű ráfordításoknak köszönhető. (Az Art-Peba évek óta egy főt alkalmaz, Péter két tulajdonostársa a családtagjai.)
- Ha a növekedési rátát nézzük, Dombóvári István Aranyosit és Kőhalmit is lekörözi. A Never2late Consulting (ami neve ellenére nem bajba jutott cégeknek ad utolsó pillanatos üzletviteli tanácsadást, hanem szintén előadó-művészeti főtevékenységgel működik) 2021-es, 12 milliós árbevétele triplájára, 37 millióra növekedett. A tavalyelőtti, kétmilliós eredmény is közel hétszereződött, 13,5 millión zárt. A sikeres üzleti évet a humorista 13 milliós osztalékkal ünnepelte.
- Profitabilitásban az abszolút győztes a júniusi Forbes magazin Öko mellékletének címlaposa, a zöld témában standupoló Litkai Gergely. Vállalkozása, a Buhera Mátrix Kft. 2021-ben 36 milliós árbevétel mellett 20 milliós profittal zárt. 2022-ben viszont a 68 millió forintból már 61 millió maradt a cégben, amit osztalék helyett teljes egészében az eredménytartalékba tolt a tulajdonos. A humorista a Buhera Mátrixon keresztül az 50 százalékos tulajdonosa a Duma Holdingnak, ami pedig a Dumaszínház Kft. 77 százalékát jegyzi. Litkai a Dumaszínház produkciós vezetője és alapítója is – a tavaly 1,2 milliárd forintos árbevételt és 142 milliós profitot jegyző vállalat vezetéséről a Cégépítők nevű podcastban is beszélt.
- A 2021-ben 42 milliós árbevétellel és 22 millió forintos profittal tavalyi összeállításunkban szereplő Kiss Ádám és cége, a Kiss Creative Kft. 2022-es számai még nem szerepelnek a publikus céginformációkat nyújtó e-beszámolóból.
A tisztességes üzleti siker nem szégyen, és titkolni sem kell
Nyilvánosan elérhető cégbeszámolókat szemléző tavalyi cikkünk publikálásakor több ízben felmerült, miért „turkálunk” a standuposok zsebében. Az összeállításunkat Kovács András Péter humorista Facebook-posztjában hevesen kritizálta: az akkor valóban félresikerült, majd bocsánatkéréssel korrigált Facebook-posztunk szövegezésének jogos elmarasztalása mellett ugyanakkor felmerült az is, miért a pénz, a bevételek duplázása a standupvilágot leíró cikkünk nómenklatúrája.
„A cikkben nevesített kollégák sohasem azért űzték ezt a mesterséget, hogy álomvagyonokat szerezzenek, hanem hogy nevettessenek. Az sem volt soha céljuk, hogy a tavalyi bevételt idén megduplázzák, mert bármilyen hihetetlen, nem azzal foglalkoznak, hogy mennyi volt a tavalyi bevételük, hanem hogy mennyi volt a tavalyi tapsuk. Nem annyit keresnek, amennyit csak bírnak, hanem amennyit a közönség megajánl nekik” – írta akkor.
A közönség tisztelete, a nevettetés elsődlegessége és az üzleti sikeresség azonban nem egymást kizáró tényezők. Anyalapunk, az amerikai Forbes is többször összeállította a legtöbb bevételt felhajtó standuposok listáját, ahogy ezt teszi a celebekkel, sportolókkal vagy színészekkel is. Márkanevünk DNS-éhez hozzátartozik, hogy ezeket a sikeres üzleti tevékenységeket bemutassa – olyan, nem kizárólag az üzleti eredményekkel foglalkozó listákkal együtt, mint amilyen a 30 sikeres magyar 30 alatt listánk is. Mert ha valaki tisztességesen ér el a saját területén kimagasló eredményt, az nem szégyen. És még titkolni sem kell.