Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Magyar, közösségi kampányos és sikersztori: kiadják a cuki asztrofizikás könyvet

Közösségi finanszírozásos kampányba sokan kezdenek, de több kudarcról olvashatunk, mint sikertörténetről. Egy magyar, Farkas Róbert most összehozta: nemcsak a vállalást tudta teljesíteni, de ki is adják gyerekeknek szóló asztrofizikás mesekönyvét magyarul, bővített változatban. Amikor szállítania kellett volna, a Magyar Posta épp összeomlott, de végül jól járt vele.

Még tavaly novemberben írtuk meg, hogy közösségi finanszírozással, az Indiegogó-n összejött a szükséges összeg a gyerekeknek szóló ismeretterjesztő könyvre, az eredetileg angolra tervezett Clever Fox’s Tales About the Universe című kiadványra. Pár nappal a határidő előtt összejött a kitűzött 6900 dollár (kb. 2 millió forint), amit aztán túl is lépett pár százalékkal. Ebből végül 500 könyvet nyomtattak, és egy részüket decemberben ki is postázták a támogatóknak.

“Azért döntöttem a közösségi finanszírozás mellett, mert nem sikerült befektetőt találnom” – mondja Farkas Róbert, az ötlet gazdája és a könyv illusztrátora az indulásról. Úgy számolt, félmillió forint kellett volna, ez nem jött össze, így inkább közösségi kampányba kezdett, ami egyben azt is megmutatta, van-e értelme megcsinálni a vállalkozást.  “Ha az indiegogó-n nem jött volna össze a pénz, akkor mindenkinek visszautaltam volna. Úgy volt beállítva, hogy nem kell, de csak azért, ha esetleg tízezer forint hiányzik, ennyivel azért beszálltam volna” – meséli.

farkas%2cr_elsokonyvemazuniverzumrol_300

Róbert arra számított, hogy külföldiek érdeklődnek majd leginkább, angolul beszélő tudósokat keresett meg, hogy társaságukban terjesszék, és gyerekeik is jó célközönséget jelentettek volna. De végül más irányba ment el a dolog:

“Az ismerőseim és az ismerőseim ismerősei kezdtek el érdeklődni, 80 százalékban magyarok fizették ki a kiadásaim” – mondja.

Marketingre nagyjából 70 ezer forintot költött, ebben Facebook- és Youtube-kampány van, illetve egy, szimpátia miatt nagyon olcsón (300 ezer helyett 30 ezer forintért) megkapott hirdetési felület a New Scientists tudományos magazinban. A könyv szakmai hitelességére Raffai Péter asztrofizikus felügyelt, aki egy magyar kutatócsoport tagjaként részt vett a gravitációs hullámok felfedezésében.

Róbert szerint az online kampányoknak is inkább Magyarország volt a hatóköre, Anglia volt a legmesszebbi terület, ahonnan érdemben volt elérése. A gyűjtést kicsit túlárazta, mert nem volt biztos benne, mennyi lesz a szállítási költség.

Viszont pont, mielőtt ki kellett volna szállítani decemberben, a Magyar Posta összeomlott.

“A Magyar Postával szerettem volna kiküldeni, de megváltoztak a szabályok, nemzetközi levélnek nem fogadták volna el, csak csomagnak, és az drágább lett volna. És össze is omlott a rendszer. Végül is a Fedexet választottam, olcsóbban, mintha a Magyar Postával dolgoztam volna, sőt egyben felvettek 110 csomagot” – mondja Róbert.

Az online kampány közben a kiadók is elkezdtek jelentkezni, 4-5-en is. “Azt választottam, amelyik a legkevésbé akart beleszólni a formátumba. Volt olyan hely, ahol azt mondták, hogy kiadják, de akkor teljesen megváltoztatnák” – mondja. Végül a Kolibri Kiadóval állapodtak meg, akik csak annyit kértek, a magyar piacra bővítse még a könyvet, így a magyar kiadás plusz 12 oldallal jelent meg az Eszes Róka-sorozat nyitódarabjaként, Első könyvem az univerzumról – Hogyan születnek a csillagok? címmel. És már készül a folytatás is, amely a fénysebességről szól majd.

 

“Akár azt hiszed, képes vagy rá, akár azt, hogy nem,igazad lesz.”